زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صدها خانواده در هرات  از«سیزده بدر» تجلیل  کردند

صدها خانواده در هرات از«سیزده بدر» تجلیل کردند

author avatar
2 Apr 2019 - 14:24
صدها خانواده در هرات  از«سیزده بدر» تجلیل  کردند
author avatar
2 Apr 2019 - 14:24

هرات (پژواک، ۱۳ حمل ۹۸): صدها خانوادۀ هراتى، امروز با رفتن به تفریحگاه ها و دامنۀ کوه ها، از ١٣حمل «سیزده بدر» تجلیل می کنند.

 برخلاف سایر ولایات، باشنده هاى ولایت هرات، از نخستین روز سال نو تا روز دوازدهم، به عنوان روزهاى نوروز جشن مى گیرند و در روز سیزدهم که به «سیزده بدر» مشهور است، با رفتن به دامنه کوه ها و تپه ها به شادی و نشاط می پردازند.

میله‌ های نوروزی هرات، معمولاً در چشمه‌ های آب گرم اوبه و سفیدکوه ومحلات تفريحى مناطق باغ شیدایی، میر داوود، خسرو جان، گندم علی صاحب، مولانا سپند، سلطان شیخ آئینه، رباط پی، پل پشتون، پل مالان، پل هاشمی، خواجه ملا کوهی، چشمه توتک کمر کلاغ، چله خانۀ خواجه صاحب انصار، باغ ملت، قلعه شربت، دهانه غار، باغ حضرت صاحب کرخ، بند ریگ، خوش‌رباط، خواجه سرب، پارک ترقی، پارک ظاهر شاهی، پارک گوهرشادبیگم و تخت صفر که فضای خوبی برای تجلیل از «سیزده بدر» برای باشندگان این ولایت دارد تجلیل می گردد.

گل آقا ۳۳ ساله یکی از باشندگان هرات درحالیکه کباب پکه می کرد، به آژانس خبری پژواک گفت برخى خانواده ها در اول سال به خانۀ خود سبزه می اندازند و در روز سیزده با خود به بیرون می برند و به داخل جویی می اندازند؛ تا مشکلات از خانواده با همان سبزه دور افگنده شود.

موصوف افزود: «از وقتی که من خود را می شناسم، ما در سیزده بدر، به میله می رویم و شادمانی می کنیم.»

 لینا همدرد یکی از بانوانی است که با  ٩ تن از اعضای خانواده اش به میله آمده است. وى در مورد عنعنات «سیزده بدر» به پژواک گفت: «ما امروز سبزه را از خانه خود بیرون کردیم و به آب می اندازیم که مشکل از خانۀ ما بیرون شود و همچنان دختران جوان، سبزه را به هم گره می زنند و با پای خود لگد می کنند و باور بر این است که تا سال دیگر نامزد می شوند.»

شکیلا احمدی یکی دیگر از بانوان هراتی، باورش را در مورد گره زدن سبزه در روز «سیزده بدر» و لگد کردن گفت: «دختر خالیم سال پیش سبزه را گره زد و لگد کرد و امسال نامزد شد.»

در همین حال، نعمت الله سروری استاد پوهنتون هرات، «۱۳ بدر» را یکی از آیین های باستانی آریایی ها خوانده و اجرای آن را از زمان های قدیم بر شمرده، گفت: «مردم به دل طبیعت رفته و از زنده شدن دوباره زمین درس تلاش و زندگی نو می گیرند.»

موصوف افزود که این، فرصت خوبی برای دید و بازدید دوستان و خانواده ها می باشد و خوردن نان چاشت و تنقلات در طبیعت، یکی از عادات پسندیده این روز است.

هر چند در افغانستان تنها روز اول سال تعطیل عمومى است؛ اما بسیاری از شهروندان هرات در سیزده حمل، دست از همه فعالیت‌ های تجاری و کسب و کار کشیده و در کنار خانواده و فامیل خود به سر می برند.

خانه تکانی، تهیه لباس نو، پختن کلچه، سمنک، تهیه هفت میوه و چیدن سفره هفت سین مانند باشنده گان سایر ولایات، از سنت‌ های مرسوم در میان مردم هرات در آغاز سال نو می باشد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر