زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سمر: بدون حضور زنان در روند گفتگوها؛ افغانستان به صلح عادلانه دست نخواهد یافت

سمر: بدون حضور زنان در روند گفتگوها؛ افغانستان به صلح عادلانه دست نخواهد یافت

author avatar
20 Feb 2019 - 14:21
سمر: بدون حضور زنان در روند گفتگوها؛ افغانستان به صلح عادلانه دست نخواهد یافت
author avatar
20 Feb 2019 - 14:21

کابل (پژواک، اول حوت ۹۷): کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ضمن اعلام آغاز یک تحقیق فراگیر پیرامون «زنان، صلح و امنیت» در کشور، می گوید که زنان در تمامی مراحل مذاکرات صلح، باید اشتراک معنی­دار و گسترده داشته باشند.

سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، امروز در یک نشست در کابل در حالیکه برخی مقام های بلندپایه حکومتی از جمله صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه، محمد عمر داودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح، جان بس سفیر امریکا در کابل و شماری از فعالین و مدافعین حقوق زن حضور داشتند، گفت که این نهاد در نظر دارد تا تحقیق ملی چهارماهه ای را پیرامون «زن، صلح و امنیت» در سرتاسر کشور انجام دهد.

موصوف افزود که از طریق این تحقیق، طور اوسط با دو هزار زن در سرتاسر کشور مصاحبه صورت می گیرد؛ تا آنان بتوانند خواست ‌های خود را بیان کنند.

او خاطر نشان کرد که این تحقیق، با بی طرفی کامل از سوی یک تیم خبره مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت و نتایج آن، از طریق رسانه ها با مردم شریک ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه قضیه افغانستان پیچیده است و تنها موضوع دو گروه نیست؛ کشورهای منطقه در این جنگ شریک اند؛ بناءً کاری صورت بگیرد که مردم به صلح عادلانه دست یابند، گفت: «ما می‌ ترسیم که حقوق زنان در معاملات صلح، مثلی که در ۴۱ سال گذشته قربانی شد، قربانی شود و در روند صلح با طالبان نباید این صحنه ها دوباره تکرار شود.»

سمر با تاکید گفت: «خانم‌ ها باید در روند صلح اشتراک معنی­دار داشته باشند؛ هم تعداد زنان در این روند بیشتر شود و هم زنان از مقدمات جریان صلح تا مرحله تطبیق توافقنامه صلح اشتراک داشته باشند؛ در غیر آن به صلح عادلانه نخواهیم رسید.»

به گفته او، از گذشته تا هنوز تخطی جدی حقوق بشری در افغانستان صورت می ‌گیرد و کسانی که متهم به جرایم ضد انسانی اند، مورد پیگرد قرار نمی ‌گیرند و باید به پدیده معافیت پایان داده شود.

موصوف هشدار داد که اگر حقوق بشری در روند صلح در نظر گرفته نشود و سیستم معافیت بدون یک میکانیزم آشتی ملی زیر چتر دولت، ادامه پیدا کند؛ صلح واقعی تامین نخواهد شد و مردم مانند دوره‌های گذشته، به انتقام گیری‌های شخصی خواهند پرداخت، که در آن صورت صلح معنایش را از دست خواهد داد.

وی تاکید کرد که عدم دسترسی خانم‌ ها به تعلیم و تربیه، یکی از تاثیرات جنگ بر خانم‌ ها بوده است و نسل جوان تا حدی به این حق خود دست یافته اند؛ اما نسل‌ های گذشته از این حق خود محروم شده اند.

سمر تصریح نمود در کشوری که مردم آن از حق آزادی خود محروم شوند، کشور به صلح نمی رسد و کشور به طرف اختناق خواهد رفت.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر