زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: حکومت باید در رفع بهانۀ طالبان، انعطاف داشته باشد

عبدالله: حکومت باید در رفع بهانۀ طالبان، انعطاف داشته باشد

author avatar
25 Feb 2019 - 14:28
عبدالله: حکومت باید در رفع بهانۀ طالبان، انعطاف داشته باشد
author avatar
25 Feb 2019 - 14:28

کابل(پژواک،۶حوت ۹۷): داکتر عبدالله می گوید که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، حکومت آمادۀ انعطاف در تغییر اعضای مذاکره کننده می باشد؛ اما طالبان مانع اصلی صلح اند؛ زیرا تا کنون حاضر به مذاکره با دولت نشده اند.

رئیس اجرایی حکومت، امروز در نشست شورای وزیران در قصر سپیدار گفت که اگر هدف طالبان تغییر تیم مذاکره کننده باشد، حکومت با انعطاف در این تیم تغییرات به میان می آورد، تا هیچ بهانه اى برای آنان باقی نماند.

موصوف، در رابطه به تغییر ترکيب تیم جزئیات بیشتر ارائه نکرد؛ اما تصریح نمود که این تیم متشکل از سیاسيون، شخصیت های تاثیرگذار و مطرح کشور تشکیل خواهد شد.

عبدالله افزود: «هنوز طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشده و ما هم مسئولیت داریم که موانع را از سر راه گفتگوها برداریم و جایی که به ما ارتباط دارد و درعین حال اگر بحث این است که مذاکره به چه شکل و با چه تیمی صورت گیرد، در آن قسمت ما باید انعطاف داشته باشیم و در این راستا در سطح حکومت مشوره خواهیم داشت.»

رئیس اجرایی حکومت، با اشاره به تدویر لویه جرگه مشورتی برای صلح گفت که در سطح وسیع، بحث ها صورت می گیرد و هر قدمی که بر رسیدن به صلح آبرومند و عادلانه و قابل قبول برداشته می شود، مورد استقبال قرار می گیرد.

وی، با اشاره به وضعیت نابسامان کمیسیون های انتخاباتی گفت که پروسه های ملی، باید با جدیت تعقیب شوند؛ اما صلح مهمتر از همه می باشد.

موصوف، اولویت دیگر را پس از پروسۀ صلح، تسریع بخشیدن انتخاب کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی خوانده، افزود که کمیته مشترک، افرادی را برگزیده و توقع شان همین است که به کارشیوۀ از قبل تعیین شدۀ دولت، باید احترام گذاشته شود که این خواست شان معقولیت دارد.

به گفته وی، بلاتکلیفی کمیسیون های انتخاباتی، به نفع کشور نیست؛ باید اعضای کمیسیون های انتخاباتی معرفی و هرچه عاجل به کار شان آغاز کنند، تا به نگرانی موجود نقطه پایان گذاشته شود.

این مقام بلند پايۀ حکومت، با توجه به نشر گزارش سالانه دفتر حقوق بشر ملل متحد در افغانستان پیرامون تلفات افراد ملکی، و نگران کننده خواندن تلفات افراد ملکی گفت که بیشتر تلفات، توسط طالبان صورت گرفته است و پذیرفت که شماری از آنان، توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغان هدف قرار گرفته اند.

وی افزود: «کشته شدن یک فرد ملکی هم زیاد است و به همین نسبت از مسئولان دفاعی و امنیتی کشور می خواهیم که از تلفات ملکی جلوگیری کنند و زمینه سازی بهتر بر فعالیت ها و کمک رسانی موسسات بشردوستانه و احترام به مکاتب، شفاخانه ها و عدم استفاده از این تعمیرات بر فعالیت های نظامی توجه داشته باشند؛ تا بهانه اى بر حملات طرف مقابل پیدا نشود.»

او همچنان گشایش بندر چابهار را بر رُشد تجارت و تاثیرات اقتصادی مردم تاثیرگذار خوانده گفت که باید از سعی و تلاش کشور ایران و هند در این خصوص تشکر کرد.

در همین حال، رئیس اجرایی حکومت با ورود مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله، ضمن خوش آمدید به نشست شورای وزیران، با لحن اننقادی از رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت: «اخیراً تعییناتی بدون مشوره در کابینه زیاد شده است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر