زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از کارکرد و کم توجهی ریاست زراعت جوزجان در برابر دهقانان انتقاد شد

از کارکرد و کم توجهی ریاست زراعت جوزجان در برابر دهقانان انتقاد شد

author avatar
31 Mar 2019 - 17:28
از کارکرد و کم توجهی ریاست زراعت جوزجان در برابر دهقانان انتقاد شد
author avatar
31 Mar 2019 - 17:28

شبرغان (پژواک، ۱۱ حمل ۹۸): شماری از دهقانان در جوزجان، با انتقاد از کم توجهی ریاست زراعت، مدعی اند که این ریاست به جای آنکه مساعدت های لازم را در اختیار دهاقین قرار بدهد، برعکس به دهاقین وابسته به زورمندان توزیع می کند.

حاجی محمد یکتن از دهاقین شهر شبرغان، امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت از جشن دهقان در جنگل باغ شهر شبرغان، به آژانس خبری پژواک گفت که دهقانان در این ولایت، حمایت تنگاتنگ ریاست زراعت دارند؛ اما در این راستا کمتر توجه می شود.

موصوف افزود: «من در کنار کشت زعفران و هینگ، ۶۰۰ درخت پسته دارم که بارها از ریاست زراعت تقاضای کمک کرده ام تا من و سایر دهاقین را در قسمت پیوند نباتات همکاری کند؛ اما از چهار سال به این سو کسی به این نیاز ما پاسخ مثبت نداده است.»

وی خاطر نشان کرد که رقابت های شخصی در ریاست زراعت، سبب شده تا حق به حق دار نرسد و تمامی کمک ها به آن عده زارعین و باغدارانی توزیع گردد که با زورمندان رابطۀ نزدیک دارند و یا به سفارش آنان کمک ها ناعادلانه توزیع گردد.

او علاوه کرد: «وقتی از مسئولین در قسمت رفع مشکلات تقاضای کمک می کنیم، آنان می گویند تا ده روز دیگر، به مشکلات تان رسیده گی می کنیم؛ اما برای سال ها فراموش ما می کنند.»

اما فریبا یکی از باغداران شهر شبرغان گفت: «من تا اندازۀ ممکن، از کمک های ریاست زراعت بهره مند شده ام؛ قبلا خانۀ ما به یک محوطه ویرانه شباهت داشت؛ اما اکنون به باغ حاصلخیز مبدل شده است.»

وی گفت که به کمک ریاست زراعت، کورس های کشت و زراعت را دنبال کرده است و اکنون می تواند انواع سبزیجات را کشت و پرورش دهد و از پول آن روزگارش را بچرخاند.

با این حال، محمد عالم عالمی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان گفت: «ما در جریان سال گذشته، ۴۲ پروژه را به ارزش ۴۰۰ میلیون افغانی در مربوطات ولایت جوزجان عملی نمودیم.»

به گفته وی، این پروژه ها شامل اعمار بندهای آبگردان و کشمش خانه ها می باشد و افزون بر آن، چندین برنامه زراعتی، توزیع تخم های بذری برای دهاقین و انتقال علوفه حیوانی، در محل زیست مالداران تطبیق شده اند.

او در پاسخ اين پرسش که برای رفع مشکلات کمبود آب زراعتی، چه اقداماتی روی دست دارند، گفت که قرار است برای انتقال آب از دریای آمو، از ولایت کندز به ولایت بلخ، جوزجان و تا یک قسمت ولایت فاریاب عملی گردد.

به گفته وی، با عملی شدن این پروژه، مشکل کمبود آب زراعتی در ولایت جوزجان رفع می شود.

او همچنان گفت: «ما در حال حاضر، روی تطبیق پروگرام های سولر آبی و سیستم قطره یی کار می کنیم، تا به مشکل زارعین رسیده گی لازمه صورت گیرد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر