زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​میزان تلفات و جراحات در برج مارچ به ۱۵۰۰ تن رسیده است

​میزان تلفات و جراحات در برج مارچ به ۱۵۰۰ تن رسیده است

author avatar
1 Apr 2019 - 18:44
​میزان تلفات و جراحات در برج مارچ به ۱۵۰۰ تن رسیده است
author avatar
1 Apr 2019 - 18:44

کابل (پژواک، ۱۲حمل ۹۸): کاهش در میزان کشته شدگان و مجروحین در برج فبروری، امیدها به صلح را بیشتر کرده بود؛ اما با گرم شدن هوا، جنگ ها بار دیگر شدت گرفته و در برج مارچ، بیش از ۱۵۰۰ تن کشته و مجروح شده اند.

دراین اواخر، ضمن حکومت افغانستان که در تلاش راه اندازی مذاکرات صلح با طالبان است، نمایندگان طالبان و امریکا پنج بار باهم گفتگو نموده اند؛ اما تاکنون به نتیجه نهایی نایل نشده اند.

به اساس گزارش پژواک، در برج فبروری امسال در افغانستان، اضافه از هزار تن کشته و مجروح شده بودند و این رقم، نسبت به تلفات و جراحات در برج جنوری سال روان، ۴۳ درصد کاهش یافته بود.

تحلیلگران مسایل، اذعان نموده بودند که عامل کاهش تلفات و جراحات در برج فبروری، راه اندازی مذاکرات جاری صلح است.

اما گزارشات پژواک که بر بنیاد اظهارات منابع مختلف تهیه شده، وانمود میسازد که در برج مارچ امسال، ازجمله ۳۴ ولایت کشور در ۲۸ ولایت حملات صورت گرفته که منتج به کشته شدن ۹۴۵ تن و جراحات ۶۰۲ تن شده است.

تلفات و جراحات متذکره درپی ۱۲۷ حمله وارد شده است؛ ازجمع حملۀ متذکره ۴۹ حمله از سوی مخالفین مسلح دولت، ۳۷ حمله از سوی نیروهای دولتی و هشت حمله توسط نیروهای خارجی صورت گرفته؛ اما مسئولیت متباقی دیگر را کسى به عهده نگرفته است.

در برج فبروری امسال، ۱۰۵ حمله صورت گرفته بود، این ارقام نشان میدهد که نسبت به برج فبروری در برج مارچ ۲۱ درصد افزایش را نشان میدهد.

معلومات به دست آمده نشان میدهد که ماه گذشته از جمع هر ۱۵تن، نُه تن در جنگ های مستقیم، سه تن در حملات هدفی، دو تن در انفجارات و یک تن درحملات هوایی کشته و مجروح شده اند.

ماه گذشته، ازجمع تمام حملات در ننگرهار ۱۸ حمله؛ در فاریاب، هلمند و کندهار ده، ده حمله؛ درغزنی و جوزجان نه، نه حمله؛ و متباقی ۶۱ حملۀ دیگر در ۲۲ ولایت صورت گرفته است.

در برج مارچ از ولایات بامیان، دایکندی، غور، نیمروز، پنجشیر و نورستان، گزارش حملات به دست نیامده است.

تلفات و جراحات

گزارشات آژانس خبری نشان میدهد که در حملات برج گذشته ۹۴۵ تن کشته شده و ۶۰۲ تن دیگر زخم برداشته اند.

درجمع کشته شدگان ومجروحین؛ مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند و ۶۰۲ تن دیگر زخمی شده اند، ولی پژواک آمار دقیق آن را بدین جهت پخش کرده نمی تواند که منابع مختلف، درمورد اظهارات ضد و نقیض ابراز نموده و همۀ آنها قابل تفکیک نیستند.

به تاریخ سه برج گذشته، گزارش حمله به دست نیامده است.

در برج گذشته؛ بیشترین حملات (۹حمله) به تاریخ ۱۷ انجام شده؛ اما خونین ترین روز این ماه تاریخ ۲۲ بود، که درآن روز ۱۸۱ تن کشته و مجروح شده اند.

به تاریخ ۲۲ برج گذشته، پنج حمله صورت گرفته؛ ولی خونین ترین حمله از سوی طالبان در ولسوالی سنگین صورت گرفت، که طی آن ۶۵ سرباز دولتی کشته و ۳۸ تن دیگر زخمی شده بودند.

تحلیلگران میگویند که نظر به نوعیت و تکتیک جنگ، میزان تلفات و جراحات، گاه در یک منطقه و گاه در منطقه دیگر افزایش می یابد.

به قول آنان، زمانیکه جنگ رو در رو در مناطق مزدحم صورت میگیرد، آمار کشته شدگان و مجروحین نیز در همانجا بلند می باشد.

عوامل افزایش جنگ ها

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل مبصر مسایل نظامى میگوید که طرفین درگیر در جنگ، قصد دارند تا در حال حاضر که مذاکرات صلح ادامه دارد، جنگ ها را شدت بخشند؛ تا از جهت نظامی خود را قوی جلوه دهند و خواسته های شان را  بر همدیگر به نحوی از انحا تحمیل کنند.

موصوف علاوه میکند که عامل دیگر افزایش حملات؛ حمایت پاکستان، ایران و روسیه از مخالفین مسلح می باشد؛ بنا براین، با گرم شدن هوا حملات شان را شدت بخشیده اند تا از این طریق نیروهای خارجی طور اخص امریکایى هاى مستقر در افغانستان را ناکام قلمداد نمایند.

به قول وی، عامل دیگر افزایش تلفات و جراحات این است که در زمستان، زمینه برای جنگیدن مساعد نمی باشد و با گرم شدن هوا، امکانات جنگ نیز افزون میشود.

نامبرده می گوید که روی این ملحوظ؛ از آغاز بهار تا شروع فصل سرما، این مدت به نام فصل جنگ تشهیر شده است.

دگروال محمد عارف زبیر معاون سخنگوی وزارت دفاع میگوید که با تغییر در رهبری وزارت دفاع، در فعالیت های این وزارت نیز تغییرات رونما شده و این وزارت به اساس پلان، عملیات تعرضی و شبانه را افزایش داده و به مخالفین مسلح، تلفات و جراحات بیشتر را وارد نموده است.

نامبرده میگوید: “اینکه تلاش ها به سطح ملی و بین المللی برای استقرار صلح ادامه دارد، دشمنان تلاش میورزند تا با انجام حملات، دستاوردها را بیشتر جلوه دهند؛ اما الحمدلله در پی قربانی های نیروهای افغان، به اهداف شان نایل نشده و سرکوب شده اند.”

عارف می افزاید: “بدبختانه که دهشت افگنان بین المللی نیز در افغانستان مصروف نبرداند، طورمثال داعش پدیدۀ افغانی نیست، اینجا هراس افگنان گروه القاعده نیز حضور دارند؛ متاسفانه برخی کشورهای همسایه، کشورهای خوب نیستند و با مخالفین مسلح به نوعى از انواع کمک میکنند.”

از ١٧ سال گذشته بدینسو، طالبان و برخی گروه های مسلح دیگر، در افغانستان با نیروهای امنیتی افغان و خارجی درگیر جنگ اند.

تجارب سال های گذشته نشان میدهد که هرسال با گرم شدن هوا، جنگ ها تشدید میشود که میزان کشته شدگان و مجروحین نیز با آن بلند میرود، ولی با سرد شدن هوا کاهش می یابد.

به اساس گزارشات پژواک، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵ هزار؛ در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۷ هزار؛ و در سه ماه اول سال جاری، بیش از ۴۴۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

مردم با گرم شدن هوا در مورد شدت جنگ ها نگران اند و از طرف های درگیر تقاضا دارند تا در آستانه مذاکرات صلح، از شدت دادن جنگ منصرف شده و آتش بس نمایند.

سمیع الله فاروقی باشنده میدان وردک، از جمع افراد متذکره می باشد.

موصوف میگوید: “نه تنها من، بلکه اکثر مردم افغانستان، به نتایج مثبت مذاکرات صلح امیدوار شده اند؛ از طرف های درگیر تقاضا دارم تا ابتدا آتش بس کنند و سپس مذاکرات صلح را ادامه دهند؛ تا جلو تلفات و جراحات گرفته شود.”

احمد شعیب باشنده ناحیه اول شهر فراه که حدود دو سال پیش، برادرش در یک حمله انتحاری کشته شده می گوید: “درصلح خیر و رفاه است، از چهار دهه بدینسو به نام های مختلف برادران همدیگر را می کشیم، واقعاً این زندگی پر از درد و ملال است.”

نامبرده می افزايد هر وقتیکه وارد خانه میشود و اطفال برادرش را می بیند، غم و درد برادرش دوباره تازه میشود و میداند زمانیکه سرباز دولتی و مخالف مسلح دولت در جنگ کشته میشود، خانواده اش چنین دردى را احساس میکند.

نامبرده بر افغان ها صدا میکند تا فرصت به دست آمده در مورد صلح را از دست ندهند و برای توقف خونریزی دست به کار شوند، صلح نمایند و قبل از به دست آمدن نتایج صلح، باید آتش بس کنند و از این طریق زندگی هموطنان شان را نجات دهند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر