زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ننگ: کارمندان شناسایی شدۀ متهم به فساد در کمیسیون مستقل انتخابات، برکنار می شوند

ننگ: کارمندان شناسایی شدۀ متهم به فساد در کمیسیون مستقل انتخابات، برکنار می شوند

author avatar
3 Apr 2019 - 15:09
ننگ: کارمندان شناسایی شدۀ متهم به فساد در کمیسیون مستقل انتخابات، برکنار می شوند
author avatar
3 Apr 2019 - 15:09

کابل(پژواک، ۱۴ حمل ۹۷): رهبری جدید کمیسیون مستقل انتخابات، از شناسایی کارمندان متهم به فساد در سطوح مختلف این نهاد خبر داده می گوید کسانی که انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ را به چالش و بحران بردند، برکنار می شوند.

در پی اعتراضات شدید از کارکرد و سوء استفاده وظیفوی اعضای پیشین کمیسیون های انتخاباتی و به بحران رفتن انتخابات ولسی جرگه میزان ۱۳۹۷، حکومت از طریق یک کمیته مشترک متشکل از نماینده گان احزاب، نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات، حقوقدانان و اساتید پوهنتون روی طرح تعدیل قانون انتخابات کار کرد و پس از توشیح قانون انتخابات توسط رئیس جمهور محمد اشرف غنی، در (۲۳ دلو ۱۳۹۷) اعضای قبلی کمیسیون های انتخاباتی از وظایف شان برکنار و از سوی لوی څارنوالی ممنوع الخروج اعلان شدند.

در نشستی که در (۱۰ حوت ۱۳۹۷) با حضور ۱۷ تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، نامزدان ریاست جمهوری به آنان رای داده و ۱۴ تن به عنوان اعضای کمیسیون های انتخاباتی برگزیده شدند.

پس از رای دهی، رئیس جمهور از میان چهارده تن از نامزدان که بیشترین آرا را به دست آورده بودند، هفت تن آن ها را به حیث اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، پنج تن را به عنوان اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی و دو تن دیگر را به حیث رؤسای دارالانشای اين کمیسیون ها برگزيد.

با این حال، حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، در یک مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که ضعف مدیریتی در کمیسیون های انتخاباتی مشهود بود، این پروسه از آغاز تا هنگام برگزاری انتخابات و مراحل بعدی، با مشکلات مواجه بود و حتی نتایج انتخابات مطابق تقویم در وقت معین اعلان نشد و پروسه به بن بست رفت.

موصوف افزود که در پی نگرانی ها و اعتراضات نامزدان انتخابات ولسی جرگه، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، حکومت در تفاهم با نماینده گان احزاب و نهادهای مدنی، در صدد سامان بخشی دوبارۀ این کمیسیون ها شد که بدون تعدیل قانون انتخابات، این امر اجرایی نبود.

وی علاوه کرد که با توجه به قانون جدید انتخابات و برای احیا و کسب اعتماد دوبارۀ جایگاه از دست رفته کمیسیون، اصلاحات جدی به میان خواهد آمد، در برابر فساد مبارزه صورت می گیرد و برای افراد «صادق و وطندوست» فرصت خدمت در این پروسه ملی داده می شود.

ننگ، خاطر نشان کرد که فساد به مانند غدۀ سرطانی در تار و پود کمیسیون ریشه دوانیده است و برای از بین بردن این بیماری مهلک، نیاز است اقدامات سخت­گیرانه و پیش­گیرانه  اتخاذ گردد.

او تصریح نمود که یکی از این اقدامات، می تواند عزل و برکناری افراد آغشته به فساد بوده باشد.

اين مقام بلند پايۀ کميسيون انتخابات، در پاسخ به اینکه افراد متهم به فساد در کدام سطح قرار دارند و تعداد شان به چند تن می رسد؟ معلومات دقیق ارائه نکرد؛ اما گفت: «این کارمندان در سطح بالا، متوسط و پائین قرار دارند و ما آن عده افراد و اشخاصی که انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ را به چالش و بحران برده و این پروسه ملی را ناکام کرده اند، را برکنار می کنیم و به هیچ وجه قرارداد آنان را تمدید نمی کنیم.»

به گفته او، به کارمندان قبلی متهم به فساد، به منظور تجدید قرارداد برگه ثبت مشخصات جهت استخدام توزیع نشده است و تصمیم بر آن شده تا به جای این اشخاص، افراد مسلکی و شایسته دیگر استخدام گردند.

سیستم بایومتریک You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر