زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“درملتونها از فروش ادویه بدون مشوره و نسخۀ داکتر، جداَ خودداری نمایند”

“درملتونها از فروش ادویه بدون مشوره و نسخۀ داکتر، جداَ خودداری نمایند”

author avatar
19 Mar 2019 - 15:00
“درملتونها از فروش ادویه بدون مشوره و نسخۀ داکتر، جداَ خودداری نمایند”
author avatar
19 Mar 2019 - 15:00

کابل (پژواک، ۲۸حوت ۹۷): وزارت صحت عامه ۶۵ تُن ادویۀ بی کیفیت و تاریخ گذشته را هدر کرد و از درملتونها خواست که از فروش ادویه بدون مشوره و نسخۀ داکتر، جداَ خودداری نمایند.

این محموله بزرگ ادویه بی کیفیت و تاریخ گذشته، امروز درمراسمی با حضور نمایندگان صحت عامه، امنیت ملی، څارنوالی و شاروالی، در ساحۀ بت خاک ولسوالی خاک جبار ولايت کابل، از بین برده شد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه گفت که این ادویه، توسط اداره ملی امور تنظمیم دوایی و محصولات صحی اين وزارت، از شرکت های توریدی و تولیدی ادویه، گمرکات و دواخانه‌های نواحی مختلف شهر کابل جمع آوری گردیده است.

وی افزود که این وزارت، درتلاش است  تا در همکاری با سکتور خصوصی، ادویه بی کیفیت را از بازارهای کشور جمع آوری و ادویه باکیفیت را جاگزین آن نماید.

برپايۀ معلومات وزيرصحت، استفادۀ این نوع دواها به صحت انسان آسیب جدی می رساند و حتی در مواردی باعث مرگ  نيز مى گردد.

موصوف ازاقدام نيک برخى تاجران ادويه که داوطلبانه ادویه تاریخ گذشته را دراختيار بخش کنترول دوایی وزارت صحت  قرارداده اند سپاسگزارى کرد.

 وى گفت: "هدف ما این است تا بتوانیم ادویه با کیفیت را که مردم توانایی خریداری آنرا داشته باشند، در دسترس نيازمندان قرار دهیم."

وزیر صحت عامه در ادامه صحبت هايش، نگرانی خود را از بابت تورید ادویه بی کیفیت به شکل قاچاقی وغیر قانونی از طریق سرحدات باز به داخل کشور ابراز داشت و از ارگان‌های ذیربط خواست که تلاش‌های بیشتری را بخاطر کنترول جدی سرحدات کشور مبذول بدارند؛ تا جلو تورید همچو ادویه جات گرفته شود.

 افزون برآن، اين مقام بلندپايۀ وزارت صحت عامه کشور، فروش ادویه های غیرقابل مجاز در درملتون که بدون مشوره و نسخه داکتر صورت می گیرد را نگران کننده خواند و افزود که در سراسر کشور، بیش از ۱۴ هزار باب درملتون وجود دارد که اکثریت آن فارمسيست مسلکی نداشته و کنترول آن نیز مشکل می باشد.

وزیر صحت عامه گفت: "ما تلاش داریم تا خدمات این دواخانه‌ها را از طریق دواخانه‌های زنجیره یی کنترول کنیم تا در کنار کیفیت ادویه، از توزیع یا فروش ادویه بدون مشوره و نسخۀ داکترجلوگيرى صورت گيرد."

 بربنياد معلومات موصوف، طرح دواخانه‌های زنجیره یی، طوری است که هر۵۰۰ دواخانه تحت کنترول یک زنجیره قرارمی ‌گیرد، که هریک از این زنجیره ها در صورت تخطی دواخانه‌های تحت کنترول شان در نزد وزارت صحت عامه جوابگو مى باشند.

وی تصریح کرد که روند جمع آوری و هدرسازی ادویۀ بی کیفیت و تاریخ گذشته، نه تنها در کابل بلکه در سايرولایات کشور نیز ادامه دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر