زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برنامۀ فرهنگى “شبى با بودا” در بامیان برگزار شد

برنامۀ فرهنگى “شبى با بودا” در بامیان برگزار شد

author avatar
10 Mar 2019 - 18:52
برنامۀ فرهنگى “شبى با بودا” در بامیان برگزار شد
author avatar
10 Mar 2019 - 18:52

باميان (پژواک، ١٩حوت٩٧): برنامۀ فرهنگى "شبى با بودا" به مناسبت هجدهمين سالروز تخريب مجسمۀ بودا توسط طالبان، امروز در شهر باميان برگزار گرديد.

دو مجسمه که قدامت١٦٠٠ساله داشته و از شاهکارهاى زمان بوديزم بودند؛ در زمان حاکميت طالبان (١٠مارچ  ٢٠٠١ ميلادى) تحت اين نام که موجوديت بُت به معناى شرک است، در پی حملات متواتر و آتشباری سنگين طالبان، منهدم گرديد.

مجسمۀ بزرگ صلصال با ارتفاع ٥٥ متر و مجسمۀ کوچک به نام شمامه با ارتفاع ٣٣ متر، در مسير جاده قديمی ابريشم در شمال شهر باميان در دل کوه تراشيده شده بود.

محمد طاهر زهیروالی بامیان، سخنران نخست اين برنامۀ فرهنگى گفت که آثار تاریخی بامیان وسه تمدن بزرگ که شامل زردشت، بودیزم واسلام در این ولایت شکل گرفته، متعلق به همه انسانهای روی زمین است.

وی با بيان اينکه ادارۀ محلى  ومردم باميان، به هدف توسعه صنعت توريزم خواستارساخت و مرمت کارى يکى از مجسمه دراين ولايت مى باشند، افزود: (بآنهم  درمورد ساخت و یا مرمت بودا نیازمند تصمیم جهانی مى باشيم.)

برپايه معلومات والی بامیان، ساخت یکی از مجسمه ها، ابعاد زیادی دارد  وتاکنون طرح های زیادی در این مورد ارايه شده  که شامل دوطرح ازطرف آلمانها، یک طرح ازفرانسوی ها ویک طرح دیگر نیز ازآدرس جاپانی ها شريک گرديده است.

وی افزود که به اساس طرح هاى آلمانها، باید کُل بودا بصورت سنتی پخسه زده شود و يا پارچه هایش به آلمان انتقال گردد تا آن تکه ها بصورت اساسی پخته شود و دوباره آورده به محل نصب گردد.  طرح فرانسوی ها نیز این است که از سنگ ساخته شود و جاپانی ها تاکید دارند که در مقابل بودا، شبیه سازی آن ساخته شود ومحل تخریب شده به عنوان یک تاریخ حفظ گردد.

والی در ادامه افزود که مسایل فرهنگی، امنیتی وتاریخی نیز برای ساخت یکی از مجسمه ها مطرح است و باید همه زوایای آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

محمد جواد دادگر رئیس کميسیون حقوق بشر در بامیان گفت که تخریب آثار باستانی، یک جنایت جنگی است وباید در مورد آن شکایت صورت گیرد.

وی افزود، زندگی برخى ازباشنده هاى باميان در محلى که ساحات تاریخی محسوب میشود مانند مغاره ها جرم است و بايد دراين مورد تصمیم جدی گرفته شود.

ازسويى هم برخى ازسخنرانان ديگر دراين برنامۀ فرهنگى، تخریب مجسمه های بودا توسط طالبان را یک ضایعه بزرگ فرهنگی وباستانی برای افغانستان خواندند.

آنها گفتند که هرچند تلاش های زیادی بعد از تخریب مجسمه ها وجود داشته تا دوباره این مجسمه ها ویا یکی از آن ترميم شود؛ اما تا هنوز نتیجه نداده است .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر