زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نهادهای جامعه مدنی، خواستار توقف مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان شدند

نهادهای جامعه مدنی، خواستار توقف مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان شدند

author avatar
20 Mar 2019 - 15:05
نهادهای جامعه مدنی، خواستار توقف مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان شدند
author avatar
20 Mar 2019 - 15:05

کابل(پژواک، ۲۹ حوت ۹۷): شماری از نهادهای جامعه مدنی، با واکنش در برابر اظهارات اخیر نخست وزیر پاکستان مبنی بر ایجاد «حکومت جدید در افغانستان»، خواستار توقف مداخلۀ آن کشور در امور افغانستان شدند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان، جمعه گذشته (۲۴ حوت) سال روان در یک گردهمایی بزرگ در منطقه قبایلی باجور در ایالت خیبر پشتونخواه گفته بود که صلح، به زودی درافغانستان برقرار می‌ شود و این کشور، در آیندۀ نزدیک «حکومت خوب» خواهد داشت.

حکومت افغانستان در برابر این اظهارات صدراعظم پاکستان، کوتاهی نکرده یک روز پس آن واکنش نشان داد و وزارت امور خارجه در کابل، این اظهارات عمران خان را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان خواند.

داکتر وحید ترون رئیس هماهنگی مرکز جامعه مدنی، در نشستی که امروز در واکنش به مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان در کابل برگزار شده بود، گفت که مردم افغانستان، اظهارات اخیرعمران خان نخست وزیر پاکستان را مداخله صریح در امور داخلی افغانستان می دانند.

وی افزود: «ما خواهان وضاحت اظهارات اخیر عمران خان بر ایجاد حکومت جدید در افغانستان هستیم؛ زیرا مذاکرات نماینده گان امریکا و طالبان در قطر، در پشت درهای بسته صورت گرفته است و نگرانی ما از این است در صورتی که عمران خان در این نشست ها حضور نداشته، چگونه در مورد ایجاد حکومت جدید اطلاع حاصل کرده است.»

فروزان رسولی یک تن از فعالین جامعه مدنی، با نگرانی از دخالت پاکستان در امور افغانستان گفت که پاکستان از داخل ناامن است و هزاران مسئله لاینحل دارد و به جای آنکه به آن رسیدگی کند، به مداخله در امور افغانستان می پردازد.

وی افزود: «پاکستان به جای دخالت در امور افغانستان، بهتر است که به مسایل داخلی خودش با ارایه برنامه های حقوق بشری، به جنبش نجات پشتون ها، بلوچ ها، مبارزه علیه تروریزم و رهایی عافیه صدیقی بپردازد.»

گفتنی است که عافیه صدیقی تبعه پاکستانی، در ۲۶ اسد ۱۳۸۶ به جرم همکاری با القاعده توسط نیروهای امریکایی دستگیر و در سال ۱۳۸۹ محکمه اى در پاکستان وی را به حبس ابد محکوم به مجازات کرده است.

نهادهای جامعه مدنی با انتشار یک اعلامیه، ضمن توقف مداخله پاکستان در امور افغانستان، خواستار اشتراک زنان و جوانان در مذاکرات صلح شدند.

اعضای نهادهای یادشده؛ در این اعلامیه، با تاکید بر تداوم نظام فعلی، خواستار حفظ ارزش ها و دستاوردهای دو دهۀ پسین شدند.

اعضای نهادهای جامعه مدنی با نگرانی از مذاکرات پنهانی و پشت پرده گفتند که حقوق زنان در مذاکرات صلح، نباید نادیده گرفته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر