زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از ۶۶۶ مکتب در بدخشان ۲۳۸ مکتب فاقد ساختمان اند

از ۶۶۶ مکتب در بدخشان ۲۳۸ مکتب فاقد ساختمان اند

author avatar
24 Mar 2019 - 18:23
از ۶۶۶ مکتب در بدخشان ۲۳۸ مکتب فاقد ساختمان اند
author avatar
24 Mar 2019 - 18:23

فیض آباد(پژواک، ۴حمل ۹۸): همزمان با آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۸ خورشیدی ریاست معارف بدخشان می گوید که نبود معلمین مسلکی و صنوف معیاری از عمده ترین چالش ها در راستای تعلیم و تربیه در این ولایت می باشد.

روح الله محقق رئیس معارف بدخشان، امروز در مراسمی که به مناسب آغاز سال تعلیمی جدید با نواختن زنگ مکتب در مرکز شهر گفت که نبود معلمین مسلکی و صنف های درسی معیاری عرصه تعلیمی را با مشکل مواجه کرده است.

موصوف افزود: «هم اکنون در سطح ولایت به ۲۴۰۰ معلم ضرورت داریم تا از طریق رقابت آزاد استخدام شوند و ما این کمبود را به کمیسیون اصلاحات اداری و کمیته اخذ کانکور رسماً ابلاغ داشته ایم.»

او خاطر نشان کرد که از جمع ۶۶۶ مکتب در سطح بدخشان ۲۳۸ مکتب فاقد تعمیر اند.

به گفته وی، ۱۵۹ باب مکتب در سال های گذشته با سعی و تلاش اولیای شاگردان٬ بزرگان قومی و برخی موسسات اعمار گردیده است، اما معیاری نمی باشند و در حال تخریب شدن اند.

وی تصریح نمود که هنوز هم شاگردان در فضای باز و یا در زیر خیمه ها تدریس می شوند و در اکثر مکاتب آب آشامیدنی صحی پیدا نمی شود، مکتب ها بدون دیوار احاطه و مبرز می باشند.

او همچنان گفت: «ما مطابق ضرورت و نیازمندی های مردم در نقاط مختلف بدخشان نتوانستیم مدارس دینی ایجاد نماییم صرف ۴۰ مدرسه دینی در سطح بدخشان داریم که به کمبود معلم مسلکی مواجه استند.»

رئیس معارف بدخشان در مورد این که یک تعداد اطفال به خصوص قشر اناث هنوزهم نمی توانند به مکاتب دسترسی داشته باشند و از تعلیم و تربیه محروم مانده اند.

موصوف افزود: «در سال تعلیمی جدید بیش از ۲۰ هزار کودک در بدخشان به مکاتب جذب گردیده اند، اما با آن هم در بسیاری از نقاط دور دست شماری از کودکان به دلیل نبود راه های مواصلاتی، فقر و تنگدستی، موجودیت دریا در مسیر رفت آمد شاگردان از رفتن به مکتب بازمانده اند.

به گفته وی، نبود مبرز٬ نبود دیوار احاطه اطراف مکتب و کمبود آب آشامیدنی در مکاتب معضله دیگری است که اکثر شاگردان به مکتب نمی روند و بخصوص قشر اناث از طرف والدین شان از رفتن به مکتب منع می گردند و بعد از رسیدن به صنف ۶ و ۹ دیگر به مکتب نمی روند و از درس محروم می گردند.

قابل یادآوری است که در بدخشان ۱۱۰۴۳ تن معلم وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهد و هنور هم ۲۴۰۰ معلم دیگر معارف بدخشان ضرورت دارد.

بر پایه معلومات مسئولان محلی بیش از ۳۵۰ هزار شاگرد مصروف فراگیری درس اند که ۴۹ درصد آنان را دختران تشکیل می دهد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر