زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“انستيتيوت هاى تربيه معلم، يا به پوهنتونها ارتقا يابد يا به مکاتب مسلکى تبديل شود”

“انستيتيوت هاى تربيه معلم، يا به پوهنتونها ارتقا يابد يا به مکاتب مسلکى تبديل شود”

author avatar
24 Feb 2019 - 15:11
“انستيتيوت هاى تربيه معلم، يا به پوهنتونها ارتقا يابد يا به مکاتب مسلکى تبديل شود”
author avatar
24 Feb 2019 - 15:11

کابل (پژواک، ۵ حوت۹۷): سرپرست وزارت معارف، در مراسم امضاى قرارداد چاپ ۱.۹ ميليون جلد کتاب، بر ارتقاى انستيتیوت هاى تربيه معلم به پوهنتون ها و يا تغيير آن به مکاتب مسلکى تاکيد کرده گفت که سال آینده ٣٣٠٠ مکتب اعمار مى شود.

قرارداد يادشده، امروز میان محمد میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، و سرور سعادت رییس کمپنی طباعتی سعادت به امضا رسید. کمپنى يادشده، کمپنى داخلى مى باشد.

سرپرست وزارت معارف، در مراسم امضاى اين قراردادها گفت که اين کتاب ها که شامل ۱۰۷ عنوان مى باشند، مربوط مدارس دینی است و به زبان های دری، پشتو و عربی چاپ می شود.

وی افزود که چاپ این کتاب ها ١٧١،٧ميليون افغانی هزینه بر می دارد که از بودجه انکشافی این وزارت پرداخت می گردد.

سرپرست وزارت معارف گفت که کتاب های شامل این قرارداد، در چهارماه با کیفیت عالی چاپ مى شود و سپس در اختيار مدارس قرار خواهد گرفت.

به اساس معلومات او در سطح کشور ۱۲۰۰ مدرسۀ دینی ثبت وزارت معارف می باشد که برای این مدارس ۱۲ میلیون جلد کتاب شامل ۱۰۹ عنوان ضرورت مى باشد. وى گفت که اين وزارت تلاش دارد که متباقى کتاب ها نيز چاپ شود.

همچنان او افزود: "ما امسال براى بيش از ۴۹ ميليون جلد کتاب درسى در مکاتب ضرورت داريم که حدود ١٢ میلیون آن، در حال چاپ و ۳۷ میلیون جلد دیگر درحالت تدارکات و یا هم تعهد دونرها (تمويل کننده ها) برای چاپ آن وجود دارد و قرار است تا یک سال دیگر چاپ شود."

وی در حاشیه این نشست گفت که با وجود پیشرفت ها هنوز هم پنجاه در صد مکاتب تعمیر ندارد؛ اما این وزارت در پلان دارد که در سال آینده ٣٣٠٠ ساختمان مکتب را اعمار کند.

او در اين مورد جزييات بيشتر ارايه نکرد.

سرپرست وزارت معارف، همچنان از کمبود ۵۰ هزار معلم مسلکی در کابل و ولایات خبر داد و گفت که امتحان های رقابتی در سطح مرکز و ولایات، برای جذب معلمین جدید جریان دارد.

او گفت: "ما برای بلند بردن سطح دانش معلمین و معیاری ساختن مکتب ها در جستجوى طرح جدید استیم؛ پس از این ۱۴ پاس ها نتیجه نمی دهند و دیگر تربیه معلم، به وزارت معارف ضرورت نیست."

او افزود که انستيتيوت هاى تربيه معلم، يا بايد به پوهنتون ها ارتقا داده شود و يا به مکاتب مسلکى تبديل شوند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر