زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اشرف غنی: در سال روان ۲۷۰۰ باب مکتب در تمام کشور ساخته می شود

اشرف غنی: در سال روان ۲۷۰۰ باب مکتب در تمام کشور ساخته می شود

author avatar
25 Mar 2019 - 16:06
اشرف غنی: در سال روان ۲۷۰۰ باب مکتب در تمام کشور ساخته می شود
author avatar
25 Mar 2019 - 16:06

کابل(پژواک، ۵ حمل ۹۸): رئیس جمهور غنی، ضمن استقبال از جذب یک میلیون کودک دختر و پسر در سال تعلیمی جدید به مکاتب، از معلمین خواست تا با نوازش، سبب دلگرمی و علاقمندی کودکان به درس و تعلیم شوند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی، امروز در مراسمی که  به مناسبت آغاز «سال تعلیمی ۱۳۹۸ و نواختن زنگ مکتب» در لیسه امانی شهر کابل با حضور برخی اعضای کابینه، اراکین بلندپایه حکومتی، نماینده گان دیپلماتیک شماری ازکشورها، نماینده گان نهادهای ملی و بین المللی حامی معارف، استادان و شاگردان لیسه های مختلف تدویر یافته بود، اشتراک کرد و با نوشتن شعار «معارف برتر- آیندۀ بهتر» زنگ مکتب را به صدا آورد.

موصوف در این مراسم با خوش آمدید گویی به کودکان تازه راه یافته به معارف گفت: «ما باید به این پرسش ها پاسخ پیدا کنیم که کودک امروز بعد از ۱۸ سال، دارای چه مهارت هايی خواهد بود؟ این کودک چگونه باید آموزش ببیند که در قرن ۲۱ و در زمان تکنالوژی پیچیده، برای خود و جامعه اش مفید واقع شود و صاحب تخصص واقعی گردد.»

وی علاوه کرد که پس از این، در مکاتب خشونت در برابر معلمین و متعلمین قابل تحمل نیست و والدین باید احساس مصئونیت کودکان شان را در مکاتب داشته باشند و امسال برای تغییر وضعیت اقدامات عملی روی دست است.

او گفت: «آزار و اذیت شاگردان و تهدید استاد برای دریافت نمرات، باید ختم شود و هر کسی که استادان و اعضای معارف را تهدید می کند، شخصاً مرا تهدید می کند و برای ما قابل قبول نیست.»

وی با اشاره به اینکه کیفیت معارف مورد توجه اساسی قرار نگرفته و ضرورت واضح است که تمرکز بالای کیفیت معارف باید بیشتر گردد، افزود که اعمار مکاتب، آماده سازی کتاب ها، افزایش تعداد معلمین و فراهم نمودن زمینۀ تحصیل برای آنان، به خاطر این است که کیفیت معارف ارتقا یابد و هدف از کیفیت خوب این می باشد که مکاتب کشور در قرن ۲۱ جهت رفع نیازمندی های جامعه، قوه بشری لازم را آموزش بدهند و کیفیت تنها به وسایل نمی شود، بلکه ارادۀ جمعی می خواهد.

غنی علاوه کرد که بالای نصاب معارف کار جریان دارد، تا کیفیت کتاب ها بهتر شود،  دريافت علت کم شدن کتاب های تدریسی، قابلیت محوری، تعلیمات مطابق به تقاضای وقت از جمله اهداف کلیدی حکومت است.

موصوف با اشاره به اینکه در سال جاری، کتاب‌ های درسی به گونۀ مکمل به دسترس متعلمین مکاتب قرار داده می شود، افزود که این کتاب ها برخلاف گذشته در مطبعه های داخلی در افغانستان چاپ می شوند و این اقدام به انکشاف صنعت چاپ کمک می کند و تقویت صنعت چاپ، به نوبۀ خود، در انکشاف علم و معرفت تاثیر مستقیم دارد.

او همچنان گفت: «ده و نیم میلیون جلد کتاب مکتب چاپ شده است و۳۷ میلیون کتاب دیگر در جریان پروسه تدارکاتی قرار دارد که عنقریب این پروسه تکمیل و چاپ آن آغاز خواهد شد. در سال جاری ما خواهیم توانست برای بار اول به شاگردان تمامی مکاتب کشور، کتاب های درسی شان را به گونۀ مکمل برسانیم.»

وی با بیان اینکه رابطه مساجد و معارف باید مستحکمتر از پیش شود افزود، عرفان اسلامی که خزانه بزرگ مکارم فضایل و اخلاق است و از قرن ها به این سو در ادب و فرهنگ افغانستان حفظ شده است، برای غنای معارف چیزهایی بسیاری دارد که می تواند رابطه معارف و مساجد را تحکیم بخشد.

موصوف با اشاره به پیشنهاد ازدیاد معاش معلمین گفت تا زمانی که افغانستان عواید خود را بالا نبرد، از کمک های بیرونی ازدیاد معاش ممکن نیست،  هرچند دولت در چهار سال گذشته عواید خود را بلند برده؛ اما نتوانسته است صد در صد عواید را جمع آوری کند.

به گفته او، مقدار زیادی عواید، پیش از جمع آوری در خزانه دولت به جیب برخی افراد می رود که دزدی آشکار است و دزدی از عواید، دزدی از معلمین و متعلمین است و برای جلوگیری آن، باید یک حشر ملی مبارزه علیه فساد صورت گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر