زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پنج تن در ولسوالی ورس بامیان به دلیل نبود ادویه در کلينيک صحى جان باخته اند

پنج تن در ولسوالی ورس بامیان به دلیل نبود ادویه در کلينيک صحى جان باخته اند

author avatar
18 Feb 2019 - 14:03
پنج تن در ولسوالی ورس بامیان به دلیل نبود ادویه در کلينيک صحى جان باخته اند
author avatar
18 Feb 2019 - 14:03

بامیان(پژواک، ۲۹ دلو ۹۷): شماری از باشنده گان ولسوالی ورس بامیان می گویند که به دلیل سردی هوا، بندش راه ها و نبود ادویۀ لازم در کلينیک های این ولسوالی، پنج تن به شمول دو کودک جان باخته اند.

شماری از باشنده گان مناطق لیگان، پجندور و اورزنگ ولسوالی ورس بامیان، ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولین صحی و نبود ادویۀ مورد نیاز غرض تداوی بیماران در کلينیک های صحی این ولسوالی، می گویند که به همین دلیل، در یک هفتۀ اخیر پنج تن به شمول دو کودک، یک خانم و دو مرد جان باخته اند.

اما مسئولان مؤسسه صحی آغاخان که مسئولیت عرضۀ خدمات صحی در ولسوالی ورس را به عهده دارند، می گویند که ادویه مورد نیاز به قدر کافی در مرکز ولسوالی موجود می باشد؛ اما ریزش سنگین برف، راه های مواصلاتی مناطق یادشده را با مرکز قطع نموده و از همین رو انتقال ادویه با مشکل مواجه شده است.

محمد اسحاق یوسفی از بزرگان قریه لیگان و رئیس شورای مردمی صحی که برادرش یکی از جان باختگان می باشد، به آژانس خبری پژواک گفت که تا هنوز سه تن به شمول یک زن به دلیل نبود ادویه و امکانات تداوی در این کلينیک جان باخته اند.

موصوف افزود: «چند روز پیش برادرم مریض شد، وی را عاجل به کلينیک انتقال دادیم؛ اما به دلیل نبود ادویۀ لازم و امکانات تداوی، برادرم فوت کرد.»

به گفته او، مردم گاهاً مریضان خود را بالای شانه های شان به طرف دایکندی و مرکز ولسوالی ورس انتقال می دهند؛ اما به دلیل سردی هوا، دوری و صعب العبور بودن راه ها، در میان مسیر از بین می روند.

وی خاطرنشان کرد در سایر کلينیک هايی که در این مناطق فعالیت می کنند، ممکن وضعیت از این بدتر بوده باشد و تلفاتی نیز در پی داشته باشد.

یوسفی تصریح نمود که سینه- بغل، مشکلات طرق تنفسی و زکام، از جمله بیماری هايی اند که با سردشدن هوا در میان مردم بیشتر می شود؛ اما راه درمان آن در این مناطق وجود ندارد.

یکی از داکتران موظف در کلينیک های منطقه «شیوقل» بدون ذکر نام گفت در سه کلينیک پجندور، لیگان و اورزنگ، حتی یک قلم ادویه وجود ندارد.

وی افزود: «ما شاهد تلفات دو طفل و سه بزرگسال در این کلينیک ها بوده ایم و اگر ادویه نرسد، تلفات بیشتر خواهیم داشت.»

به گفته او، روزانه بین ۴۰ تا ۸۰ بیمار به کلينیک های صحی مراجعه می کنند، علت بیماری شان تشخیص می شود؛ اما ادویه اى وجود ندارد که تجویز شود.

در همین حال، داکتر عبدالاحد حبیب زی معاون تخنیکی پروژه صحت در بامیان که از سوی موسسه عرضۀ خدمات صحی آغاخان گفت: «ادویه در مرکز ولسوالی ورس موجود است؛ اما به علت راه بندی با مشکل انتقال مواجه اند.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر