زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

چهار انستیتيوت صحى در فارياب، حدود پنج میلیون افغانی از محصلین جمع آوری کرده اند

چهار انستیتيوت صحى در فارياب، حدود پنج میلیون افغانی از محصلین جمع آوری کرده اند

author avatar
9 Apr 2019 - 19:18
چهار انستیتيوت صحى در فارياب، حدود پنج میلیون افغانی از محصلین جمع آوری کرده اند
author avatar
9 Apr 2019 - 19:18

ميمنه (پژواک، ٢٠ حمل ٩٨): شماری از محصلین انستیتيوت های صحی خصوصی مسئولین صحت در فاریاب می‌گویند که چهار انستیتيوت، حدود پنج میلیون افغانی را خلاف قانون به بهانه مصارف و تحایف هئیت وزارت صحت از محصلین جمع آوری نموده اند.

هفته گذشته حدود ۸۰۰ محصل انستیتيوت های صحی خصوصی علیشیر نوایی، داکتر توارانی، گوهرشاد بیگم و طبیب، با سپری نمودن ميعاد دو ساله تحصیل از بخش های نرسینگ و قابلگی باحضور داشت هیئت اعزامی وزارت صحت به منظور دریافت دیپلم دولتی آزمونی را سپری کردند.

برخی از شاملین امتحان دولتی گفتند که ادارات انستیتيوت های مربوطه، از هر محصل از ۵ تا ۷ هزار افغانی به عنوان اینکه به هیئت واصله از مرکز تحفه تهیه میکنند، مصارف می کنند و دیپلم میسازند، پول گرفتند.

داکتر محمد نعیم مصمم رئیس صحت‌ عامه فاریاب هشدار داد که اگر انستیتيوت ها پول محصلین را دوباره مسترد نکنند، به څارنوالی معرفی خواهند شد.

وى افزود که چهار انستیتيوت خصوصی علیشیر نوایی، داکتر توارانی، گوهر شاد بیگم و طبیب، نزدیک به چهار میلیون افغانی به بهانه اینکه در امتحان دولتی کامیاب میکنند، غیرقانونی از محصلان ۵ تا ۷ هزار افغانی جمع آوری کرده اند.

وی علاوه نمود: "بر ما شاگردان اطلاع دادند که مسئولین انستیتوت ها بخاطر مصرف امتحان و مصرف هیئت از محصلین پول گرفتند، بر بنیاد محاسبه و نظرسنجی حدود ۴۵ الی ۵۰ لک افغانی جمع آوری شده؛ درحالیکه مطابق قانون مصرف هیئت به دوش خود انستیتيوت ها میباشد، اگر پول محصلین را دوباره مسترد نکنند، انستیتيوت ها را به څارنوالی معرفی میکنیم."

به گفته رییس صحت عامه، از فارغین انستیتيوت های خصوصی، بخاطر امتحان گرفته شد که وزارت صحت؛ ظرفیت وتوانایی های محصلین را ارزیابی کند؛ در صورتی که آنان نمرات معیاری را به دست آورند، میتوانند در پروسه اصلاحات و خدمات ملکی شامل شوند و در بست های مورد نظر شان امتحان دهند و از جانبی، چنین امتحانات ظرفیت موسسات خصوصی را نیز تثبیت می سازد.

شهلا نام "مستعار" از جمله محصلانی است که ٥ هزار افغانی به انستیتيوت مربوطه اش داده است گفتکه  اداره انستیتيوت ٣ هزار به خاطر دیپلم و ٢ هزار به عنوان مصارف هیئت اعزامی کابل از وی و تمام صنفی هایش گرفت.

وى افزود که ٣ هزار بخاطر پول دیپلم قبلاً پرداخته بود و بعداً مسئول انستیتيوت طبیب برایش گفت که ٢ هزار دیگر بدهد؛ در غیر آن به امتحان شامل شده نمیتواند.

مجتبی یکی دیگر از محصلین گفت که اداره انستیتيوت از وی پنج هزار افغانی به ارتباط دیپلم و تحایف هیئت گرفته است.

شعیب فردوسی و صبغت الله حمیدی مسئولان انستیتيوت های خصوصی، علیشیر نوایی و طبیب تائید میکنند که از هر محصل، پنج هزار افغانی بخاطر مصارف دیپلم و محفل جشن فراغت شان گرفته اند؛ اما نه بخاطر کامیابی در رقابت و یا مصارف هیئت.

آنها گفتند که ٣ هزار افغانی بخاطر دیپلم دولتی از محصلین جمع آوری نمودند، ۲ هزار دیگر به ارتباط مصارف؛ اما ٢ هزار افغانی اخیر را دوباره به محصلین مسترد میکنند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر