زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

درانی: در سال روان برای سکتور خصوصی در بخش زراعت نقش بیشتر داده می شود

درانی: در سال روان برای سکتور خصوصی در بخش زراعت نقش بیشتر داده می شود

author avatar
22 Mar 2019 - 15:57
درانی: در سال روان برای سکتور خصوصی در بخش زراعت نقش بیشتر داده می شود
author avatar
22 Mar 2019 - 15:57

کابل(پژواک، ۲ حمل ۹۸): وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می گوید که برای رشد زراعت در سال روان در پلان های زراعتی تجدید نظر به میان می آید و برای سکتور خصوصی نقش بیشتر داده خواهد شد.

انجنیر نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری امروز جمعه (۲ حمل) در مراسم جشن دهقان در بادام باغ شهر کابل گفت که خشک­سالی های پارسال سبب شد تا این وزارت از هدف تعیین شده جمع آوری حاصلات ۸۰۰ هزار تُن گندم عقب بماند.

موصوف خاطر نشان کرد که خشک­سالی یک چالش بزرگ در برابر مصئونیت غذایی بود که شمار زیادی خانواده ها را مجبور به ترک خانه های شان از یک نقطه به نقطه دیگر نمود.

وی افزود که خشک­سالی افزون بر این که یک تهدید بزرگ برای انسان ها بود، سکتور مالداری کشور را نیز متاثر ساخت در بعضی ولایات منجر به تلف شدن حیوانات گردید.

به گفته او، سال گذشته برای حمایت از دهاقین و مالداران در روستا علوفه و برای خانواده های بیجاشده و نیازمند حدود ۲۰۰ هزارمتریک تُن گندم توزیع شد.

اما درانی تصریح نمود که افزون بر این چالش ها، وزارت دستاوردهای نیز در سکتور مرغداری، صادرات میوه و داروهای طبی داشته است.

موصوف علاوه کرد: «در سال گذشته در بخش مرغداری به رشد هشتاد درصدی دست یافته ایم و امیدواریم که امسال بتوانیم به خودکفایی برسیم و در بخش صادرات به خصوص چلغوزه، زعفران و نباتات طبی رشد خوبی داشته ایم.»

وی افزود که در سال روان به خاطر میکانیزه شدن و رشد زراعت در افغانستان، برنامه های زراعتی مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و برای سکتور خصوصی نقش بیشتر داده می شود.

موصوف می گوید: «این وزارت امسال در نظر دارد تا دو صد و سی میلیون افغانی قرضه را آماده کند و دهاقین از ۳۸ هزار تا ۳۸۰ هزار افغانی قرضه به دست آورند.»

او علاوه کرد که امسال این وزارت مصمم است که ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته تخم بذری را به قیمت مناسب «دهاقین محور» توزیع کند.

وی خاطر نشان که به خاطر حمایت از باغداران، سرمایه گذارانی که کشمش خانه می سازند در مقابل هر افغانی شان یک افغانی حمایه مالی بلاعوض از سوی وزارت زراعت به دست می آورند.

موصوف افزود، افرادی که در بخش سبزخانه ها و ماهی پروری سرمایه گذاری کنند، این وزارت همراه آنان سهم مساویانه می گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر