زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ارگ: اشرف غنى و خليلزاد روى مکانیزم جدید روند صلح توافق کردند

ارگ: اشرف غنى و خليلزاد روى مکانیزم جدید روند صلح توافق کردند

author avatar
18 Feb 2019 - 18:16
ارگ: اشرف غنى و خليلزاد روى مکانیزم جدید روند صلح توافق کردند
author avatar
18 Feb 2019 - 18:16

کابل (پژواک، ۲۹ دلو ۹۷): سخنگوی رییس جمهور می گوید که نشست مونیخ برای افغانستان، پردستاورد بود و کشورهای اشتراک کننده، حمایت و همکاری شان را از روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح اعلام کردند.

هارون چخانسوری سخنگوی رییس جمهور، امروز در یک نشست خبری، سفر رییس جمهور در نشست مونیخ را پر دستاورد خواند و گفت که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ؛ رییس جمهور به شمول معاون رییس جمهور امریکا، صدراعظم آلمان، صدراعظم ناروی، وزیر دفاع بریتانیا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، سکرترجنرال ناتو، وزیر خارجۀ امارات متحده عربى، امیر قطر، وزیر دفاع ترکیه، وزیر خارجه ازبکستان و دو تن از اعضای کانکرس امریکا گفتگو کرده است.

وی افزود که نشست مونیخ، پیام های حمایت قاطع از مردم افغانستان، پیشبرد گفتگوهای صلح به محوریت افغانستان و حمایت شان را از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح به همراه داشت.

او علاوه کرد در نشستى که رییس جمهور با معاون رییس جمهور امریکا داشت، در آن معاون رییس جمهور امریکا یکبار دیگر افغانستان را به عنوان شریک استراتیژیک امریکا یاد کرد و از تداوم همکارهای شان اطمینان داد.

چخانسورى گفت در نشست شب گذشته رییس جمهور با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه خارجه امریکا در امور صلح افغانستان که در این نشست نمایندگان اقشار مختلف افغانستان نيز اشتراک داشتند، روى مکانیزم جدیدی که روند صلح را به پیش می برد، توافق صورت گرفت.

او افزود که به اساس این مکانیزم، پس از این بر اساس یک اجندای مشخص، در تمامی مسایل صلح با حکومت افغانستان مشوره صورت گرفته و در قسمت برداشتن گام عملی نیز بحث و مشورت خواهد شد.

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که مالکیت روند صلح، از افغان‌ها است و دیگران همه تسهیل‌کننده این روند هستند.

وی اضافه کرد که در خصوص صلح روی ماحول ملی، منطقوی، بین‌المللی و کشورهای اسلامی توجه صورت می گیرد و کمیته هایی نیز با شرکت کشورهای همسایه، به هدف تسهیل گفتگوهای صلح بر محوریت افغانستان ایجاد خواهد شد.

به گفته او، در این نشست زلمی خلیلزاد گفته است که در جلسات متعدد با نمایندگان طالبان، روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه طالبان با القاعده، حضور عساکر امریکایی، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری، همه جانبه و دایمی، بحث و گفتگو کرده است.

چخانسوری گفت: "تا زمانی که روی هر چهار موضوع موافقت صورت نگیرد، آن را پیشرفت گفته نمی توانیم. مسئله آتش بس و گفتگو با حکومت افغانستان، از مهمترین موضوعات می باشد، تمامی مسایل با همدیگر مرتبط اند و همۀ تصامیم در محوریت حکومت افغانستان اتخاذ می گردد."

چخانسوری افزود که اجماع منطقوی و بین المللی، در مورد محوریت گفتگوهای صلح به رهبری دولت افغانستان وجود داشته و برای برای تقویت  این اجماع، تلاش ها جریان دارد تا نقش کشورهای منطقه در گفتگوهای صلح به محوریت افغانستان، بیشتر گردد.

او گفت که افغانستان، امروز یک افغانستان متفاوت نسبت به ۱۸ سال گذشته است و صدای مردم در هیچ روند نادیده نگرفته نخواهد شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر