زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتۀ آينده فرستادن اموال تجارتى از طريق خط آهن به چين آغاز مى شود

هفتۀ آينده فرستادن اموال تجارتى از طريق خط آهن به چين آغاز مى شود

author avatar
14 Mar 2019 - 16:04
هفتۀ آينده فرستادن اموال تجارتى از طريق خط آهن به چين آغاز مى شود
author avatar
14 Mar 2019 - 16:04

کابل (پژواک، ٢٣ حوت ٩٧): قرار است هفتۀ آينده با انتقال چهل کانتينر اموال تجارتى افغانستان از طريق خط آهن از بندر حیرتان به چین، فرستادن کالاى هاى تجارتى کشور به چين آغاز يابد.

اين درحالى است که در اويل ماه سپتمبر سال ٢٠١٦ اولين قطار محموله تجارتی چین از طریق خط آهن وارد بندر حیرتان گردید بود.

خانجان الکوزى معاون اول اتاق تجارت و صنايع افغانستان امروز در نشست مشترک مقام­هاى افغان و سفارت چين در کابل گفت که حمل و نقل اموال تجارتى افغانستان، هفته آينده از طريق اين راه زير عنوان « ابتکار يک کمربند و يک راه به صلح و توسعه افغانستان» آغاز خواهد شد.

به گفته او چهل کانتير اموال صادراتى افغانستان شامل قالين، ميوه خشک و سنگ تالک، رخام و مرمر مى باشد که از سوى شرکت هاى «واخان کریدور» و یک شرکت ترانسپورتى چين (Chains Transportation Company) به شهر «شيان» چين انتقال مى شوند.

وى مى گويد که تجار افغان اموال خود را از راه کراچى پاکستان و چا بهار ايران به چين مى فرستادند که راه طولانى بود و مصرف زياد بالاى تجار مى آمد.

به گفته او با آغاز تجارت از طريق خط آهن به چين ٥٠ درصد در مصارف راه کاهش به عمل خواهد آمد.

موصوف مى گويد که حکومت افغانستان در سه سال گذشته به حل مشکلات ترانزيتى توجه خاص داشته و راه هاى تجارتى با کشورهاى منطقه را باز نموده و اکنون تجارت افغانستان منحصر به يک کشور نيست.  

او اظهار اميدوارى کرد که با باز شدن راه تجارتى از طريق خط آهن به چين، سال آينده صادرات افغانستان به حدود دو ميليارد دالر خواهد رسيد.

به اساس سالنامه احصاييوى که روز گذشته منتشرشد، افغانستان در سال ١٣٩٧ بيش از ٨٧٥ ميليون دالر امريکايى صادرات و بيش از ٧.٤ ميليارد دالر امريکايى واردات داشته است.

به گفته الکوزى از ١٦ روز به اين طرف ٤٠٠ موتر اموال تجار در بندر حيرتان به دلايل مختلف چون نوبت و غيره متوقف مى باشند و به تجار مشکل ايجاد کرده است. او از حکومت خواست که به حل اين مشکل تجار توجه جدى کند.

تى يان، آتشه تجارتى سفارت چين در افغانستان در اين نشست گفت افتخار دارد که راه تجارتى از طريق ريل ميان افغانستان و چين افتتاح مى شود و تجار افغان اموال خود را از طريق اين راه به چين مى فرستند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر