زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وضعیت صحی در افغانستان رو به بهبود است

وضعیت صحی در افغانستان رو به بهبود است

author avatar
26 Feb 2019 - 16:24
وضعیت صحی در افغانستان رو به بهبود است
author avatar
26 Feb 2019 - 16:24

کابل (پژواک، ۷ حوت ۹۷):  وزارت صحت عامه، نتايج سروى ملى صحت را که براساس آن، مرگ و میر اطفال و مادران و سوء تغذی مزمن کاهش و مراقبت هاى قبل از ولادت و مراکزصحى افزايش يافته، امروز اعلام کرد.

وزارت صحت عامه، نتایج ارزیابی ملی صحت را که از ماه مارچ الی اگست ۲۰۱۸ توسط  اين وزارت در هم‌کاری با ادارۀ ملی احصائیۀ مرکزی و دانشگاه «KIT » انجام شده که با ۲۰ هزار خانواده مصاحبه صورت گرفته بود، امروز طی نشستی اعلام کرد.

داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامۀ کشور نتایج این ارزیابی را نوید بخش خوانده، گفت که این ارزیابی نشان می‌دهد که وضعیت صحی مردم به ویژه مادران و نوزادان نسبت به سال‌های گذشته به گونۀ چشم‌گیر بهبود یافته است.

وی افزود: "راه اندازی این‌گونه ارزیابی‌ها ما را کمک می‌کند، تا از نتایج کارکردهای وزارت صحت عامه در پیوند به بهبود خدمات صحی آگاه شویم و خلاهايی که در زمینه وجود دارد، روی آن کار نماییم."

به گفتۀ وى، در بخشی از این ارزیابی اشاره گرديده است: «کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان که یکی از اولویت‌های این وزارت می‌باشد، خوش‌بختانه در سال اخیر کاهش چشم‌گیری داشته است. در سال ۲۰۰۳ در هریک هزار ولادت زنده ۲۵۷ اطفال زیر پنج سال جان شان را از دست می‌دادند و اکنون این رقم به ۴۹ تن در هر یک هزار کاهش یافته است. هم‌چنان در مرگ و میر مادران نیز کاهش قابل ملاحظه ای به وجود آمده است.»

هم‌چنان وزیر صحت عامه در ادامه سخنانش گفت که تعداد مراکز صحی، در مقایسه با سال ۲۰۰۳ از ۷۰۰ مرکز صحی نزدیک به  ۴۰۰۰ هزار مرکز افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه در ١٥سال گذشته در بخش های مراقبت های قبل از ولادت و ولادت توسط ماهرین ولادی پیشرفت خوبى داشته که نظر به یافته های سروی ملی صحت، مراقبت های قبل از ولادت ۶۳،۸ و ولادت توسط یکی از ماهرین ولادی از ۵۳ فیصد درسال ۲۰۱۵ به ۵۸،۸ فیصد درسال ٢٠١٨ افزایش داشته است.

این در حالی است که شاخص ولادت، توسط ماهرین ولادی در خانم هايى که در دهات زیست دارند، به سال ۲۰۰۳ از ۴ فيصد به ۵۱ فیصد و شاخص مراقبت های قبل از ولادت از ۸ فیصد به ۵۹ فیصد افزایش یافته که نشان دهندۀ پیشرفت قابل ملاحظه در سکتور صحت مى باشد.

 موصوف افزود که در سوء تغذی مزمن، از ۶۰ درصد به ۳۶ درصد کاهش به وجود آمده است و همچنان ۶۸ درصد مردم از مرکزهای صحی دولتی استفاده می‌کنند.

افزون بر این، دربخشى از این ارزیابی خاطرنشان گرديده که ۲۰ درصد خدمات واکسین و ۵۱ درصد مراقبت‌های قبل از ولادت در مقایسه با سال ۲۰۰۳ افزایش یافته است.

حسیب موحد معاون مسلکی ادارۀ احصائیه مرکزی  دراين نشست گفت که این ارزیابی در هماهنگی با این اداره صورت گرفته و ارقام ارایه شده، یک ارقام دقیق و قابل استفاده در داخل و بیرون از کشور می‌باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر