زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: بحث سیاست خارجی؛ شخصی، احساساتی و آماتور نیست

عبدالله: بحث سیاست خارجی؛ شخصی، احساساتی و آماتور نیست

author avatar
17 Mar 2019 - 19:01
عبدالله: بحث سیاست خارجی؛ شخصی، احساساتی و آماتور نیست
author avatar
17 Mar 2019 - 19:01

کابل(پژواک،۲۶حوت۹۷): رئیس اجرایی حکومت، برهم زدن روابط افغانستان با جامعه جهانی را خلاف منافع ملی کشور خوانده می گوید که بحث سیاست خارجی؛ شخصی، احساساتی و آماتور نیست.

این مطلب را دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت  امروز در نشست «زنان در سکتور انرژی» ابراز نمود. 
موصوف با سپاس‌گزاری از قربانی‌ها و همکاری‌های جامعۀ جهانی با مردم و دولت افغانستان در مبارزه با هراس‌افگنی گفت که استحکام هرچه بیشتر روابط افغانستان با جامعۀ جهانی، در اولویت حکومت قرار دارد.

موصوف افزود: "سیاست خارجی بحث شخصی، احساساتی و آماتور نیست، سیاست خارجی افغانستان در جیب شخصی کسی هم نیست که با آن سفر کند و برگردد."

عبدالله عبدالله با بيان اينکه سیاست خارجی، ازعمق منافع ملی کشور سرچشمه می گیرد، افزود: "بحث مناسبات خارجی افغانستان، بحث یک کاندید و دو کاندید هم نیست. افغانستان مورد تجاوز تروریزم قرار گرفته و در مسیر مبارزه با ترویزم مشترکاً با جامعۀ جهانی حرکت کرده‌ایم، امروز در شرایطی قرار نداریم که روابط خود را با جامعۀ جهانی برهم زنیم. وطندوستی تعقیب منافع کشور است؛ نه این‌که احساسات خود را بیرون دهیم و از تأثیر اظهارنظرهای خود بر سرنوشت مردم هم مسئولیت نگیریم."

وی افزود که در داخل حکومت وحدت ملی، دربارۀ سیاست خارجی کشور، بحث اساسی خواهد داشت و امیدوار است نتیجۀ بحث‌ها نقطۀ پایانی دربارۀ این اظهارنظرها باشد. 

رییس اجرایی، دربخشى ازصحبت هاى خود گفت که در شرایط کنونی، بیشترین ضرورت به وحدت در داخل و هماهنگی و همکاری متقابل با جامعۀ جهانی دارد.

وی تأکید کرد که روابط افغانستان با جامعۀ جهانی تعریف شده است و ادامه پیدا می‌کند. 

به همين گونه عبدالله خاطرنشان کرد که افغانستان، همواره خواهان روابط نیک با همسایه‌ها و فراتر از آن بوده‌ و در حال حاضر، روابط این کشور با جامعۀ جهانی خوب است.

او گفت: "روابط افغانستان و ایالات متحده امریکا عمیق و بر پایۀ اعتماد استوار است و در بحث مذاکره با طالبان، نباید طوری برداشت شود که توطیه‌ای در جریان است."

افزون برآن، رييس اجرايى حکومت بارديگرتاکيد نمود که بحث سیاست خارجی افغانستان، بحث منافع ملی کشوراست، بحث سليقه یی ، احساساتی و بحثی که یکبار همه دستاورد های مردم افغانستان و قربانی های دیگر ها در پهلوی مردم افغانستان فراموش گردد، نیست.

وى گفت که بى اعتمادى بين مردم ، حکومت افغانستان وايالات متحده امريکا به حدى نيست که سرو صداها بلند شده است.

دوکتورعبدالله عبدالله هرچند در اين سخنرانى خود ازکسى نام نبرد؛ اماحمدالله محب سه روز قبل که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به امریکا رفته بود، درواشنگتن گفته بود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، تلاش دارد حکومت موقت بسازد و در راس آن قرار گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر