زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نهادهای مدنی: در مذاکرات صلح به نظریات متضررین جنگ توجه شود

نهادهای مدنی: در مذاکرات صلح به نظریات متضررین جنگ توجه شود

author avatar
19 Mar 2019 - 16:03
نهادهای مدنی: در مذاکرات صلح به نظریات متضررین جنگ توجه شود
author avatar
19 Mar 2019 - 16:03

کابل(پژواک، ۲۸ حوت ۹۷): گروه هماهنگی عدالت انتقالی می گوید که اگر در مذاکرات صلح، نظریات و خواست های متضررین جنگ در نظر گرفته نشود، عدالت و حقوق بشر قربانی مصلحت های سیاسی خواهد شد.

محمد اشرف بختیاری رئیس گروه هماهنگی عدالت انتقالی، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که مشارکت متضررین در این فرایند، کمک می کند که حمایت مردمی ایجاد و مشروعیت بیشتری برای توافق نهایی و ضمانت اجرایی آن فراهم شود.

موصوف افزود که در مذاکرات صلح، باید مشوره ملی صورت گیرد تا دیدگاه همه افراد متاثر از جنگ در آن انعکاس یابد و صلح پایدار به میان آید.

وی با بیان اینکه هرچند پروسه صلح افغانستان در مراحل آغازین خود قرار دارد، می تواند یک فرصت تاریخی را برای بسیج متضررین از جنگ به میان آورد و کمکی باشد تا یک صلح پایدار وعادلانه در کشور تامین گردد.

حوریه مصدق عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی گفت که در تمامی مذاکرات صلح، چه بین امریکا و طالبان و چه دولت افغانستان با طالبان باید صدای قربانیان جنگ گنجانیده شود.

موصوف افزود: «وقتی معاملات انجام می شود، داد و ستدهايی هم صورت می گیرد، باید به نمایندگان قربانیان هم وقت داده شود.»

یاسر قبادیان یک تن از اعضای خانواده قربانیان جنگ در کشور گفت: «سه سال بیش نداشتم که پدرم در فراه در اثر انفجار بم جانش را از دست داد و خواهرم در حمله انتحاری در کورس کوثر درغرب کابل کشته شد.»

وی در حالیکه نبود پدرش او را حزین ساخته بود، افزود که ۱۵سال است بدون پدر زندگی تلخی را سپری می کند و خاطرات خواهرجوانش هرگز از یادش نمی رود.

موصوف افزود: «باید عدالت تامین شود و کسانی که با کفن های خونین از این دنیا رفتند، پاسخ خون های شان داده شود.»

گروه عدالت هماهنگی اجتماعی، امروز با انتشار یک اعلامیۀ مشترک، پیشنهاداتی را عنوانی حکومت، کمیسیون مستقل حقوق بشر، ملل متحد و حامیان بین المللی افغانستان ارایه کردند.

در اعلامیه گروه از حکومت خواسته است که به طور گسترده با قربانیان جنگ مشورت صورت گیرد، نمایندگان قربانيان در سطح عالی تصمیم گیری در مذاکرات صلح، باید حضور داشته باشند و کمیسیون حقوق بشر باید بر اساس یک تحقیق و نظرسنجی، تعداد دقیق قربانیان را از سال ۲۰۰۱ به این سو معلوم کند، تا حقوق آن ها دسته بندی شود.

در پیشنهادات گروه هماهنگی عدالت اجتماعی آمده است که ملل متحد، باید بر فرایند صلح و مصالحه  به صورت جدی نظارت کند؛ تا اطمینان حاصل شود که همه افغان ها به شمول قربانیان جنگ به شکل موثر و واقعی در این روند شامل گردیده و از آن ها، به شکل درست نمایندگی صورت می گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر