زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سيما سمر: در پروسۀ صلح نقش زنان باید نادیده گرفته نشود

سيما سمر: در پروسۀ صلح نقش زنان باید نادیده گرفته نشود

author avatar
27 Mar 2019 - 18:05
سيما سمر: در پروسۀ صلح نقش زنان باید نادیده گرفته نشود
author avatar
27 Mar 2019 - 18:05

هرات(پژواک، ۷ حمل ۹۸): کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ضمن تاکید بر واقف بودن مردم از مذاکرات صلح، می گوید که نقش زنان در پروسۀ صلح، نباید نادیده گرفته شود.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز در یک نشست گفت و شنود زیر نام «زنان، صلح و امنیت» در دفتر ساحوی این کمیسیون در ولایت هرات گفت که مردم باید در جریان گفتگوهای صلح قرار گیرند.

موصوف افزود که باید نقش زنان در روند گفتگوهای صلح پُررنگ شود و حکومت‌داری خوب، یکی از مؤلفه‌ های رسیدن به صلح است.

به گفته وی، یکی از دلایلی که تاکنون مذاکرات صلح از سال ۱۹۸۸ به ‌این سو در افغانستان، به ختم جنگ منجر نشده است، عدم حضور زنان در این گفتگوها بوده ‌است.

او علاوه کرد: «در مناطقی که جنگ جریان دارد، زنان بیشترین آسیب را در این جنگ‌ ها متقبل شده ‌اند.»

سمرگفت که کمیسیون حقوق بشر از طریق گفتمان «زنان، صلح و امنیت» نظریات حدود دو هزار تن از شهروندان کشور را جمع ‌آوری و مورد تحقیق قرار می دهد و جمع‌آوری دیدگاه‌ باشندگان هرات، امروز (چهارشنبه) رسماً آغاز شد.

به گفته موصوف، نتایج این تحقیق تا سه ماه دیگر منتشر خواهد شد.

با وصف این، فاطمه جعفری عضو شورای ولایتی هرات، بر حضور پُر رنگ زنان در روند گفتگوهای صلح تاکید کرده، گفت که نباید حق و دستاوردهای زنان در دو دهۀ گذشته، قربانی روند صلح با طالبان شود.

در جریان چند ماه گذشته، چندین ‌بار باشندگان هرات با برپایی گردهمایی‌ هایی، از طالبان خواسته‌ اند تا با حکومت افغانستان در مورد تامین صلح، مستقیما گفتگو کنند؛ اما طالبان تاکنون حاضر به مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان نشده ‌اند.

بر اساس گزارش ها، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دور تازه‌ سفرهایش برای صلح افغانستان را آغاز کرده است و در این دور به کشورهای افغانستان، بریتانیا، بلجیم، پاکستان، ازبکستان، اردن و قطر سفر خواهد کرد.

شماری از بانوان هراتی، ضمن تاکید بر عادلانه و پایدار بودن صلح در کشور و حمایت از روند گفتگوهای صلح در سطح ملی و بین المللی، خواستار مشارکت زنان در این پروسه شدند.

آنان می گویند که در جریان حدود دو دهه اخیر، زنان افغان برای تحقق دموکراسی و مردم سالاری، تامین حقوق زنان، مشارکت در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قربانی های زیادی داده اند و نباید نقش آنان در مذاکرات صلح کمرنگ باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر