زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رییس معارف ننگرهار آغشته به فساد است؛ ولی نامبرده آن را علیه خود دسیسه عنوان میکند

رییس معارف ننگرهار آغشته به فساد است؛ ولی نامبرده آن را علیه خود دسیسه عنوان میکند

author avatar
20 Mar 2019 - 11:58
رییس معارف ننگرهار آغشته به فساد است؛ ولی نامبرده آن را علیه خود دسیسه عنوان میکند
author avatar
20 Mar 2019 - 11:58

جلال آباد (پژواک، ۲٩حوت ۹۷): نظر به اسناد بدست آمده پژواک؛ رییس معارف ننگرهار در ۱۱ مورد به فساد مالی و اداری متهم است، اما نامبرده این را علیه خودش دسیسه عنوان میکند.

حسیب شینواری رییس معارف متهم است که اکثر قراردادهای مربوط ریاست معارف را طور غیرقانونی، صرف با یک شرکت عقد میکند که این کار خود زمینه را برای فساد فراهم میسازد.

 جعل و تقلب در اسناد توسط رییس معارف سبب شده که یک پروژه حدود ده میلیون افغانی، از ولایت ننگرهار مسترد گردد و پول آن دوباره به وزارت رجعت داده شده است.

گرچه رییس معارف، موارد ذکر شده را علیه خود دسیسه عنوان نمود، اما وزارت معارف تایید میکند که یک هیئت حقیقت یاب، به ریاست معارف ننگرهار اعزام شده بود.

اسناد فساد بالغ به ۲۰.۳ میلیون افغانی علیه رییس معارف

هیئت اعزامی وزارت معارف در مورد فساد مالی و اداری و اسناد تحصیلی حسیب الله شینواری رییس معارف ، تحقیق نموده که نتایج آن با وزارت ذیربط درمیان گذاشته شده است.

اسناد از این تحقیقات در اختیار پژواک قرار گرفته، بنا بر آن یک پروژه که باید از سوی کمیسیون تدارکات تایید به رقابت آزاد گذاشته میشد، اما به اساس قانون، با استفاده از صلاحیت های روسا، یک پروژه چندین جا به پول کمتر از پنحصد هزار افغانی تقسیم شده است.

در قراردادهای متذکره، بازسازی خانه رییس معارف نیز شامل است که ۹۹۵ هزار و ۱۵ افغانی برآن مصرف شده، اما این که با امضا رییس از بانک پول بیرون شود، طی قراردادهای جداگانه به عین شماره مکتوب با تغییر تاریخ، ذریعه دو چک پول را کشیده و یک پروژه را به دو مرجع قرارداد نموده است، قرارداد پروژه با شرکت ساختمانی محمد الیاس عقد شده است.

همچنان در اسناد بدست آمده درج است که کار ترمیم و بازسازی ۱۳ باب مکتب که مصرف مجموعی آن به ۴ میلیون، ۶۴۸ هزار و ۹۱۰ افغانی بالغ میشود، اما برای اینکه از اعلان باز ماند، به ۱۳ پروژه  کوچک تقسیم شده، به قیم مورد علاقه شخص به شرکت های قراردادی واگذار شده اند.

در اسناد تصریح شده که ریاست معارف ساختمان یک دروازه زرهی و تالار را به ارزش چهار میلیون و ۷۹۹ هزار افغانی با شرکت خواجه الیاس عقد قرار داد نموده است و در قرارداد تذکر بعمل آمده در صورتیکه کار اعمار پروژه از موعد معین آن میگذرد، شرکت باید هر روز (۰۰،۰۵) فیصد جریمه بپردازد، موعد تعیین شده سپري شد، ولی شرکت جریمه نشد و همچنان خلاف قانون تدارکات به شرکت ساختمانی متذکره پول بیشتر تادیه شده است.

به اساس قانون، پول مجموعی بعد از اکمال کار ترمیم و بازسازی پرداخت میشود و یا با در نظر داشت به پیشرفت کار، قسط وار تادیه میشود.

همچنان رییس معارف برای کرایه و سفریه هیئت وزارت معارف، از بودجه دولت ۹۲ هزار و ۷۵۰ افغانی را کشیده است.

برای مراسم معرفت رییس، به امضا وی از بانک ۸۹ هزار و ۵۵۰ افغانی خارج شده که به اساس قانون برای برگزاری مراسم معرفی هیچ بودجه تخصیص نشده است.

همچنان با شرکت لوژستیکی خواجه محمد الیاس به ارزش ۹ میلیون، ۷۵۳ هزار و ۵۰۰ افغانی، قرارداد تهیه خیمه ها برای ریاست معارف عقد شده بود که به سبب دست زنی، قلم خوردگی، جعل و تقلب، قراداد متذکره از سوی وزارت متذکره فسخ شد و پول دوباره به وزارت منتقل شد.

اسناد دیگر نیز در خصوص رییس معارف وجود دارد که نامبرده از موتر ریاست استفاده شخصی میکند، نمبر پلیت را به میل خود در واسطه نصب کرده است.

به اساس اسناد، رییس معارف در یک قضیه واقع ولسوالی سرخرود، خلاف قانون مداخله نموده و بدون ارزش دادن به فیصله تفتیش، متخلف را عفوه نموده است.

جعل در اسناد تحصیلی

پژواک در خصوص درجه تحصیلی رییس معارف، یکتعداد اسناد دیگر را نیز بدست آورده است. نامبرده در جریان معرفی به رییس جمهور خود را ماستر معرفی نموده، اما نامبرده صرف اسناد پوهنتون تعلیم و تربیه را بدست دارد.

به استناد مکتوب مورخ ۱، ۲۹، ۱۳۷۹ وزارت معارف، احمد تمیم عزیزی و سلیمان صالحی دو تن موظف شده تا در مورد اسناد تحصیلی رییس معارف تحقیق نمایند.

تحقیقات آنان وانمود ساخته که حسیب الله شینواری ، از سوی محمد ابراهیم شینواری سرپرست وزارت معارف، به رییس جمهور ماستر معرفی شده و نامبرده خود را در مصاحبه ماستر جلوه داده، اما نامبرده محصل سمستر سوم برنامه ماستری در پوهنتون یونف کابل است که برنامه متذکره از سوی وزارت لغو شده است.

رییس معارف این اسناد را علیه خود دسیسه می پندارد

حسیب الله شینواری رییس معارف ننگرهار همه این موارد را در برابر خود دسیسه عنوان میکند.

نامبرده میگوید که قرارداد منزل دولتی برای رییس را، از این جهت به دو بخش تقسیم نموده که ابتدا منزل به ترمیم کم نیاز داشت، اما سپس برخی بخش های دیگر خانه نیز نیازمند ترمیم بود.

نامبرده در مورد چند قرارداد با یک شرکت، به آژانس پژواک گفت: “اکنون از طریق رقابت آزاد قراردادها را عقد میکنیم، نرخ هر شرکت که نازل بود، قرارداد با همان شرکت صورت میگیرد، این شرکت شاید به سبب پایین بودن نرخ هایش، قراردادهای بیشتر را از آن خود کرده باشد.”

رییس معارف میگوید، پلان صرفیه پول برای مراسم معرفی و یک هیئت وزارت معارف، پیش از تقرر وی از سوی رییس سرپرست ترتیب شده بود و صرف به امضا وی پول خارج شده بود.

به قول شینواری، قرارداد خریداری خیمه ها به ارزش حدود ده میلیون افغانی، به سبب اختلاس نه، بلکه تاخیر در اعلان قرارداد، سبب استرداد شده است.

نامبرده میگوید، قراردادهای ترمیم ۱۳ مکتب از این جهت جداگانه عقد شده که موقعیت های آن مختلف بود، اما پلان را ترتیب داده تا بعد از این، قراداد همه مکاتب به سطح ولسوالی در یک جا صورت گیرد.

نامبرده در مورد تحصیلاتش وضاحت داد: “من اسناد لیسانس بدست دارم، امتیازات لیسانس را دریافت میکنم، اینکه از سوی وزارت به ماستری معرفی شده ام، تقصیر من نیست.”

اعضای شورای ولایتی خواستار تحقیق این قضیه شدند

اعضای شورای ولایتی، گرچه در خصوص این موضوع از داشتن اسناد مشابه یادآوری میکنند، ولی اصرار میورزند که حکومت بار دیگر این موضوع را پیگیری نماید.

حمیرا رفیع تقاضا کرد که حکومت، طور اخص وزارت معارف، برای بررسی این موضوع، یک هیئت ويژه را توظیف نماید و تحقیق دقیق دراین عرصه صورت گیرد.

نامبرده گفت اگر در راس یک اداره نظیر معارف، یک شخص که اتهامات فساد بر وی وارد باشد، روند معارف را خیلی متاثر میسازد.

اسرارالله مراد عضو شورای ولایتی میگوید، آنها اسناد را بدست آورده که شاید رییس معارف ننگرهار در برخی پروژه ها غبن کرده باشد.

نامبرده مى افزايد که آنها در این خصوص تحقیق میکند که اسناد فوق الذکر چقدر دقیق است، ولی میگوید که فساد اگر یک افغانی هم باشد، باید حکومت در مورد آن تحقیق نماید و مسؤولین مفسد را به چنگال قانون بسپارند.

نهادهای مدنی آن را  در برابر معارف تهدید می دانند

عبداللطیف واحدی رییس مرکز هماهنگی نهادهای مدنی در ننگرهار، طی مصاحبه با آژانس خبری پژواک ابراز نگرانی کرد که چندبار اسناد را در خصوص رییس معارف به مقام ولایت تسلیم کرده، اما اقدام صورت نگرفته است.

نامبرده دخیل بودن رییس معارف در همچو قضایا را برای معارف تهدید عمده عنوان کرد و میگوید که از همچو رؤسا توقع جلوگیری فساد زیردستان هم برده نمی شود.

همچنان هیلی اسد فعال مدنی میگوید، اداره معارف باید مانند نامش از وجود فساد پاک باشد و حکومت هم باید با نظارت بیشتر، جلو فساد را در این اداره بگیرد.

وزارت معارف تحقیقات در مورد رییس معارف را تایید می نماید

وزارت معارف میپذیرد که هیئت به منظور ریشه یابی فساد و برخی کارکردهای دیگر غیرقانونی حسیب الله شینواری رییس معارف ننگرهار، به آن ولایت اعزام شده بود.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف، به آژانس پژواک گفت که چندی پیش یک هیئت برای تحقیق در خصوص اتهامات وارده فساد علیه رییس معارف به آن ولایت رفته بود، اما هیئت متذکره تاکنون یافته هایش را با وزارت در میان نگذاشته است.

موصوف افزود: “یک هیئت را به ننگرهار گسیل کرده بودیم، بررسی صورت گرفته، تا زمانیکه گزارش را برای ما ارائه نکند، ما صرف از رفتن هیئت تایید کرده می توانیم، جزئیات بیشتر را شریک کرده نمی توانیم.”

سخنگوی وزارت این را نیز گفت که موضوع در وزارت معارف تحت تحقیق قرار دارد و جزئیات آن بعداً به نشر خواهد رسید.

اداره ولایتی ننگرهار، گرچه در مورد این موضوع بیشتر وضاحت نمی دهد، اما میگوید در صورتیکه در مورد رؤسا و مامورین هر اداره اسناد دقیق با آنها در میان گذاشته شود، به ارگان های قضایی و عدلی معرفی خواهند شد.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار، در گفتگو با پژواک از ابراز نظر بیشتر در مورد ابا ورزید.

پژواک تلاش ورزید تا نظریات اعضای هیئت معارف که در مورد رییس معارف معلومات را جمع آوری نموده، نیز بدست آورد، اما بنا به لایحه وزارت، اعضای تفتیش هیئت، حق ابراز نظر با رسانه ها را ندارد.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر