زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«انتخابات ولسی جرگه دو باره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد»

«انتخابات ولسی جرگه دو باره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد»

author avatar
17 Feb 2019 - 16:30
«انتخابات ولسی جرگه دو باره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد»
author avatar
17 Feb 2019 - 16:30

کابل(پژواک، ۲۸ دلو۹۷): شماری از اعضای ولسی جرگه، ضمن استقبال از برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی، خواستار ابطال تمام آرای کشور و برگزاری دوبارۀ انتخابات ولسی جرگه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شدند.

بیش از یکصد عضو برحال ولسی جرگه، امروز در یک نشست اعتراضی ضمن هشدار از پیامد ناگوار اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه گفتند که این روند باید متوقف گردد و روی تقویم جدید انتخابات ولسی جرگه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری کار شود.

آنان با بیان اینکه اسناد و مدارک کافی از تقلب گسترده در انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان، نزد نماینده گان برحال و نامزدان انتخابات ولسی جرگه موجود می باشد و برای بیرون رفت از این معضل، از اداره لوی څارنوالی خواسته می شود تا با بی طرفی کامل، افراد دخیل در این پروسه را مورد پیگرد قرار دهد.

همچنان آنان، با غیر قابل قبول عنوان کردن نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ولسی جرگه از سوی اعضای «متقلب» کمیسیون های انتخاباتی، از رئیس جمهور و رهبری جدید که قرار است به کمیسیون های انتخاباتی معرفی شوند، خواستند که برنده دانستن نمایندگان ۱۸ ولایت و ولایات باقی مانده را بی اعتبار اعلان نمایند.

کمیسیون مستقل انتخابات در (۲۰ دلو) به ۸۰ نامزد برنده در انتخابات ولسی جرگه از ۱۸ ولایت فغانستان،7وثیقه انتخاباتى توزيع كرد.

صالح محمد سلجوقی نماینده برحال مردم هرات در ولسی جرگه گفت که ضعف مدیریتی در کمیسیون های انتخاباتی، سبب شد تا انتخابات با تقلب گسترده برگزار شود.

وی افزود: «شهروندان با عشق و علاقه فراوان با وجود تهدیدات و دادن قربانی، در انتخابات شرکت کردند؛ اما اعضای کمیسیون انتخابات در مرکز و ولایات، به نفع صاحبان ثروت تقلب کردند، که این کارشان منجر به تصمیم جسورانه رئیس جمهور شد و به څارنوالی معرفی شدند.»

در همین حال، در (۲۴ دلو) ماه روان رئیس جمهور با صدور فرمانی، دوازده تن از اعضای پیشین کمیسیون‌‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی را به‌ شمول رؤسای شان عزل کرد و پس از آن لوی څارنوالی با نشر اعلامیه ای، ۱۲ تن از اعضای برکنار شده را ممنوع الخروج‌ اعلان نمود.

سلجوقی علاوه کرد که اگر نتایج انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان تائید گردد، سبب یک بحران بزرگ در جامعه افغانستان می شود که مسئول آن، اعضای کمیسیون های انتخاباتی می باشند.

نعمت الله غفاری یکی از نمایندگان برحال مردم هلمند در ولسی جرگه، از تصمیم رئیس جمهور به خاطر برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی استقبال کرده و از لوی څارنوالی خواست که با  حفظ بی­طرفی، افراد دخیل را مورد پیگرد قرار دهد.

عرفان الله عرفان منشی ولسی جرگه که در این نشست صحبت می کرد، افزود: «ما توقع برگزاری انتخابات شفاف را داشتیم؛ اما کمیشنران در بدل پول، شماری از نامزدان را برنده اعلان کردند، باید این کمیشنران در عقب میله های زندان انداخته شوند و ما این کار را می کنیم و خاموش نمی نشینیم.»

وی مدعی شد که کمیشنران، برای راهیابی برخی ها، آرای مورد نیاز را از ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دالر به فروش رسانده اند و به همین دلیل، باید انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان لغو و انتخابات دوباره برگزار گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر