زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقیق: بیش از ۹۰ درصد مصاحبه شونده گان به تامین صلح اولویت می دهند

تحقیق: بیش از ۹۰ درصد مصاحبه شونده گان به تامین صلح اولویت می دهند

author avatar
23 Feb 2019 - 16:54
تحقیق: بیش از ۹۰ درصد مصاحبه شونده گان به تامین صلح اولویت می دهند
author avatar
23 Feb 2019 - 16:54

کابل (پژواک، ۴ حوت ۹۷): یافته های یک تحقیق تازه نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد مصاحبه کننده گان، صلح را نسبت به انتخابات ارجحیت داده و خواستار تامین صلح و برگزاری انتخابات شده اند.

این تحقیق که «پیرامون صلح و انتخابات» می باشد، توسط موسسه حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) و آریانا نیوز از طریق تماس تیليفونی با ۵۳۷۰ تن از اقشار مختلف جامعه که حدود یکهزار شان را زنان تشکیل می دهند، با باشنده گان ۳۴ ولایت کشور طی یک و نیم ماه انجام شده است.

در این تحقیق؛ که به هدف خواست شهروندان از فرآیند صلح، انتخاب شهروندان میان صلح و انتخابات و شامل ساختن نظریات مردم در تامین صلح و انتخابات می باشد، سوالاتى همچون: "آیا صلح می خواهید؟ آیا انتخابات می خواهید؟ و از میان صلح و انتخابات کدام یک را ترجیح می دهید؟" از مصاحبه شوندگان پرسیده شده است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی، حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان، گفت که مصاحبه شوندگان، در پاسخ به اینکه آیا صلح می خواهند؟ به تعداد ۵۲۹۵ تن که ۹۸٫۴ درصد را تشکیل می دهند، موافقت و ۸۷ تن که ۱،۶ درصد از مصاحبه شوندگان را تشکیل می دهند، در مورد صلح با طالبان مخالفت کرده اند.

وی گفت که در پاسخ به پرسش دوم که آیا انتخابات می خواهند؟ به تعداد ۴۹۹۰ تن که ۹۲٫۸ اشتراک کنندگان را تشکیل می دهند، پاسخ مثبت داده و ۳۸۰ تن دیگر شان که ۷٫۱ درصد را تشکیل می دهد، پاسخ منفی داده اند و ۹ تن دیگر پاسخی ارائه نکرده اند.

مصاحبه شوندگان در مورد اینکه در میان صلح و انتخابات، کدام را ترجیح می دهند؟ به تعداد ۴۸۵۲ تن که بیش از ۹۰،۲ درصد را تشکیل می دهند، خواستار صلح بودند و ۴۲۹ تن که ۸ درصد می شوند، خواستار برگزاری انتخابات شده اند؛ اما ۷۴ تن دیگر که ۱،۴ درصد را تشکیل می دهند کدام پاسخ نداده اند.

شریف حسنیار رئیس آریانا نیوز، این تحقیق را در حال حاضر که مذاکرات صلح جریان دارد و انتخابات را در پیش رو است، مهم خواند.

وی، نیاز اساسی شهروندان را صلح عنوان کرده گفت: «اولتر از همه آسیب جنگ را مردم می  خورند و بدون صلح، هیچ چیزی برای مردم مهم نیست.»

محمد عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان مقیم پاکستان، پس از نشر تحقیق در یک مناظره گفت که مدیریت صلح و برگزاری انتخابات در کشور، نواقص دارد.

وی، با بیان اینکه حکومت برای تامین صلح و امنیت، برنامه مدونی ندارد، گفت که برای رسیدن به صلح، باید برنامه وجود داشته باشد؛ به خاطری که با کاغذپرانی صلح به وجود نمی آید.

موصوف، با انتقاد از کنار زدن سیاسيون در تصامیم صلح و انتخابات، گفت که اگر حکومت آغوشش را در مورد تصامیم ملی برای همه سیاسيون باز کند، در آن صورت مشکلات موجود حل خواهد شد.

وحید مژده تحلیلگر سیاسی که در این مناظره شرکت داشت نیز با اشاره به اینکه حکومت علاقه چندانی به صلح ندارد، علاوه کرد که تدویر لویه جرگه مشورتی صلح هم یک کمپاین انتخاباتی است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر