زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سرمای شدید و نبود علوفه صدها حیوان را در بدخشان تلف کرده است

سرمای شدید و نبود علوفه صدها حیوان را در بدخشان تلف کرده است

author avatar
25 Feb 2019 - 12:17
سرمای شدید و نبود علوفه صدها حیوان را در بدخشان تلف کرده است
author avatar
25 Feb 2019 - 12:17

فیض آباد (پژواک، ۶ حوت ۹۷): شماری از باشنده گان بدخشان می گویند که ضعف مدیریتی در ریاست زراعت این ولایت سبب شده تا در نقاط سرحدی، به نسبت کمبود و نبود علوفه، از نیمه های ماه جدی به بعد صدها راس حیوان تلف شود.

این مالداران می گویند که سرما و برفباری های امسال، در بدخشان بی سابقه بوده است و به دلیل پوشیده بودن مراتع از برف، علوفه پیدا نمی شود و آنان مجبوراند که به مواشی شان نان خشک، جو و گندم بدهند.

گل محمد یک تن ازمالداران ولسوالی کوهستان گفت: «من حدود ۲۰۰راس مال از قبیل بز، گوسفند و گاو دارم. کاه و علوفه به کلی در منطقۀ ما پیدا نمی شود و چراگاه هايی که ما در سال های گذشته از آن استفاده می نمودیم، پوشیده ازبرف است و با گذشت هر روز، امکان آن می رود که تلفات مواشی افزایش یابد؛ بناءً تصمیم گرفتیم به هر قیمتی که می شود، مواشی خود را به چراگاه های ولایات همجوار انتقال بدهیم؛ تا از خطر گرسنگی و تلف شدن تاحدی نجات بدهیم.»

حاجی نذرالله دیگر باشنده قریه پریخم ولسوالی خواهان، که بیش از ۱۵۰ راس حیوان دارد گفت: «من هر روز ۳ تا ۴ راس مالم را نسبت نبود علوفه از دست می دهم و تا آخر جوزا مالداران به علوفه حیوانی ضرورت دارند؛ زیرا در منطقۀ ما نسبت سردی هوا در ماه جوزا مواشی از علف سیر می شوند، تا آن وقت با امکان زیادی تلفات مواشی خود  مواجه هستیم.»

غلام قادر اکبری ولسوال خواهان نیز گفت: «۳۰ درصد مردم این ولسوالی، به مالداری مصروف هستند، در شرایطى که ضخامت برف در مناطق حوض­شاه به ۳ متر می رسد؛ مالداران به کمبود علوفه مواجه هستند و روزانه درحدود ۵ الی ۶ راس مال خود را از دست می دهند.(

به گفته او، حیواناتی که تازه به دنیا می آیند، به نسبت سردی هوا و کمبود شیر مادر تلف می شوند.

وی علاوه کرد: «در شرایط فعلی، همه راه های مواصلاتی و پیاده رو به این ولسوالی نسبت برفباری های شدید مسدود است، مالداران به مشکل مواجه هستند و ما موضوع را به والی بدخشان و ریاست زراعت خبر داده ایم؛ اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

مولوی غلام الله سید از باشنده گان ولسوالی راغستان گفت که فعلاً مالداران به کمبود شدید علوفه در این ولسوالی مواجه اند و یک قنار کاه،  سه هزار افغانی شده است و حتی پیدا نمی شود.

او افزود: «مالداران تصمیم گرفته اند تا یک تعداد مواشی شان را بفروشند؛ آن هم به قیمت نازل و تعداد دیگری در صدد انتقال مواشی شان به ولایات کندز و تخار هستند. اگر دولت توجه جدی به مالداران ننماید، امکان تلفات بیشتر مواشی دراین مناطق متصوراست.»

داکتر احمد بشیر صمیم رئیس شورای ولایتی بدخشان، با تایید نگرانی مالداران به آژانس خبری پژواک گفت که بارندگى های پیهم، تمام علفچرها و چراگاه ها در بیشتر ولسوالی های این ولایت را زیر برف کرده است و مالداران از آن ها استفاده کرده نمی توانند.

وی افزود که ریاست زراعت، آبیاری و مالداری برای رفع این معضل، از آغاز فصل سرما تا به اکنون هیچگونه پلان و برنامه اى نداشته است و بی توجهی به این مسئله، سبب شده تا در مناطق دوردست و سرحدی، روزانه بین ۵ تا ۶ راس حیوان به دلیل نبود علوفه از بین برود.

محبوب الرحمن طلعت دیگر عضو شورای ولایتی  بدخشان گفت که یک تعداد مالداران این ولسوالی ها، به ولایت و ریاست زراعت مراجعه و خواهان کمک شده اند؛ اما جواب رد دریافت کرده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر