زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در لغمان از ریکشاها هرسال در حدود ۸ میلیون افغانی غیرقانونی اخذ ميشود

در لغمان از ریکشاها هرسال در حدود ۸ میلیون افغانی غیرقانونی اخذ ميشود

author avatar
24 Feb 2019 - 18:38
در لغمان از ریکشاها هرسال در حدود ۸ میلیون افغانی غیرقانونی اخذ ميشود
author avatar
24 Feb 2019 - 18:38

مهترلام (پژواک ۵حوت ۹۷): برخی اتحادیه ها در شهر مهترلام ولایت لغمان، همه روزه از صدها ریکشا، ده ها هزار افغانی، به گونۀ غیرقانونی در یافت میکنند و این کار عواید شاروالی را خسارمند ساخته است.

پژواک سندى را بدست آورده است که بر اساس آن در شهر مهترلام ولایت لغمان، ٤٢٣ ریکشای راجستر شده فعالیت دارند و به اساس یک پیش بینی، همه روزه هر ریکشا، به اتحادیه پنج بار ٢٠_٢٠ کلدار می پردازند که روزانه حدود ٤٢ هزار کلدار میشود.

مکتوب که به امضای ماموندزی معاون پالیسی ادارۀ مستقل ارگان های محل، مورخ ۱۴ سرطان سال ۱۳۹۳ عنوانی تمام شاروالی های ولایات ارسال شده در آن در بدل خدمات شهری از گرفتن مالیه یادآوری شده است.

در این مکتوب آمده است: “طرزالعمل محصول خدمات شهری که از سوی شورای وزیران تایید شده است، از طرف بخش تحقیقات حقوقی وزارت عدلیه برای اجراءات گسیل شد.”

از اثر گرفتن این پول غیرقانونی، رانندگان ریکشا ها، پنج افغانی قانونی که از سوی شاروالی تعیین شده آن را نمی پردازند که به علت آن شاروالی مهترلام هر ماه عواید حدود سه صد هزار افغانی را از دست میدهد.

رانندگان ریکشا میگویند که اگر از گرفتن پول غیرقانونی جلوگیری شود آنها آماده اند تا تکس پنج افغانی وضع شده از سوی شاروالی را بدون تاخیر تادیه نمایند.

اداره ولایتی لغمان نیز تایید میکند که در شهر مهترلام، تحت نام اتحادیه های پول غیرقانونی گرفته میشود و اطمینان میدهد که اگر رانندگان ریکشا عارض شوند آنها در این مورد اقدام قانونی خواهند کرد.

در این گزارش پژواک نظریات رانندگان ریشکاه ها، فعالان مدنی، شورای ولایتی و مقامات جمع آوری شده است که نشان میدهد اتحادیه ها بدون کدام لایحه و قانون پول دریافت میکنند.

اسناد بدست آمدۀ پژواک

ادارۀ ترانسپورت ولایت لغمان اسناد مربوط، به اخذ پول از سوی اتحادیه ها را در اختیار پژواک قرار داده که در لایحه برای اخذ پول، به توافق رانندگان، از گرفتن یک مقدار پول یادآوری شده؛ اما اکنون اتحادیه ها بدون توافق رانندگان ریکشا پول جمع آوری مینمایند.

در اسناد همچنان یادآوری شده است که در شهر مهترلام، دو اتحادیه در بخش تنظیم ریکشاها فعالیت دارد.

آژانس خبری پژواک از مدیریت ترافیک نیز در این خصوص سند را دریافت کرده که به اساس آن در شهر مهترلام ٤٢٣ ریکشا فعالیت دارد.

شاروالی مهترلام نیز در اختیار آژانس پژواک یک سند را قرار داده که در آن درج است، به علت گرفتن پول غیرقانونی، آنها در هر ماه صد ها هزار افغانی خساره متحمل میشود و در سند شورای ولایتی لغمان که به آژانس خبری پژواک شریک شده نیز آمده است که تمام این پول ها غیرقانونی است و رانندگان ریکشاها را به مشکلات مواجه ساخته اند.

اتحادیه از رانندگان ریکشا در یک روز چه مقدار پول حصول میکنند؟

رانندگان میگویند که مسئولان اتحادیه ها همه روزه از آنها بدون کدام قانون و لایحه پول میگیرند و سپس  به جیب های شخصی میریزند.

لعل جان باشندۀ شهر مهترلام که از یک و نیم سال بدینسو مصروف رانندگی ریکشا است میگوید، منشی های هده، از  وی بدون کدام لایحه پول غیر قانونی اخذ میکند.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که همه روزه، حد اقل پنج بار از هده سواری میگیرد و مسوولان اتحادیه هر بار از وی ٢٠ کلدار اخذ میکند.

موصوف افزود: “ریکشای من در یک پیره هفت تن را حمل کرده می تواند، و کرایه همه آنها به ١٤٠ کلدار بالغ میشود، در این حدود ٦٠ کلدار تنها مصرف تیل  و ٢٠ کلدار که به آنها پرداخت کنیم برای ما در یک پیره ٦٠ کلدارباقی میماند که با این مقدار پول چارۀ ما نمی شود.”

فرهاد راننده ای دیگر ریکشا میگوید، اگر پول پرداخت نکنند، مسئولان اتحادیه ها ما را در هدف اجازه نمیدهند و در جاده های شهر ترافیک به ما اجازه کار نمیدهند.

به گفتۀ وی، این پول را غیرقانونی از نزد ما اخذ میکنند، زیرا در بدل  آن برای آنها هیچ سند داده نمیشود، و آنان از ترس این که در شهر برایش ترافیک اجازۀ فعالیت نمیدهد؛ پس ناگزیرند که به اتحادیه ها پول غیرقانونی بدهند.

 شورای ولایتی در پشت این کار دست داشتن زورمندان و مقامات را عنوان می کند

شورای ولایتی لغمان میگوید که شمازی از مقامات و زورمندان، زمینه را برای اخذ پول غیرقانونی درشهر مساعد نموده تا پول متذکره را درجیب های خود بیاندوزند.

عتیق الله عبدالرحیمزی رییس شورای ولایتی نه تنها گرفتن پول، بل فعالیت این ریکشاها در داخل شهر را نیز غیر قانونی می داند.

نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که اتحادیۀ های یادشده، از سال هال بدینسو، به گونه غیرقانونی فعالیت میکند و از مردم پول میگیرند که مانع جمع آوری عایدات عمدتاً بزرگ شاروالی شده است.

محمد ظاهر حسین عضو شورای ولایتی در مصاحبه با پژواک گفت که برخی حلقات همراه با شماری از زورمندان و مقامات در شهر مهترلام از رانندگان ریکشا باجگیری میکنند.

وی افزود که دولت تاکنون در برابر این زورمندان کدام اقدام نکرده و برای منافع شخصی از رانندگان موترها و ریکشاه ها پول اخذ میکنند.

 فعالان مدنی

فعالان مدنی ولایت لغمان نیز میگویند که در این باجگیری حلقات مافیایی دخیل اند و اداره ولایتی نیز در برابر آن خاموشی اختیار میکند.

ذبیح الله بهارک یکتن از فعالان مدنی، به پژواک گفت که این موضوع را به مراتب با اداراه ولایتی در میان گذاشته اما تاکنون دراین خصوص اقدام صورت نگرفته است.

نامبرده میگوید که به سبب اخاذی  پول غیرقانونی متذکره، عواید شاروالی مهترلام نیز به جیب های شخصی می ریزد.

حنیف الله شهاب پشه یی نماینده لغمان در پارلمان جوانان و یکتن از فعالان مدنی میگوید، مشکل یادشده رانندگان ریکشا را تا وزارت ترانسپورت رسانده ، اما دراین کار زورمندان دخیل اند، بنابراین تاکنون راه حل برای آن درک نشده است.

وی علاوه میکند: “برخی کمیشن کاران که با زورمندان و مسؤلین همدست اند، این پول را میگیرند که هر کمیشن کار در روز، از شش هزار تا هشت هزار کلدار را جمع آوری نموده و میان خود تقسیم میکنند. “

مسؤلین نیز این کار را غیرقانونی میپندارند

انجنیر نظیف الله الکوزی شاروال مهترلام، به پژواک گفت که مسؤلین اتحادیه ها هر روز از رانندگاه ریکشا پول غیرقانونی اخذ میکنند که در برای جمع آوری عواید قانونی آن مانع واقع شده است.

نامبرده میگوید که رانندگان ریکشا بدین دلیل از دادن پول قانونی به مامورین شاروالی ابا میورزند که مسؤلین اتحادیه ها از نزد آنان پول غیرقانونی اخذ میکنند.

به اساس معلومات نامبرده، به سبب اخاذی های غیرقانونی، شاروالی هر ماه صدها هزار افغانی عواید را از دست میدهد.

احمد حسین الله یار، رییس ترانسپورت لغمان گر چه در این خصوص، از گفتگو با آژانس خبری پژواک اجتناب ورزید، اما معلومات را به گونه تحریری در اختیار پژواک قرار داد که اتحادیه ها به اساس لایحه، یک مقدار پول را به رضایت رانندگان از آنها اخذ کرده میتواند.

اما اکنون در لغمان، کار خلاف لایحه جریان دارد که رضایت و توافق راننده در آن از نظر افتیده، صرف به منافع اتحادیه ها تمرکز صورت گرفته است.

سمونوال عبدالصمد صادقیار مدیر ترافیک لغمان، به پژواک گفت که مطابق اصول ترافیک، با رانندگان ریکشاه ها که خلاف قانون عمل میکنند، برخورد قانونی صورت میگیرد، اما این که اتحادیه ها از آنان پول غیرقانونی اخذ میکنند، این مسؤلیت به اداره ترانسپورت محول میشود.

اسدالله دولتزی سخنگوی والی لغمان نيز در گفتگو با آژانس خبری پژواک پذیرفت که اتحادیه ها در شهرمتهرلام از رانندگان ریکشاه ها پول غیرقانونی اخذ میکنند، اما عدم عارض شدن رانندگان ریکشاه ها سبب شده تا آنها در این عرصه دست به کار نشوند.

نامبرده اصرار میورزد درصورتیکه رانندگان ریکشاه، از این کار نزد آنها شاکی شوند، آنان به اقدام قانونی متوسل خواهند شد.

واکنش مسؤلین اتحادیه ها

در شهرمهترلام برخی اتحادیه ها در خصوص تنظیم تردد ریکشاه ها فعالیت دارند و در هر پیره از آنها بیست کلدار اخذ میکند.

سمیع جان رییس اتحادیه و منشی هده که از چوک عصمت، به صوب قوماندانی مسؤلیت تردد ریکشاه ها بدوش اش است طی گفتگو با آژانس خبری پژواک پذیرفت که از هر ریکشا ده تا بیست کلدار اخذ میکند.

نامبرده میگوید، از پول اخذ شده معاش هشت کارکن این اتحادیه و برخی مصارف دیگر تمویل میشود، اما نگفت که پول را به اساس کدام قانون یا لایحه را رانندگان ریکشاه اخذ میکند.

به قول وی، حدود هشتاد ریکشاه دراین اتحادیه ثبت است که هر روز دراین مسیر رفت و آمد میکنند.

به اساس این محاسبه، هر ریکشاه در روز پنج پیره میکند، صد کلدار را به اتحادیه میپردازد  که در روز به هشت هزار و در یکماه به ۲۴۰ هزارکلدار بالغ میشود.

محب الله یکتن از کارکنان اتحادیه مذکور، به آژانس خبری پژواک گفت که آنها فی روز ۳۰۰ کلدار را دریافت میکنند و در یکماه ۹ هزار کلدار میشود.

به قول مسؤل اتحادیه مذکور، هشت کارکنان دارد، که به هر کارکن در ماه ۹ هزار کلدار تادیه میشود، همه  این پول به ۵۴ هزار کلدار میرسد، پول متباقی درکجا مصرف میشود!؟

کارشناسان: به عوض اتحادیه ها باید شرکت های قانونی ایجاد شوند

کارشناسان امور اقتصادی و ترانسپورتی بدین باور اند که به عوض اتحادیه ها باید مانند جهان خارج شرکت های قانونی تاسیس شوند که از یکطرف عواید دولتی با آن افزایش یابد و از جانب دیگر برای رانندگان وسایط و مسافرین تسهیلات ترانسپورتی فراهم شوند.

انجنیرمحمد آغا مبارز کارشناس مسایل اقتصادی، به پژواک گفت که درجهان دیگر برای عرضه خدمات ترانسپورتی شرکت های قانونی ایجاد شده که به اساس لایحه ترتیب شده، مقدار کرایه موتر و اخذ تکس از رانندگان در آن تذکر یافته است.

نامبرده میگوید، این جا هم باید برای جلوگیری از اخاذی غیرقانونی پول، شرکت های قانونی ایجاد شود.

ویدیو اخذ پول غیرقانونی از ریکشاه ها درشهرمهترلام را دراین لینک دیده میتوانید!
 

Visits: 59

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر