زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به دلیل خشکسالی و نبود علوفه صدها حیوان در نیمروز تلف شده اند

به دلیل خشکسالی و نبود علوفه صدها حیوان در نیمروز تلف شده اند

author avatar
2 Mar 2019 - 16:42
به دلیل خشکسالی و نبود علوفه صدها حیوان در نیمروز تلف شده اند
author avatar
2 Mar 2019 - 16:42

زرنج(پژواک،۱۱ حوت ۹۷): ریاست زراعت نیمروز، می گوید که صدها راسى مواشى به دلیل خشک­سالی و نبود علوفه در سال روان در ولسوالی کنگ این ولایت تلف شده اند و اگر این مشکل سال آينده هم وجود داشته باشد، شمار بیشتر مواشی از بین خواهند رفت.

محمد اکبر شریفی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری نيمروز به آژانس خبری پژواک گفت، دراثرخشک­سالی های دو سال اخیر تمامی علفچرها از بین رفته اند و حتی آب آشامیدنی برای حیوانات در ولسوالی کنگ وجود نداشت.

به گفته او، تمامی آب های زیر زمینی در این ولسوالی کاملا شور و نمکی می باشد، حتی در بعضی نقاط که قبلا آب زیرزمینی تا اندازه شیرین بوده به مرور زمان شور شده است.

وی علاوه کرد که آب نوشیدنی مردم در قریه ها به همکاری پروگرام های ریاست انکشاف دهات روزانه به شکل جیره بندی توسط تراکتورهای تانکر تامین می شود.

شریفی خاطر نشان کرد که به نسبت از بین رفتن علفچرهای طبیعی، نبود آب آشامیدنی، اقتصاد ضعیف و ناتوانی مال دار آن یک تعداد مالداران مواشی شان را به قیمت خیلی نازل فروخته و منطقه را ترک کرده اند.

موصوف علاوه کرد، با آن که در اکثر ولایات کشور امسال بارنده گی های زیادی صورت گرفت، اما نیمروز از نعمت کمتر برخوردار شده است.

به گفته وی، ولسوالی کنگ محل اصلی پرورش گاوهای اصیل سیستانی بوده که به نسبت مشکلات موجود تعداد زیادی از این گاو ها  تلف شده اند.

او گفت: «در شرایط فعلی گاوهای موجود مالداران به شمول اسب و سایر مواشی آنقدر ناتوان، ضعيف و لاغر شده اند که قدرت راه رفتن را ندارند و گاو های که خوابیده اند قدرت بلندشدن را ندارند.»

مردم محل می گویند در صورت نرسیدن آب دریا و یا عدم دریافت کمک غذایی حیوانی از طریق موسسات و ادارات دولتی آنها نیز منطقه را ترک می نمایند.

محمد جمعه علمی ولسوال کنگ نیز تایید می کند که نسبت خشکسالی های اخیر پنج هزار تن ولسوالی کنگ را ترک یا به ایران و یا به شهر زرنج کوچ کرده اند.

محمد نبی یکی از بزرگان قوم نیز می گوید مردم مواشی خود را فروخته و چیزی هم به اثر نبود آب و علف تلف شده و کسی تاکنون کمک نیز به مردم نکرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر