زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در برخی شفاخانه های دولتی بیماران جبراً برخی وسایل جراحی را از بازار می خرند

در برخی شفاخانه های دولتی بیماران جبراً برخی وسایل جراحی را از بازار می خرند

author avatar
24 Feb 2019 - 19:18
در برخی شفاخانه های دولتی بیماران جبراً برخی وسایل جراحی را از بازار می خرند
author avatar
24 Feb 2019 - 19:18

کابل (پژواک، ۵ حوت ۹۷): عرضۀ خدمات صحی رایگان، مکلفیت قانونی دولت است؛ اما بیماران در شماری از شفاخانه های دولتی، برخی داروها و حتی وسایل طبی جراحی را از بازار خریداری میکنند.

برخی افراد مدعی اند که برای مریضان شان، از بازار ادویه و سامان آلات طبی مورد ضرورت را خریداری میکنند؛ اما مسئولین شفاخانه ها، این اظهارات را رد میکنند.

در فقره اول ماده ۵۳ قانون اساسی درج است: "دولت افغانستان برای جلوگیری از امراض و معالجه مجانی آن، به همه اتباع کشور تسهیلات صحی را مطابق قانون تامین می نماید."

اما اسدالله پايواز یکی از بیماران در شفاخانه دولتی نسایی- ولادی رابعه بلخی، به آژانس خبری پژواک گفت که بیمار را از بامیان به این شفاخانه انتقال داده و عملیات جراحی اش درهمین جا صورت گرفت.

به قول وی، بیمارش برای سه روز در شفاخانه بستر شد و نظر به نسخه داکتران، هزاران  افغانی ادویه و دستکش را از بازار خریداری نموده است.

یکتن از پایوازان دیگر یک بیمار که نخواست از وی نام برده شود، اظهارات مشابه نموده گفت که از دو روز بدینسو، مریضش در شفاخانه بستر است و در این مدت ۵۰۰۰ افغانی ادویه و حتی دستکش را از بازار خریداری نموده است.

همچنان شریف الله باشنده ولایت کاپیسا گفت که بیمارش در شفاخانه متذکره عملیات جراحی شده است.

وی علاوه کرد: "سیروم و ادویه مورد ضرورت بیمار را از بازار تهیه کرده ایم."

برخی افراد دیگر اذعان کردند که داکتران بدون ضرورت، ادویه اضافی را ازبیمار طلب میکنند، همه را به مریض تجویز نمی کنند، برخی کارمندان شفاخانه آن را بین هم تقسیم میکنند.

اشخاص متذکره می گویند که تدوای در شفاخانه های دولتی باید مجانی باشد و باید از مردم پول اخذ نشود؛ زیرا افراد خیلی بی بضاعت به شفاخانه های دولتی مراجعه می کنند که توان مصرف را ندارند.

دوکتورس صدیقه عبدالله ادیب رییس شفاخانه رابعه بلخی نیز مشکل متذکره را پذیرفت که شماری از بیماران دراین شفاخانه، برخی ادویه و وسایل عملیات را از بازار خریداری میکنند؛ اما قیمت ادویه و وسایل دیگر طبی که از سوی مریض فراهم میشود، بیش از ۱۲۰۰ افغانی نمیشود. 

وی افزود داکتران ادویه و وسایلى را که در داخل شفاخانه موجود نباشد، از بیرون طلب می کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر