زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تیفا؛ از مداخله حکومت و برخی حلقات سیاسی در امور کمیسیونهای انتخاباتی نگرانی کرد

تیفا؛ از مداخله حکومت و برخی حلقات سیاسی در امور کمیسیونهای انتخاباتی نگرانی کرد

author avatar
19 Mar 2019 - 15:52
تیفا؛ از مداخله حکومت و برخی حلقات سیاسی در امور کمیسیونهای انتخاباتی نگرانی کرد
author avatar
19 Mar 2019 - 15:52

کابل(پژواک، ۲۸ حوت ۹۷): تیفا، با متهم کردن اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، به بی برنامگی و ناآشنایی با روند می گوید که مداخله حکومت و برخی حلقات سیاسی در امور کمیسیون ها، سبب شده تا اصلاحات لازم به میان نیاید.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، امروز در یک نشست خبری در کابل، با نارضایتی از کارکرد اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی گفت که از زمان آغاز ماموریت تیم نو تاکنون، کار موثری صورت نگرفته است.

موصوف با بیان اینکه یکی از دلایل ضعف اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، عدم داشتن تجربه کافی و نداشتن برنامه های اصلاحی می باشد، افزود که اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، در ۱۵ روز کاری از زمان مقرری تا به حال، هیچ دستاوردی نداشته اند و تنها کاری که انجام می دهند، بر فیصله های اعضای پیشین مهر صحه می گذارند.

وی، تغییر تقویم و تعویق برگزاری چهار انتخابات (ریاست جمهوری، ولسی جرگه غزنی، شوراهای ولایتی و ولسوالی) پیش رو را خلاف ماده ۶۱ قانون اساسی کشور عنوان کرده، با ابراز نگرانی گفت که تغییر تقویم و تاخیر در برگزاری انتخابات، کشور را به بحران می برد.

اما مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات، دو روز پیش گفته بود که اعضای کمیسیون به دلیل تازه وارد شدن و کمى وقت، نمى توانند تقويم فعلى انتخابات رياست جمهورى را تطبيق کنند و بايد تا دو روز ديگر (۲۹ حوت)، تقويم انتخاباتى جديد را اعلام نمايند.

در ماده شصت و یکم قانون اساسی افغانستان آمده است که وظیفه رئیس جمهور، در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات پایان می یابد و انتخابات به منظور تعیین رئیس جمهور جدید، در خلال مدت سی الی شصت روز قبل از پایان کار رئیس جمهور برگزار می گردد.

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، با بیان اینکه با توجه به همین ماده قانون، کار رئیس جمهور در اول جوزا پایان می یابد، افزود: «با گذشت هر روز مشکلات و پیچیده گی برگزاری انتخابات بیشتر می شود، در حال حاضر میان اعضای کمیسیون های انتخاباتی هماهنگی وجود ندارد، برخورد سلیقه یی و سیاسی صورت می گیرد و ما به عنوان نهاد ناظر نگران هستیم.»

موصوف خاطر نشان کرد که یافته های نظارتی آنان نشان می دهد که حکومت و برخی حلقات سیاسی، در امور کمیسیون های انتخاباتی مداخله می کنند.

وی، از اعضای کمیسیون های انتخاباتی خواست که به سیاست مداران اجازه مداخله را ندهند و باید کار شان را «صادقانه و بی طرفانه» انجام دهند.

موصوف با انتقاد از تداوم کار برخی کارمندان متهم به فساد در کمیسیون های انتخاباتی گفت: «با تاسف کارمندان متهم به فساد که از سوی لوی څارنوالی ممنوع الخروج اعلام شده اند، هنوز هم از وظایف شان برکنار نشده اند و مرتب امور انتخاباتی را پیش می برند.»

او تصریح کرد: «اعضای جدید کمیسیون ها پیش رئیس جمهور واسطه شده اند تا کارمندان بخش تخنیکی که به اتهام فساد ممنوع الخروج شده اند، از پست های شان سبک­دوش و برکنار نشوند، به همین دلیل هنوز هم آنان به کار شان ادامه می دهند.»

لوی څارنوالی افغانستان، در (۲۱ حوت) ماه جاری پنج تن از کارمندان پيشين و برحال این کمیسیون از جمله احمدشاه زمانزی رئیس سابق دارالانشاى کمیسیون انتخابات، اول الرحمان رودوال رئیس سابق امور عملیاتی، عبدالعزیز صمیم معاون برحال امور عملیاتی، سید ابراهیم سادات رئیس برحال تکنالوژی معلوماتی و زمری قلمیار رئیس کنونى عملیاتی ساحوی کميسيون يادشده را ممنوع الخروج اعلام کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر