زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمپاینی به هدف فرستادن دختران به مکتب در جوزجان راه اندازی شد

کمپاینی به هدف فرستادن دختران به مکتب در جوزجان راه اندازی شد

author avatar
24 Mar 2019 - 17:05
کمپاینی به هدف فرستادن دختران به مکتب در جوزجان راه اندازی شد
author avatar
24 Mar 2019 - 17:05

شبرغان(پژواک،۴حمل ۹۷):صدها جوان درجوزجان، به هدف تشویق خانواده های روستایی جهت شمولیت فرزندان دخترشان به مکتب، کمپاین خودجوشی را راه اندازی نمودند.

این کمپاین که امروز در جوزجان از سوی شماری از جوانان شهر شبرغان در مناطق روستایی راه اندازی شد، هدف مبارزه بر ضد ذهنیت های می باشد که با درس خواندن دختران مخالفت می کنند.

عبدالحمید یکی از باشنده های قریه «چوب باش» ولسوالی خواجه دوکوه مردی که عمرش را در چوپانی سپری کرده و از نعمت سواد بی بهره است، با استقبال از این حرکت جوانان گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته است درس بخواند، اما نگذاشته است که فرزندانش بی سواد بمانند.

وی افزود: «در حال حاضر دو پسرم تا صنف چهارده درس خوانده اند و دو پسر دیگرم متعلم صنف دهم مکتب استند، اما به دلیل نبود مکتب دخترانه خانواده ها از فرستادن دختران شان به مکتب خودداری می کنند.»

موصوف افزود که هر منطقه نیاز به داکتر زنانه، نرس، انجنیر و معلم زن نیاز دارد، بناً لازم است تا زمینه های آموزش برای دختران در مناطق دوردست فراهم شود.

او گفت: «ما از مقامات مسئول می خواهیم که به مشکلات ما توجه کند، تا ما هم در منطقه خود دختران باسواد داشته باشیم.»

عبدالغفار دهقان از برگزارکننده هاى این کمپاین گفت: «ما شرایط بدی جنگی را در گذشته تجربه کرده ایم، در زمان های گذشته در روستاهای دوردست ذهنیتی وجود داشت که گویا برای شاگردان در مکاتب درس کفری داده می شود، اما این طور نبود و توجه به این مسئله باعث شده بود، تا برخی بزرگ از دختران روستایی از درس و تعلیم دور بمانند.))

وی علاوه نمود: «ما این کمپاین را راه اندازی نمودیم تا برای باشنده های روستا های دوردست ذهنیت دهیم که حق کسب علم و معرفت بر زن و مرد فرض است و در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد و به همین منظور از تمام مردم خواستیم تا زمینه را برای رفتن دختران به مکتب فراهم سازند تا بتوانیم در دورترین مناطق دختران باسواد و روشنفکر داشته باشیم.»

با این حال، عبدالقادر مالیه معاون والی جوزجان گفت که راه اندازی کمپاین تشویق رفتن دختران به مکتب از سوی عده یی از جوانان شهر شبرغان امر نیک است و باید خانواده با توجه به اهمیت سواد فرزندان دختر شان را به مکتب بفرستند.

موصوف افزود: «راه اندازی این کمپاین از سوی جوانان، ما را نسبت به آینده امیدوار می سازد و ما هم با حمایت از این حرکت در حد توان کمک هایی را می داشته باشیم.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر