زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

معاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضاء شد

معاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضاء شد

author avatar
21 Feb 2019 - 17:39
معاهده مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان امضاء شد
author avatar
21 Feb 2019 - 17:39

کابل (پژواک، ٢ حوت ٩٧): رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان، معاهده مشارکت استراتیژیک میان دو کشور را به امضاء رساندند.

در خبرنامه اى که از سوى ارگ به نشر رسيده، آمده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور قبل از ظهر امروز از سوی قربان‌قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در حالیکه سرود ملی دو کشور نواخته می شد، مورد استقبال رسمی رئیس جمهور ترکمنستان در قصر ریاست جمهوری آن کشور قرار گرفت.

منبع افزوده است که سپس رؤسای جمهور دو کشور ملاقات کردند و در مورد گسترش روابط و همکاری های دو جانبه در عرصه های اتصال منطقوی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی، تطبیق پروژه های منطقوی و مبارزه با تروریزم بحث و تبادل نظر نمودند.

منبع مى نويسد که متعاقب آن هیات های دو کشور، در حضورداشت رئیس جمهور غنی و رئیس جمهور محمدوف، هفت موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری میان افغانستان و ترکمنستان را در بخش های مختلف امضاء کردند.

به اساس معلومات خبرنامه، یادداشت تفاهم همکاری میان آرشیف ملی جمهوری اسلامی افغانستان و انستیتوت ملی زبان، ادبیات و نسخه خطی موسوم به مختوم قلی از اکادمی علوم ترکمنستان جهت تقویت همکاری بین محققان، دانشمندان و همچنین تبادل اطلاعات و مواد در نسخه های خطی از سوی خانم حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و صفر دوردی توی لی یوف رئیس اکادمی علوم ترکمنستان به امضا رسید.

 منبع افزوده است که بعداً یادداشت تفاهم میان ادارۀ خط آهن افغانستان و اداره "ترکمن دیمیریولاری" وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان پیرامون ساخت خط آهن آقینه – اندخوی و طرزالعمل سازماندهی انتقالات خط آهن از طریق سرحدات افغانستان و ترکمنستان در منطقۀ سرحد آباد- تورغندی از سوی محمد یما شمس رئیس ادارۀ خط آهن افغانستان و آزاد آتامرادوف رئیس اداره "ترکمن دیمیریولاری" وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان امضاء گردید.

منبع علاوه کرده است که سپس موافقتنامۀ خدمات هوائی میان حکومت افغانستان و حکومت ترکمنستان به منظور تأمین خدمات هوائی میان طرفین و فراتر از قلمروهای مربوطه شان به شمول پروازهای مستقیم میان دو کشور و سایر تسهیلات هوانوردی دوجانبه، از سوی داکتر همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و دوران صبوروف رئیس ادارۀ ترکمن هوا یولاری وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان به امضاء رسید.

در خبرنامه تصريح شده است که موافقتنامه میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و حکومت ترکمنستان در خصوص محل عبور بین‌المللی خط آهن در سرحد دولتی میان افغانستان و ترکمنستان، توسط محمد یما شمس رئیس ادارۀ خط آهن افغانستان و طاهر بردی درخانوف وزیر صنایع و ارتباطات ترکمنستان به امضاء رسید.

در خبرنامه آمده است که متعاقباً موافقتنامه همکاری های متقابل گمرکی میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و حکومت ترکمنستان به‌خاطر بهبود روند انتقال کالاها میان طرفین، حصول اطمینان از تطبیق درست قوانین گمرکی، جلوگیری، تحقیق و مبارزه علیه تخطی گمرکی و سایر موضوعات مرتبط را داکتر همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و عطا دوردی عثمانوف رئیس اداره دولتی گمرکات ترکمنستان امضاء کردند.

منبع ميگويد که یادداشت تفاهم میان حکومت افغانستان و حکومت ترکمنستان در مورد افزایش حجم صادرات انرژی به ولایت هرات توسط داکتر همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و چاریمراد پورچکوف وزیر انرژی ترکمنستان به امضاء رسید.

به همین ترتیب، یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌ها در عرصه نفت و گاز میان حکومت افغانستان و حکومت ترکمنستان جهت توسعۀ همکاری های دوجانبه در عرصۀ نفت و گاز، با توجه  بر اصل برابری و منافع مشترک با رعایت حقوق بین‌المللی و قوانین داخلی هر دو کشور به شمول تسریع روند تطبیق پروژه تاپی را عبدالولید تمیم رئیس ادارۀ تنظیم نفت و گاز افغانستان و یاشقی گلدی کاکایوف مشاور رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز به امضاء رساندند.

به اساس معلومات خبرنامه، پس از آن، سران دو کشور معاهده مشارکت استراتیژیک میان جمهوری اسلامی افغانستان و ترکمنستان را به منظور گسترش روابط میان دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنان اعلامیۀ مشترک را به امضاء رساندند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر