زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی لوگر مردم را با مشکلات مواجه نموده اند

حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی لوگر مردم را با مشکلات مواجه نموده اند

author avatar
18 Feb 2019 - 19:13
حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی لوگر مردم را با مشکلات مواجه نموده اند
author avatar
18 Feb 2019 - 19:13

پل علم (پژواک، ۲۹ دلو ۹۷): شماری باشندگان و فعالان مدنی لوگر انتقاد میکنند که بدون ریاست های معارف و امور زنان، حضور زنان در ادارات دیگر دولتی کمرنگ است که بر فعالیت های کاری اثر ناگوار گذاشته است.

آنان میگویند که رسوم مروج و مشکلات امنیتی سبب شده تا زنان به کار کردن در دوایر دولتی ابراز علاقمندی نشان ندهند.

اما از جانب دیگر مسؤولین حکومتی میگویند که نسبت به گذشته سهم زنان در ادارات دولتی افزایش یافته و این روند در حال پیشرفت است.

شبنم یکتن از فعالان مدنی لوگر در مورد این موضوع، به تاریخ ۲۹ دلو، به آژانس خبری پژواک گفت که بدون ریاست های معارف و زنان، حضور زنان در ادارات دیگر دولتی انگشت شمار است.

موصوف گفت: ((زنان نیم پیکر جامعه اند، ظرفیت بلند کار کردن را دارند، اما مشکلات امنیتی و عنعنات روستایی سبب شده تا زنان در ادارات دولتی کار نکنند.))

به قول موصوف، این مشکل نسبت به پل علم در ولسوالی ها گسترده تر است که اجرای امور را به مشکل مواجه  نموده اند.

در عین حال لیلما ۲۸ ساله، به پژواک گفت که زبان انگلیسی و برنامه های کمپیوتر را آموخته است.

اما موصوف گفت: ((در ریاست های معارف و امور زنان فرصت کار برایم مساعد نمیشود و در ادارات دیگر، خانواده برایم اجازه کار را نمی دهد، چیزی را که آموخته ام، به هدر رفت.))

لیلما بر مسؤولین دولتی انتقاد میکند که با زنان سلوک تبعیض آمیز می کنند، صرف برای مردان در ادارات دولتی زمینه کار را فراهم می سازد.

همچنان شاه پیری باشنده ولسوالی محمدآغه نیز به پژواک گفت که در عرصه اداره و تجارت کسب تحصیلات نموده است.

موصوف افزود: ((در پاکستان تحصیل نموده ام، از دو سال بدینسو در ولایت خود زندگی می کنم، این جا برایم هیچ فرصت کاری دست نمی دهد، حیرانم که چه کنم.))

نامبرده در خطاب به مسؤولین ذیصلاح گفت که با متحمل شدن مشکلات زیاد، تعلیم کسب نموده و باید زمینه کار برایش مساعد شود.

شماری باشندگان دیگر اناث لوگر نیز اظهارات مشابه ابراز داشته و از سران حکومت خواست که مشکلات آنها را حل سازند تا آنها نیز مانند مردان برای مردم و جامعه شان مصدر خدمت شوند.

عبدالولی وکیل معاون شورای ولایتی لوگر در مورد میگوید که خانواده ها برای زنان اجازه کار در دوایر دولتی را نمی دهند.

موصوف به پژواک گفت: ((زنان مسلکی، تحصیل یافته و کارفهم در این ولایت وجود دارند، اما خانواده ها از کارکردن آنها در ادارات دولتی جلوگیری می کند، تمام این ها رواج های سنتی اند که کار کردن زنان را عیب و عار می دانند.))

وکیل اصرار میورزد که باید ادارات ذیدخل دراین عرصه، برنامه آگاهی دهی را راه اندازی کنند تا این مشکل رفع شود.

محمد شاه پور عرب، سخنگوی ریاست معارف لوگر در پیوند به معضل متذکره، به پژواک گفت که طی ۱۶ سال گذشته ۴۲۰۰ دختر از صنف دوازدهم فراغت حاصل نموده که از این جمله ۶۰۳ تن شان از دارالمعلمین و تعلیمات مسلکی فارغ شده اند.

به قول عرب، ریاست معارف از جمله افراد متذکره، تاکنون ۴۰۰ تن را در چوکات ریاست معارف منحیث معلم استخدام نموده است.

نامبرده میگوید که ریاست معارف تلاش میورزد تا یکتعداد زنان دیگر را نیز به وظایف بگمارند.

از جانب دیگر شیما زرگر، رییس امور زنان لوگر، به پژواک گفت که آنها در عرصه ایجاد شغل برای زنان تلاش ها را به خرج داده اند.

موصوف گفت: ((در ادارات خصوصی و دولتی کوشش نموده ایم تا برای زنان فرصت های کاری را فراهم سازیم، اما برخی زنان دارای تحصیلات عالی خانه نشین استند که از سوی خانواده ها اجازه کار کردن برای شان داده نمیشود.))

به اساس معلومات نامبرده، در حال حاضر در سراسر لوگر، شمار زنان کارمند در ادارات دولتی به ۵۰۰ تن بالغ میشود که ۱۳ درصد همه کارمندان را احتوا می نماید.

زرگر میگوید که برای حل معضل متذکره، به همکاری متنفذین قومی و عالمان دین، برنامه های آگاهی دهی را انجام داده که نتایج مثبت درپی داشت.

موصوف به طور نمونه گفت که دراین آواخر آنها از طریق برنامه اصلاح ۶۰ زن را برای کسب تجربه کاری به ادارات دولتی و خصوصی معرفی نموده اند.

شمشاد لاروی سخنگوی والی لوگر در رابطه به موضوع متذکره، به پژواک گفت که سهم زنان در ادارات دولتی کمرنگ بوده و در گذشته دراین عرصه کار درست صورت نگرفته است.

موصوف افزود: ((والی صاحب در مورد با سران قومی و اهالی دیگر لوگر گفتگو نموده تا از حقوق زنان چشم پوشی نکنند و از کار کردن در ادارات دولتی به آنها اجازه دهند.))

در حالی به زنان لوگر در ادارات دولتی اجازه کار داده نمیشود که امسال میزان خشونت علیه زنان در این ولایت ۳۰ درصد افزایش یافته اند.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر