زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فقر و تنگدستی در دایکندی مانع رفتن چهار فرزند یک خانواده به مکتب شده است

فقر و تنگدستی در دایکندی مانع رفتن چهار فرزند یک خانواده به مکتب شده است

author avatar
2 Apr 2019 - 13:49
فقر و تنگدستی در دایکندی مانع رفتن چهار فرزند یک خانواده به مکتب شده است
author avatar
2 Apr 2019 - 13:49

نیلی(پژواک،۱۳حمل ۹۸): یک خانوادۀ بیجاشده در دایکندی می گوید که قهر طبیعت و خشک­سالی، همه دار و ندار باشنده گان ولسوالی خدیر این ولایت را گرفته و حتی آنان با آغاز سال تعلیمی جدید، نتوانستند دوباره فرزندان شان را به مکتب بفرستند.

این خانواده بیجاشدۀ هفت نفری که درحال حاضر، در وضعیت بد اقتصادی شب و روز خود را در دشت نیلی ولایت دایکندی با هزاران مشکل سپری می نمايد، از رنج روزگار به ستوه آمده و طلب یاری ميکند.

یوسف علی پدر رئیس این خانوادۀ بیجاشده به آژانس خبری پژواک گفت: «سخت مریض هستم، پاها و کمرم درد می کنند، پولی برای درمان ندارم، چنین وضعیتی مرا به تنگ کرده است، هیچ کسی را هم نمی شناسم که قرض بگیرم.»

موصوف افزود که در ولسوالی خدیر زنده گی آرامی داشت؛ اما قهرطبیعت وخشک­سالی، روی دیگر زنده گی را که فقر و تنگدستی می باشد، نشان داد و در چنین شرایطی تامین معیشت و امرار حیات یک خانواده هفت نفری، خیلی دشوار است.

وی خاطر نشان کرد: «من در این روزها به مشکل، نان خوردن برای خانمم، سه پسر و دو دخترم را پیدا می کنم و افزون بر آن ما در خانه لحافی برای پوشیدن، سوختی برای گرم کردن و موادی برای خوردن نداریم.»

رقیه مادری که نگران وضعیت زندگی خانواده خود و آینده فرزندانش است گفت که فرزندانش از یک سال به این سو از تعلیم و تربیه دور مانده اند و هیچ منبع درآمدى ندارند که بتوانند فرزندان شان را برای فراگیری سبق به مکتب بفرستند.

وی گفت: «ما زنده گی خوب داشتیم، چهار فرزندم به مکتب می رفتند؛ اما از زمانی که مجبور به ترک خانه و کاشانۀ مان شدیم در تنگنای اقتصادی قرار گرفته ایم.»

امید ۱۳ ساله فرزند این خانواده، آرزوهای بلند و علاقه زیاد به درس خواندن دارد، او از روزگار گله مند است و گفت؛ پدرش نتوانسته هنوز برای خودش کاری پیدا کند و منبع درآمد داشته باشد، تا مایحتاج زندگی شان را تکافو کند.

این کودک که آیندۀ درخشان را در رؤیاهایش ترسیم می‌ کند، از اداره محلی دایکندی و مردم می‌ خواهد که با او و خانواده ‌اش کمک کنند.

عبدل ۸ ساله فرزند کوچک این خانواده که به خاطر سردی هوا در خانه همسایۀ شان می ‌خوابد، علاقمند ادامه درس و تعلیم است؛ اما امکاناتی وجود ندارد که وی درب مکتب را بکوبد و به پای سخنان آموزگاری بنشیند.

او که می خواهد در آینده داکتر شود و به خانواده اش کمک کند، با ناامیدی گفت می ترسد از آن که به جای قلم در دستش چوب پاسبانی گوسفندان رمه ها داده نشود.

با این حال، این خانواده از هر چیزی دیگر نگران آیندۀ فرزندان خود می ‌باشند، از اداره محلی دایکندی، افراد خیر، نهادهای خیریه و ادارت مسئول می‌خواهد که آنان را مورد توجه قرار دهند و نگذارند آیندۀ فرزندان این خانواده رو به تباهی برود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر