زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیته سیاسی احزاب خواستار مذاکره رو در روی حکومت و طالبان شد

کمیته سیاسی احزاب خواستار مذاکره رو در روی حکومت و طالبان شد

author avatar
20 Mar 2019 - 18:50
کمیته سیاسی احزاب خواستار مذاکره رو در روی حکومت و طالبان شد
author avatar
20 Mar 2019 - 18:50

کابل(پژواک، ۲۹حوت ۹۷): کمیته سیاسی احزاب، از حکومت افغانستان و طالبان می خواهد که با مشخص کردن هیات مذاکره کنندۀ صلح، اختلافات شان را در میز مذاکره از مجرای بحث و گفتگو حل کنند.

کمیته سیاسی احزاب که مختلط از حزب اسلامی، جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی، جنبش ملی اسلامی، وحدت اسلامی مردم افغانستان، دعوت اسلامی، محاذ ملی اسلامی و افغان ملت می باشد، امروز در یک نشست خبری، موقفش را در قبال گفتگوهای صلح و برگزاری جرگه مشورتی صلح بیان کرد.

احسان الله صدیق نماینده حزب محاذ ملی، در این نشست گفت که برای گفتگوهای صلح باید هیات ۱۳ نفری همه شمول و قابل قبول برای همه، متشکل از نماینده گان احزاب تاثیرگذار، چهره های سیاسی و پرنفوذ تشکیل گردد.

موصوف افزود که صلح واقعی پایدار، مستلزم این است که طرف های منازعه و جریان های تاثیرگذار که در قضایای صلح و جنگ در افغانستان دخیل اند، اختلافات شان را در میز مذاکره با طالبان حل کنند.

وی گفت: «از همین رو ما تاکید می کنیم که برای موفقیت پروسه صلح در چارچوب هیات گفتگوکننده، باید همه جریان های تاثیرگذار و طرف های اصلی منازعه در افغانستان شامل گردند.»

محی الدین مهدوی نماینده حزب جمعیت اسلامی نیز گفت که با توجه به اوضاع نابسامان کشور و زیان های جبران ناپذیر جنگ، ایجاب می کند که جریان های قدرتمند و پرنفوذ سیاسی کشور و مقام های حکومتی در قبال پروسۀ صلح با خودگذری در جهت ختم جنگ و تامین صلح، تلاش همه جانبه نمایند.

موصوف افزود که احزاب سیاسی تاثیرگذار، با درک ضرورت صلح از تلاش های ایالات متحدۀ امریکا حمایت می کنند و تاکنون از طریق نشر اعلامیه های مکرر، همواره تاکید کرده اند که برای تامین صلح عادلانه و پایدار، تعهد کامل دارند؛ تا مسئولیت ملی خویش را در این راستا انجام دهند.

وی علاوه کرد: «ما در عین حالی که با حساسیت تمام گفتگوهای صلح را دنبال می کنیم، از هر پیشرفتی که در آن ارزش های ملی و اسلامی مردم افغانستان و دستاوردهای نظام سیاسی به صورت اساسی مدنظر باشند، استقبال می کنیم، به باور ما تا زمانی که گفتگوهای بین الافغانی میان طرف های اصلی منازعه فراهم نگردد، رسیدن به صلح در افغانستان ممکن نیست.»

او در ادامه گفت که تشکیل یک هیات ملی و با کفایت به منظور پیشبرد گفتگوهای قریب الوقوع احتمالی با طالبان، نخستین اولویت مردم افغانستان به حساب می رود.

اسدالله سعادتی نماینده حزب وحدت مردم افغانستان همچنان گفت: «ما (دولت افغانستان) نه چارچوبی و نه میکانیزمی برای صلح داریم و بدون نداشتن این دو مورد، ضرورت نیست که جرگه برگزار گردد.»

او افزود که کمیته سیاسی احزاب، برای اینکه جرگه مشورتی صلح که قرار است از طرف ریاست جمهوری در ماه ثور برگزار گردد، مانعی برای صلح و زمینه برای کمپاین انتخاباتی و تامین منافع شخصی و تیمی نشود، نقطه نظراتش را در مورد این جرگه با رئیس جمهور شریک ساخته است.

سعادتی گفت: «تاکید می کنیم که هرگاه نظرات ما در مورد این جرگه نادیده گرفته شود، مسئولیت خود می دانیم تا در قبال جرگه هايی که اختلافات بین قشر سیاسی را بیشتر و روند صلح را با چالش بیشتر مواجه سازد، موضع قاطع و  روشن اتخاذ  نماییم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر