زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: اصل جمهوریت نظام غیرقابل معامله است

عبدالله: اصل جمهوریت نظام غیرقابل معامله است

author avatar
11 Mar 2019 - 13:46
عبدالله: اصل جمهوریت نظام غیرقابل معامله است
author avatar
11 Mar 2019 - 13:46

کابل (پژواک، ۲۰ حوت ۹۷): رئیس اجرایی حکومت، به مشارکت دولت و گروه‌های سیاسی در مذاکرات صلح تأکید کرده و گفت که دفاع از «جمهوری اسلامی افغانستان»، به ‌معنای دفاع از رئیس ‌جمهور و رئیس اجرایی نیست.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، امروز در نشست شورای وزیران در قصر سپیدار در کابل، با بیان اینکه اصل جمهوریت در قانون اساسی تثبیت است و در این بخش معامله صورت نخواهد گرفت، افزود: «اگر از جمهوری بودن نظام بگذریم، از حق رأی بگذریم، هیچ راه حل دیگری وجود ندارد و با نادیده‌ گرفتن برخی مسایل، صلح تحقق نخواهد یافت.»

رئیس اجرایی حکومت با تأکید بر این‌که درزمینۀ اصل جمهوریت نظام تفاوت نظر وجود ندارد، گفت که مخالفان مسلح، از موضع‌گیری‌های قشرسیاسی، استفاده کرده اند.

عبدالله دربخشی ازصحبت هايش با اشاره به نگرانى ها و تشويش هاى شهروندان از واضح نبودن   هسته های گفتگو میان امریکا و طالبان گفت: "مردم از ابهامات در خصوص صلح تشویش دارند."

وى افزود درحالیکه مذاکره میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان درقطر جریان دارد؛ اما مردم به دلیل واضح نبودن بعضی از هسته های این گفتگوها تشویش دارند.

وی با بیان اینکه در این شک نیست که موضوع زمینه سازی مذاکره بین افغان ها، دولت و طالبان یکی از مسایل مورد بحث بوده است، گفت: «صلح آرزوی مردم افغانستان مى باشد؛ اما بعضی مسایل است که اگر در نظر گرفته نشود، صلح تحقق نيافته و معنای واقعی خود را پیدا نمی کند، مثلاً اگر قرار باشد ما از جمهوری بودن نظام و حق رای مردم بگذریم، هیچ راه حلی که مورد قبول مردم افغانستان باشد وجود ندارد.»

عبدالله، با اشاره به اینکه خواست اکثریت مردم افغانستان تامین صلح پایدار و دوام نظام جمهوری است، علاوه کرد: «اگر زمینه مذاکره مساعد شود، دولت و سایرگروه های سیاسی همه مسئولیت مشترک داریم در دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغاستان؛ چون این یک دستاورد مردم افغانستان است.»

وی خاطر نشان نمود با توجه به اینکه قشر سیاسی در سایر مسایل نظریات مختلف دارند؛ اما در راستای بحث صلح، هیچ تفاوت نظری وجود ندارد.

موصوف افزود که درنبود جنگ و عدم حضور گروه های «تروریستی» در کشور، ضرورتی بر قوای بین المللی نیست؛ اما افغانستان به همکاری بین المللی ضرورت خواهد داشت.

رئیس اجرایی حکومت به مردم افغانستان اطمینان داده، گفت که صلح سرنوشت همه مردم است و در این قسمت، تعلل و کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

عبدالله، راکت پراگنی در مراسم یادبود از عبدالعلی مزاری را تکرار جنایت خوانده، گفت: «من به این باور هستم هر گروه تروریستی، هر عملی را با استفاده از فرصتی که انجام می دهد، طالبان زمینه آن را مساعد ساخته اند.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر