زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان دایکندی خواستار برکناری رئیس امور زنان آن ولایت شدند

زنان دایکندی خواستار برکناری رئیس امور زنان آن ولایت شدند

author avatar
6 Mar 2019 - 16:06
زنان دایکندی خواستار برکناری رئیس امور زنان آن ولایت شدند
author avatar
6 Mar 2019 - 16:06

نیلی(پژواک، ۱۵حوت ۹۷): شماری از بانوان و فعالین حقوق زن در دایکندی، با انتقاد از بی برنامگی و عملکرد ضعیف ریاست امور زنان این ولایت، زکیه رضایی رئیس این اداره را به فساد و بیکاره گی متهم می کنند.

به گفته آنان، رئیس امور زنان از زمانی که به کار گماشته شده، برای دادخواهی و آگاهی دهی از حقوق زنان، هیچ کاری نکرده و تنها کارش اشتراک در کارگاه های آموزشی، مراسم نمایشی تجلیل از (۸ مارچ) و کمپاین منع خشونت علیه زنان بوده است.

این زنان همچنان می گویند با آن که زنان در دایکندی با انواع خشونت ها، کارهای شاقه و بی عدالتی ها مواجه اند؛ اما رئیس امور زنان بیشتر مصروف کار های حزبی، سمتی و سلیقوی می باشد.

فعالین حقوق زن در دایکندی، هشدار می دهند که هرگاه وزارت امور زنان، زکیه رضایی رئیس امور زنان این ولایت را برکنار و تغییرات و اصلاحات را به میان نیاورد، دروازه ریاست امور زنان را می بندند.

این بانوان می افزایند که طویانه های گزاف، ازدواج های اجباری و زیر سن، خشونت ها و آمار رو به رشد خودکشی، از دیگر چالش های زنان در دایکندی اند که ریاست امور زنان برای رفع این چالش ها هیچ گونه پلان و برنامه اى ندارد.

سودابه موحدی فعال حقوق زن، با انتقاد از زکیه رضایی رئیس امور زنان دایکندی، به آژانس خبری پژواک گفت زنان این ولایت با انواع خشونت ها مواجه اند؛ اما ریاست امور زنان هیچ پلان جهت کاهش خشونت و بهبود وضعیت ندارد.

وی هشدار داد: «در صورتی که وزارت امور زنان، رئیس فعلی را برکنار و در این ریاست تغییرات و اصلاحات به میان نیاورد، ما درب ریاست امور زنان را بسته می کنیم.»

به گفته او، ولایت دایکندی با آنکه امن ترین ولایت است؛ اما در راستای خودکفایی زنان، بلندرفتن سطح آگاهی زنان از حقوق شان هیچ کاری صورت نگرفته است.

مؤحدی مدعی شد که در برنامه اى که چندی قبل (۹ حوت) در اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح که با اشتراک صدها زن تحت شعار «جنگ بس است» در کابل از سوی دفتر بانوی اول تدویر یافت، رئیس امور زنان، سهمیه این ولایت را به یک خانم از ولایت بدخشان سپرد و به جای فعالین حقوق زن، چند خانم دیگر را که از جمله دوستانش بود، به این برنامه معرفی کرد.

لطیفه جوادی دیگر فعال حقوق زن، گفت که تغییر رهبری ریاست امور زنان، یگانه راه و نقطه پایان به معضلات فعلی در این ولایت می باشد.

موصوف افزود: «زکیه رضایی که از شش سال به این سو به حیث رئیس امور زنان این ولایت، ایفای وظیفه می کند؛ اما در راستای احقاق حقوق زنان هیچ فعالیتی نداشته است و بهتر است که رهبری این ریاست تغییر نماید تا یک زن باسواد و کارفهم در این ولایت بیاید.»

به گفته او، عدم آگاهی مردم از حقوق زنان سبب شده تا دختران در بدل یک مقدار پول هنگفت، حدود ۸۰۰ هزار افغانی به عقد نکاح کسی در بیاید که دختر با آن راضی نمی باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر