زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در دو ولسوالى ولايت دايکندى داکتر زنانه وجود ندارد

در دو ولسوالى ولايت دايکندى داکتر زنانه وجود ندارد

author avatar
20 Mar 2019 - 14:11
در دو ولسوالى ولايت دايکندى داکتر زنانه وجود ندارد
author avatar
20 Mar 2019 - 14:11

نیلی(پژواک، ۲۹ حوت ۹۷): شماری از زنان در ولسوالی های ناوه میش و پاتو در دایکندی، در حالی از نبود داکتران زنانه و ماهران ولادی شکایت می کنند که در اثر برفباری های اخیر و بندش راه مواصلاتی، چندین تن جان شان را از دست داده اند.

ولسوالی ناوه میش در سال ۱۳۹۵ و ولسوالی پاتو در سال ۱۳۹۷ از بدنه ولایت های هلمند و ارزگان جدا و به عنوان دو واحد اداری تازه تاسیس، در چارچوب ولایت دایکندی یکجا شدند؛ اما به دلیل تهدیدات امنیتی عرضه خدمات صحی در این دو ولسوالی به تناسب سایر ولسوالی ها با مشکلاتی مواجه می باشند.

باشنده گان ولسوالی های یادشده با نگرانی از نبود داکتر متخصص زنانه، اطفال و ماهران ولادی، می گویند که عدم دسترسی به خدمات صحی، سبب افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان شده است.

به گفته آنان، عرضۀ خدمات صحی عادلانه، از وظایف حکومت است که با توجه به نیازمندی های اجتماعی زمینه دسترسی به این حق را فراهم سازد؛ اما هرگاه این حق به خاطر در نظر گرفتن مسایل سمتی، قومی و زبانی اتخاذ گردد، جفای بزرگی است که بر ساکنان یک جغرافیا روا داشته می شود.

حیدر علی دولت یار یک تن از باشنده گان ولسوالی پاتو، به آژانس خبری پژواک گفت که زنان در این ولسوالی از اندک ترین امکانات و عرضه خدمات صحی برخوردار نیستند و مشکلات امنیتی باعث گردیده که موسسات و دولت کمتر به این ولسوالی توجه داشته باشند.

موصوف افزود: «در ولسوالی پاتو چهار مرکز صحی فعال مى باشد؛ اما عرضه خدمات صحی تکافوی نیازمندی باشنده گان این محلات را نمی کند و از همین لحاظ ، مردم مجبور می شوند بیماران خود را با قبول مشقت به مرکز ولایت انتقال بدهند.»

به گفته او، سرمای بیش از حد و بارش سنگین برف که منجر به مسدود شدن راه ای مواصلاتی گردید، چندین خانم و کودک حین انتقال به مرکز جان ها شان را از دست دادند.

وی خاطر نشان کرد که هرگاه داکتران متخصص و ماهران ولادی، در خود ولسوالی وجود داشته باشد، از تلفات انسانی جلوگیری به عمل می آید و میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش خواهد یافت.

گلشن بانوی ۳۱ ساله دیگر باشنده پاتو، با شکایت از نبود مراکز صحی در این ولسوالی، داکتر متخصص، قابله های مسلکی، ادویه و عدم توجه دولت در این راستا، گفت: «تا یک سال قبل سرنوشت این ولسوالی مشخص نبود که از کجا باید امکانات را به دست بیاورد؛ اما حالا که با ولایت دایکندی یکجا شده است، باید عرضه خدمات صحی بهتر گردد.»

به گفته وی، مردم اقتصاد خوب ندارند تا بیماران خود را غرض مداوا به مرکز ولایت انتقال بدهند؛ اما هرگاه زمینه عرضه خدمات صحی در مرکز ولسوالی فراهم شود، دیگر هیچ زن و کودکی در مسیر راه جانش را از دست نخواهد داد.

موصوف همچنان خاطر نشان کرد که پائین بودن سطح آگاهی خانواده ها از حفظ الصحه و عدم مراجعه به موقع نزد داکتر و عار پنداشتن بیرون شدن زنان باردار از منزل، در برخی موارد سبب مرگ و میر مادران و نوزادان می گردد.

گلشن گفت: «اگر یک خانم باردار شود، مردان برخی خانواده ها هیچ گاهی وی را به شفاخانه نمی برند، مگر اینکه جان آن خانم در خطر باشد. عدم توجه به مراقبت های صحی، باعث تلف شدن یک مادر و یک نوزاد می گردد و قسمی که دیده شده، همواره زنان در خانه ولادت می کنند.»

سید طاهر اعتمادی سرپرست ولسوالی پاتو گفت که از زمان ملحق شدن ولسوالی پاتو با ولایت دایکندی در سرطان سال روان، دست­خوش ناآرامی ها و تهدیدات بلند امنیتی بوده است که حلقه توجه به عرضه خدمات صحی و معارف را تنگ تر ساخته است.

موصوف افزود: «با تناسب جمعیتی که در این ولسوالی اسکان دارند، مراکز صحی اندک اند و داکتران مجرب و قابله های مسلکی هم به دلیل مشکلات امنیتی حاضر به ایفای وظیفه در این ولسوالی نمی شوند؛ اما در سال آینده تلاش داریم که برای بهبود وضعیت صحی، با همکاری ریاست صحت عامه کاری انجام دهیم.»

حبیب الله یک باشنده ولسوالی ناوه میش نیز با شکایت از کم توجهی مسئولان ذیربط در بخش صحی گفت: «در ولسوالی ناوه میش به عرضه خدمات صحی کمتر توجه صورت می گیرد و باشنده های این ولسوالی همواره پیشنهاد ایجاد یک شفاخانه را کرده اند؛ اما دولت به این خواست مردم توجه نکرده است.»

طاهره «نام مستعار» یکی دیگر از باشنده گان ولسوالی ناوه میش گفت: «ناوه میش از امنیت نسبی برخوردار است؛ اما دولت برای رفع معضلات صحی توجه نمی کند.»

به گفته او، نبود داکتر زن در مراکز صحی، از دیگر مشکلاتی اند که خانواده ها کمتر مریض های زن را پیش داکتران مرد ببرند و خانواده ها بیشتر علاقمند اند که عروس شان در خانه زایمان کند.

موصوف افزود که عدم آگاهی از خطرهای دورۀ بارداری، سبب شده که در برخی موارد زنان در منزل و یا در مسیر راه، حین انتقال به یک مرکز صحی جان شان را از دست بدهند.

با این حال، حاجى حقپال خان حقمل سرپرست ولسوالی ناوه میش، با تائید موجودیت مشکلات در بخش صحی گفت که افزون بر بخش صحی در سایر بخش ها نیز مشکلاتی وجود دارند و برای رفع آن بارها خواستار اجراآت شده؛ اما پاسخ دریافت نکرده است.

وی افزود: «ما چندین بار به ریاست صحت عامه و مقام ولایت پیشنهاد ارائه کردیم؛ اما مقام ولایت وعده همکاری در این زمینه را در سال های آینده داده است.»

محمد دانش یک تن از فعالان جامعه مدنی در ولایت دایکندی گفت: «متاسفانه مشکلات در این دو ولسوالی بسیار زیاد است و باشنده های ولسوالی ناوه میش و پاتو، از اندک ترین امکانات در بخش های صحی و معارف برخوردار نیستند.»

شیما رستمیان رئیس شورای ولایتی دایکندی نیز به پژواک گفت با آن که در سایر بخش ها در این ولایت مشکلاتی وجود دارد؛ اما از اینکه بخش صحی با حیات انسان ها بستگی نزدیک دارد، محسوس تر است.

در همین حال، اسحاق علی درمان رئیس صحت عامه دایکندی گفت: «مردم ناوه میش و پاتو، دسترسی به خدمات صحی دارند؛ اما متاسفانه از اینکه در سطح پائین آگاهی قرار دارند می گویند که در این قسمت کمتر کار صورت گرفته است.»

وی گفت که عرضه خدمات داخل بستر، در دو ولسوالی صورت نمی گیرد؛ اما عرضه خدمات صحی موجود است.

موصوف افزود که در ولسوالی پاتو، چهار مرکز صحی و یک تیم مشوره صحی از طریق موبایل فعال است و در ولسوالی ناوه میش، سه مرکز صحی و یک تیم مشوره صحی از طریق موبایل فعال است.

او خاطر نشان کرد که برای سال آینده، در نظر دارند تا با ارتقای مراکز صحی و فعال ساختن کلينیک در این دو ولسوالی عرضه خدمات صحی را بهتر و معیاری سازند، تا در کنار جلب رضایت مردم از مرگ و میر مادران و نوزادان بکاهند.

با این حال سید اعلی رحمتی والی دایکندی، به آژانس خبری پژواک گفت که در بخش صحت در تمام ولسوالی های دایکندی مشکلات و چالش ها موجود است و ولسوالی های ناوه میش و پاتو در دو سال آینده دیگر این مشکلات را نخواهند داشت.

به گفته او، در حالی که جمعیت دایکندی، نزدیک به ۷۰۰ هزار تن می رسد؛ اما برنامه های عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، برای حدود ۵۰۰ هزار تن می باشد.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر