زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اولين گفتمان تخصصى زيربنا در کابل تدوير يافت

اولين گفتمان تخصصى زيربنا در کابل تدوير يافت

author avatar
19 Feb 2019 - 18:18
اولين گفتمان تخصصى زيربنا در کابل تدوير يافت
author avatar
19 Feb 2019 - 18:18

کابل(پژواک،٣٠ دلو ٩٧): در اولين گفتمان تخصصى زيربنا در کابل، روى گزارش اطمینان­دهى پروژه هاى زيربنايى که شامل سطح پایین نشر اطلاعات در نهادهای تدارکاتی و کاستى­ها در پروژه­ها بوده، بحث شد و به ترويج اين چنين گفتمان­ها تاکيد به عمل آمد.

ابتکار شفافیت زیربنایی افغانستان، در ۲۴ عقرب سال روان، اولین گزارش اطمینان دهی خود را نشر نمود.

یافته های این گزارش نشان می دهد که به صورت میانگین، نهادهای تدارکاتی ٢٧ درصد از اطلاعات پروژه ها را بر اساس معیارهای نشر اطلاعات ابتکار شفافیت زیربنایی افغانستان نشر نموده اند، که سطح پایین نشر اطلاعات را در نهادهای تدارکاتی نشان می دهد. به اساس اين گزارش؛ نهادهای تدارکاتی معمولا اطلاعات اعلان تدارکات و تصمیم اعطای قرارداد را نشر می کنند که مطابق قانون تدارکات عامه مکلف به آن هستند و اطلاعات مربوط به مراحل تطبیق و تکمیل قرارداد و پروژه نشر نمی شوند؛ به جز اطلاعات برخی پروژه ها از سوی اداره تدارکات ملی.

 در اين گزارش آمده است: «افزایش هزینه و زمان به عنوان عمده ترین مشکلات در تحویل پروژه های زیربنایی باقی مانده است. در پروژه های انتخاب شده، بطور اوسط ١٨ درصد افزایش هزینه و حدود ١١٩ درصد افزایش زمان دیده می شود....علل اصلی که منجر به افزایش هزینه و زمان مربوط می شود، به مرحله آماده سازی از قبیل سروی و دیزاین ناقص و همچنان اسناد داوطلبی ناقص است.»

به اساس گزارش، این مسایل در پروژه های سرک سازی دوشی – پلخمری، سرک میدان هوایی قندهار و سرک کابل – لوگر، به صورت روشن مشهود است و برعلاوه، فقدان هماهنگی میان دیزاینر، تیم سروی و قراردادی و مهمتر از همه فقدان ظرفیت تخنیکی در میان نهادهای تدارکاتی نیز از جمله عوامل افزایش زمان و هزینه شناخته شده است.

در قسمتى از گزارش آمده است که برخی مسائل... باعث بروز نگرانی ها درباره داوطلبی منصفانه، رقابت آزاد، تصمیم‌ گیری‌ها در خصوص اعطای قرارداد، نظارت بر قرارداد و مدیریت آن می‌شود؛ چنانچه قانون و طرزالعمل‌های تدارکات که گاهی عمدی نقض می‌شوند و یا در بعضی موارد به صورت آشکار نادیده گرفته می‌شوند.

منبع برای مثال نوشته است: «در داوطلبی برای پروژه فاز سوم بند کمال خان، اکثریت داوطلبان از کشور ترکیه دعوت شده بودند؛ به جز از یک داوطلب که از کشور قزاقستان اشتراک نموده بود. درحالیکه نظر به بند ۶ حکم ۲۱ طرز العمل تدارکات، در صورت راه اندازی تدارکات با استفاده از روش داوطلبی مقید بین المللی، اداره تدارکاتی مکلف است داوطلبان واجد شرایط شارت ليست شده را از کشورهای مختلف طوریکه از یک کشور دو داوطلب نباشد، به داوطلبی دعوت نماید.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر