زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“کشتار افراد ملکی قابل تحمل نیست و ممکن نتایج خطیر در پی داشته باشد”

“کشتار افراد ملکی قابل تحمل نیست و ممکن نتایج خطیر در پی داشته باشد”

author avatar
25 Mar 2019 - 17:24
“کشتار افراد ملکی قابل تحمل نیست و ممکن نتایج خطیر در پی داشته باشد”
author avatar
25 Mar 2019 - 17:24

 

کابل (پژواک، ۵ حمل ۹۸): تحلیلگران امور، از حملات هوایی و عملیات شبانه که سبب کشته شدن و جراحات افراد ملکی میشود، سخت انتقاد نموده و میگویند که همچو حملات قابل تحمل نیست، فاصله میان حکومت و مردم را بیشتر می سازد.

به اساس آماری که از سوی اهالی منطقه در اختیار پژواک قرار گرفته، از سه حوت سال گذشته تا تاریخ سوم برج حمل سال جاری، طی حملات هوایی و عملیات شبانه نیروهای خارجی و افغان در برخی ولایات، به شمول زنان و اطفال ۶۱ فرد ملکی کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده اند.

منابع امنیتی در برخی عملیات متذکره، کشته شدن یکتعداد افراد ملکی را می پذیرند؛ اما در شماری از عملیات دیگر رد نموده و میگویند که درحملات، مخالفین مسلح دولت کشته شده اند.

حملات ذکرشده در ولسوالی های بهسود، خوگیانى و حصارک ننگرهار؛ در ولسوالی های نرخ، سیدآباد و جلگه ولایت میدان وردک؛ در مرکز کندز، ولسوالی زرمت پکتیا، ولسوالی برمل پکتیکا، ولسوالی اندر غزنی، ولسوالی دامان کندهار، و شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان صورت گرفته است.

به سلسله حملات متذکره، دو شب پیش موظفین قطعه ۰۲ امنیت ملی در منطقه گردی کچ ولسوالی بهسود ولایت ننگرهارعملیات  انجام داده اند که طی آن، پنج فرد ملکی کشته و سه تن دیگر مجروح شده اند.

مبصرین امور، بر این گونه حملات انتقاد شدید نموده و میگویند که این کار، فاصله میان مردم و حکومت را بیشتر میسازد.

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی درمورد تلفات و جراحات افراد ملکی، به پژواک گفت: ((چنین حملات باعث تنفر و انزجار مردم میشود و سبب میشود تا مردم با دولت همکاری نکنند؛ اگرمردم با دولت همکار میبودند، اکنون این جنگ یکطرفه میشد.))

نامبرده درخصوص اینکه چرا در این حملات افراد ملکی کشته میشوند، افزود: (( متاسفانه، افراد خود سر اند و عملیات خودسرانه را انجام میدهند.))

پیلوت اسبق نیروی هوایی کشور، راجع به اینکه درحملات متذکره افراد ملکی عمدی کشته و مجروح میشوند یا درپی اشتباه؟ گفت: ((درنظام عسکری سهو وجود ندارد، در عسکری سهو جرم است؛ سهو یک روز، دو روز و سه روز می باشد؛ این اشتباهات دوامدار است؛ این اشتباهات نه، بلکه عمل قصدی است... طیارات و هلیکوپترهای امروز به حدی مجهز اند که امکان خطا درآنها وجود ندارد.))

نامبرده حملات هوایی علیه مخالفین مسلح دولت را موثر ندانسته افزود: ((بارها اذعان نموده ام که در اثنای حملات چریکی استفاده از نیروی هوایی، حتما تلفات ملکی در پی دارد، درچنین وضعیت بایدعملیات کوماندویی انجام شود.))

نامبرده درمورد گفت که مسئولین دولتی بعد از انجام همچو حملات اذعان میکنند که مخالفین مسلح را کشته اند؛ درحالیکه به افراد ملکی تلفات و جراحات وارد شده، این به مفهوم تیل پاشیدن روی آتش مردم است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر