زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سمنگان موارد ثبت شدۀ خشونت عليه زنان ١٩ درصد افزايش يافته است

در سمنگان موارد ثبت شدۀ خشونت عليه زنان ١٩ درصد افزايش يافته است

author avatar
31 Mar 2019 - 11:30
در سمنگان موارد ثبت شدۀ خشونت عليه زنان ١٩ درصد افزايش يافته است
author avatar
31 Mar 2019 - 11:30

ايبک (پژواک، ١١ حمل ٩٧): موارد ثبت شدۀ خشونت با زنان در سمنگان، طی سال ١٣٩٧ با افزايش ١٩ درصدى نسبت به سال پيش(١٣٩٦)، به ٢٣٢ قضيه رسيده که ٦٥ درصد آن، با گفتگو حل و سى درصد به ارگان هاى عدلى و قضايى راجع شده است.

اين درحالى است که دين مبارک اسلام، بر روش نيکو با زنان تاکيد نموده و علماى دين تاکيد دارند که براى جلوگيرى از اين نوع خشونت ها، بايد سطح آگاهى مردم از حقوق زنان بلند برده شود.

ملالی صافی رئيس امور زنان ولایت سمنگان در شمال افغانستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که در سال ١٣٩٧ شمسی، ٢٣٢ قضيۀ خشونت عليه زنان دراين رياست ثبت شده است؛ در حالیکه در سال پيش از آن (١٣٩٦) تعداد ١٩٥ همچو قضيه در اين رياست ثبت شده بود.

بنا بر معلومات او، امسال ٤٥ قضیه لت و کوب، پنج مورد ندادن حق میراث، ١٣ قضيه عدم پرداخت نفقه، چهار مورد قتل، نُه قضیه تهدید به مرگ، چهار مورد تجاوز جنسى و سه مورد اختطاف، شامل قضاياى ثبت شدۀ امسال در سمنگان مى باشند.

وى بدون ارايه جزئيات افزود که ٣٩ مورد انواع خشونت هاى خانوادگى نيز سال گذشته ثبت رياست مذکور شده است و در ٢٢٣ قضيه ثبت شده، ١٢ موردى شامل است که زنان فرارى از خانه، نمى خواهند به خانواده هاى شان برگردند.

همچنان او بدون ارايه جزئيات گفت که برخى خشونت هاى ديگر، ثبت اين رياست شده که به اساس آن، ٣٨ قضيه به دفاتر حمايوى تسليم شده و ١٢ زن فرار کرده، هشت قضيه طلاق واقع شده، يازده خانم خواهان طلاق، ١٣ خانم خواستار فسخ نامزدى، ٩ تن خواهان وکيل مدافع و هفت زن خواهان عقد نکاح به افراد مورد نظر شان شده اند.

به گفته وی این آمار را زنانى ثبت نموده اند که از حقوق شان آگاهى دارند و مى توانند که به مراجع رسمى مراجعه نمايند.

به گفته مدیر حقوق ریاست امور زنان، صدها مورد انواع خشونت ها عليه زنان در اجتماع وجود دارد که ثبت نشده است.

تورسن گل، باشنده شهر ايبک مرکز سمنگان، از خشونت شوهرش عليه خود شکايت نموده گفت که حدود يک و نيم سال پيش، همراه با شوهرش به ترکيه رفت و در آن جا نيز شوهرش با او خشونت مى کرد و هر روز او را لت و کوب مى نمود.

اين خانم که اولاد ندارد افزود که در ترکيه، در يک کارخانۀ سگرت سازى کار مى کرد و زمانى که پول تکت طياره را پيدا کرد، به افغانستان آمد و اکنون در خانۀ پدرش زندگى مى کند.

او گفت که تا حال به کدام مرجعى شکايت نکرده است؛ زيرا شوهرش در ترکيه زندگى مى کند و شکايت او در افغانستان عليه او فايده ندارد.

اما حبيبه که ٢٣ سال عمر دارد و باشنده شهر ايبک مى باشد، از خشونت مادراندرش شکايت نموده گفت که مادرش فوت کرده و مادراندرش، با او تا حدى ظلم مى نمود که اکثراوقات سيخ تندور را گرم مى کرد و توسط همين سيخ گرم، او را لت و کوب مى کرد.

حبيبه افزود که سال گذشته، به رياست امور زنان شکايت کرد و اين رياست، او را با مادراندرش آشتى داد؛ اما ظلم مادراندرش  هنوز هم ادامه داشت و سرانجام مجبور شد که به خانه خواهرش برود.

وى افزود که اکنون در خانه خواهرش زندگى مى کند و آرام مى باشد. 

رسيدگى به قضايا

رئيس امور زنان سمنگان گفت که سال گذشته در اين ولايت، ١٥٢ مورد خشونت ثبت شده، از سوى رياست امور زنان در همکارى با اداره حج و اوقاف و شوراى ولايتى، از طريق گفتگو و ارايه مشوره هاى سالم حل گرديده است.

موصوف خاطر نشان کرد که هفتاد مورد ديگر قضاياى ثبت شده خشونت با زنان که نياز به پيگيرى و تحقيق داشت، به ارگان هاى عدلى و قضايى راجع شده و ثبت کننده گان ده قضيۀ ديگر، براى پيگيرى موضوع مراجعه نکرده اند.

به اساس معلومات منبع، آمار خشونت عليه زنان درسال ١٣٩٧ نشان ميدهد که شش مورد لت و کوب، چهار مورد طلاق، شش مورد تقاضاى طلاق، چهار مورد عدم پرداخت نفقه و يک مورد قتل و برخى خشونت هاى ديگر نسبت به سال ١٣٩٦ کاهش يافته؛ اما ٢١ مورد سپردن به مراکز حمايوى زنان، هشت مورد فسخ نامزدى، دو مورد طلاق، دو مورد ندادن حق ميراث و برخى خشونت هاى ديگر افزايش يافته است.

نیازمحمد راسخ رئيس څارنوالی استيناف سمنگان گفت که سال گذشته ٣١ قضيۀ خشونت عليه زنان به اين اداره رسيده است.

به اساس معلومات وى، چهار قضيه خودکشى، چهار مورد تجاوز جنسى، يک قضيه قتل، سه قضيه آزار و اذيت و ١٦ قضيه لت و کوب شامل اين قضايا مى باشد که بعد از تحقيق و طى مراحل، به ریاست محکمۀ استيناف راجع شده است.

پژواک تلاش کرد که در مورد با محکمۀ استيناف نيز گفتگو کند؛ اما مسئولان در اين محکمه حاضر به گفتگو نشدند.

قابل ذکر است که خشونت عليه زنان، برعلاوۀ سمنگان در ساير ولايات کشور نيز وجود دارد.

به اساس معلومات رويا دادرس سخنگوى وزارت امور زنان، درسه ربع اول سال گذشته، در مجموع ٥٩١٠ مورد خشونت عليه زنان از مرکز و ولايات کشور در اين وزارت ثبت شده است.

وى گفت که اين قضايا شامل لت و کوب، ازدواج هاى اجبارى و قبل از وقت، قتل، تجاوز جنسى،  عدم پرداخت نفقه و غيره مى باشد.

او افزود که بيشترين اين خشونت ها لت و کوب مى باشد که به (١١٠٣) قضيه مى رسد.

به اساس معلومات منبع، بيشترين اين خشونت ها در ولايت هاى هرات، تخار، بغلان، سمنگان، جوزجان و بلخ صورت گرفته است.

عوامل خشونت

رئيس امور زنان سمنگان گفت که ادامه جنگ در کشور، فقر، بی‌سوادی، فرهنگ مردسالاری، زیادشدن تکلیف های روانی دربین زنان و مردان وعنعنات ناپسند، از جمله عوامل عمدۀ خشونت علیه زنان در کشور مى باشد.

 

وى افزود: «دين مبين اسلام شفقت و ارج گذاری به حقوق زنان را اصل قرار داده و برای افرادی كه به زنان يعنی مادران جامعه احترام می گذارند، پاداشی عظيم در نظر گرفته است.

 

مفتى شمس الرحمن فروتن يک تن از عالمان دين گفت که بايد برنامه هاى آگاهى در مورد حقوق زنان و مردان، از ديدگاه دين مبين اسلام افزايش يابد؛ زيرا اکثر خشونت هايى که صورت مى گيرد، علت آن پايين بودن سطح آگاهى در مورد حقوق زنان از نگاه دين مى باشد.

موصوف افزود که نبايد با خانم ها از خشونت کار گرفته شود و با آنان رفتار بد صورت گيرد؛ زيرا خشونت عليه زنان در دين مقدس اسلام جاى ندارد.

به گفته او، پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) در «حجت الوداع» در خطاب به امت مسلمه گفت که اى مسلمانان، آگاه باشيد و متوجه باشيد که با زنان تان روش خوب کنيد و با زنان تان خيرخواه باشيد.

اين عالم دين گفت اين، به معنى آن است که پيامبر بزرگوار اسلام (ص)، خواسته است که در مقابل خانم ها از خشونت کار گرفته نشود.

فروتن افزود: «در قرآن مجيد در سوره مبارک «النسا» آمده است که با زنان تان، به وجه احسن و نيک رفتار کنيد.»

این عالم دین گفت که حضرت رسول اکرم (ص) هيچ گاه بالاى خانم هاى خود دست خود را بلند نکرده و حتی با آنها با صدا و لهجۀ بلند صحبت نکرده است.

وى افزود: «ارزش خانم به حيث مادر را متوجه شويم، رسول الله (َص) ارزش مادر را نسبت به پدر سه بار بيشتر مى بيند. و يا آن حضرت(ص) گفته است که اگر کسى سه دختر را تربيت درست کند و نفقه بدهد، در بهشت با من يکجا مى باشد. از احاديث شريف معلوم مى شود که زنان در دين مبارک اسلام ارزش بالايى دارند.»

ضیاء گل نصری یک تن از فعالین حقوق زن درسمنگان نيز گسترش دامنۀ جنگ در کشور، عدم تطبیق قانون، فقر و عدم آگاهى از حقوق زنان را از عوامل وجود خشونت در جامعه دانسته گفت که براى کاهش خشونت عليه زنان، بايد آگاهى مردم از حقوق اسلامى زن بلند برود، قانون تطبيق شود و موضوع حقوق زن را شامل نصاب تعليمى کشور سازد.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر