زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“بارندگی هاى شديد تاکنون ۷۵ کشته و ۴۶ زخمی برجا گذاشته است”

“بارندگی هاى شديد تاکنون ۷۵ کشته و ۴۶ زخمی برجا گذاشته است”

author avatar
27 Feb 2019 - 18:30
“بارندگی هاى شديد تاکنون ۷۵ کشته و ۴۶ زخمی برجا گذاشته است”
author avatar
27 Feb 2019 - 18:30

کابل (پژواک، ۸ حوت ۹۷): وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث ميگويد که از نیمه ماه جدی تا حال در اثر سرازیر شدن سیلاب، برفکوچ ها و بارندگی شدید ۷۵ تن کشته، ۴۶ تن زخمی، ۶۲۰ منزل کاملاً تخریب و ۳۸۹ منزل دیگر قسماً تخریب شده است.

اين مطلب در خبرنامه اى که از سوى اين وزارت به آژانس خبرى پژواک فرستاده شده، بيان گرديده است.

منبع افزوده است که برای بیش از ۱۳هزار تن که در اثر سرازیر شدن سیلاب، برفکوچ ها و بارندگی متضرر شده اند، مواد غذایی، پول نقد و مواد غیرغذایی کمک شده است.

در خبرنامه آمده است که وزارتخانه های ذیربط ، برای مهار و پاسخگويی سیلاب ها و برفکوچ های احتمالی منابع شان را بسیج می نمایند. همچنان با بالاتر شدن میزان بارنده‌گی و برف‌باری امسال، بالا بودن درجه حرارت یکی از نگرانی‌های جدی می باشد که باعث سیلاب و برف‌کوچ خواهد شد. 

در خبرنامه ذکر شده است که به منظور پیش‌بینی حوادث احتمالی ناشی از برف و بارندگی و رسیدگی به موقع وزارتخانه های ذیربط و موسسات بین المللی، به زودی برنامه های خود را هماهنگ و تطبیق خواهد کرد.

بر پایه معلومات خبرنامه، ۴۰میلیون افغانی، ۱۴هزار تخته کمپل، برای ۲۸هزار فامیل مواد غذایی، برای ۳۸هزار فامیل مواد غیر غذایی و بیش از ۵هزار خیمه در ذخیرگاه های ولایتی خود داشته و همچنان ۲۱۰میلیون افغانی دیگر را نیز در ۳۳ ولایت به دو کتگوری که شامل ۷میلیون افغانی و ۵میلیون افغانی می شود، نظر به آسیب پذیری ولایات انتقال داده است.

علاوه بر آن، این وزارت به مقدار بیش از ۳متریک تُن برنج و بیش از ۸تُن آرد را به ولایت های پروان، کاپیسا، لوگر، میدان وردک، پنجشیر، غزنی، بامیان و کابل در موجودیت مواد غذایی در این ولایات انتقال داده و ذخیره نموده است.

خبرنامه  افزوده است که اداره احصائیه مرکزی، وضعیت بارندگی‌ها، وقوع حوادث احتمالی و ابعاد آن را ارزیابی کرده و نظر به این ارزیابی، میزان بارندگی‌ها و ضخامت و پوشش برف امسال نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ افزایش یافته و سطح آب در بندهای نغلو، کجکی، ارغنداب و سنگی از حد نورمال هم بالا رفته است.

در ادامه گزارش این اداره آمده است که امسال علف‌چرها بهتر، زمین‌ها مرطوب‌تر و بند‌ها بیشتر از حد معمول آب‌گیری شده است که بستر مناسب را برای کارهای زراعتی فراهم می‌سازد.

در ضمن، ساحات آسیب‌پذیر از سیلاب شناسایی و در ولایت‌های کابل، نورستان و بدخشان احتمال لغزش زمین نیز پیش‌بینی گردیده است.

در خبرنامه آمده است که وزارت انکشاف دهات، در تمام ولایات مواد غیر غذایی ذخیره دارد، روی قراردادهای جدید کار می‌کند و برای ۳هزار متر مکعب تحکیمات ساحلی، آماده‌گی گرفته است.

 در همین حال، وزارت انرژی و آب، از تمام کانال‌ها، بندها و ساحات آسیب‌پذیر مواظبت کرده و پروژه تحکیمات ساحلی که هزینه آن به ۱۳.۲ میلیون دالر می رسد در ۳۴ولایت کار عملی آن را، در آینده آغاز می کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر