زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تداوی به شیوۀ «حجامت» در نیمروز ممنوع قرار داده شد

تداوی به شیوۀ «حجامت» در نیمروز ممنوع قرار داده شد

author avatar
16 Feb 2019 - 11:59
تداوی به شیوۀ «حجامت» در نیمروز ممنوع قرار داده شد
author avatar
16 Feb 2019 - 11:59

زرنج (پژواک، ۲۷ دلو ۹۷): درحالیکه حجامت به عنوان روشی از تداوی طب سنتی و اسلامی در میان مردم مرسوم است؛ اما ریاست صحت عامۀ نیمروز به هدف جلوگیری از شیوع انواع بیماری های مزمن، حجامت را ممنوع قرار داد.

حجامت اصطلاحاً به روشی از خون­گيری اطلاق می شود كه جهت کاهش درد، التهاب، جریان خون و آرامش و...، به كار می رود که طبیب یک پیالۀ مخصوص را روی پوست بدن برای چند دقیقه قرار می دهد، تا به وسیلۀ آن خون تیره و مضرات اضافی موجود در خون را بیرون کند.

داکتر خسرو یوسفزی رئیس صحت عامه نیمروز، به آژانس خبری پژواک گفت که در پی نگرانی شماری از باشنده گان نیمروز از نحوۀ مداوای بیماران به شیوۀ سنتی حجامت و صحی نبودن وسایل آنان، ریاست صحت عامه تصمیم اتخاذ نمود تا فعالیت حجامت گران در این ولایت را متوقف سازد.

 موصوف افزود که تیم بررسی، از مطب های سنتی در سطح شهر دریافته اند که حجامت گران چندین شخص را با یک وسیله بدون آنکه آن را ضد عفونی و یا تعقیم کنند، حجامت کرده اند.

به گفته او، از روشی که حجامت گران استفاده می کردند، به جای آن که فایده به بیمار داشته باشد، احتمال سرایت بیماری یک شخص به شخص دیگر وجود داشت و این شیوه با توجه به پیشرفت هايی که در عرصه طبابت به میان آمده، قابل قبول نمی باشد.

وی گفت: «علم طبابت پیشرفت کرده است و اگر کسی قصد بیرون شدن یک مقدار خون از بدن خود باشد، می تواند به شفاخانه های دولتی و خصوصی برود و خون اهدا کند.»

رییس صحت عامه نیمروز، خاطرنشان کرد که برای جلوگیری از شیوع و سرایت انواع بیماری های مزمن؛ فعالیت چهار معاینه خانه اى را که مردم را به شیوۀ سنتی حجامت می کردند، متوقف کرده و از آن ها تعهد گرفته تا دوباره این کار را انجام ندهند.

محمد اسماعیل یک تن از باشنده های شهر زرنج، با قدردانی از اقدام ریاست صحت عامه گفت که ریاست صحت عامه، ابتدا از اضرار حجامت، از طریق رسانه ها به مردم آگاهی می داد و سپس این آدرس ها را مسدود می کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر