زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«خشونت ها در برابر زنان سبب حضور کمرنگ آنان در انتخابات بوده است»

«خشونت ها در برابر زنان سبب حضور کمرنگ آنان در انتخابات بوده است»

author avatar
10 Apr 2019 - 17:05
«خشونت ها در برابر زنان سبب حضور کمرنگ آنان در انتخابات بوده است»
author avatar
10 Apr 2019 - 17:05

کابل (پژواک،۲۱ حمل ۹۸): یافته های یک تحقیق نشان می دهد که ناامنی، بی ثباتی، معافیت گسترده و میزان بلند خشونت علیه زنان، تاثیر سوء بر مشارکت مساویانه و حضور کمرنگ زنان افغان در پروسۀ انتخابات داشته است.

این تحقیق، از سوی بنیاد بین المللی برای سیستم های انتخاباتی (IFES) به همکاری شبکه زنان افغان، از طریق مصاحبه رو در رو با ۵۷۰ خانم در مدت شش ماه از (سنبله تا حوت ۱۳۹۷) در۳۴ ولایت کشور صورت گرفته است.

دراین تحقیق از دولت افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات، جامعه مدنی و احزاب سیاسی خواسته های مشخصی صورت گرفته است.

"دولت باید برنامه های آگاهی دهی و تعلیمی را در مورد کانال های گزارشدهی برای خشونت علیه زنان و ارتقای ظرفیت مسئولین حقوقی را به منظور بررسی و پیگرد همچو قضایا در محاکم رسمی نمایند.

کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان دهد که واحد جندر، از منابع و صلاحیت های مورد نیاز برای ایفای نقش مربوطه خویش به گونه موثر برخوردار می باشد و نمایندگان واحد جندر کمیسیون مستقل انتخابات در کمیته های استخدام کارمندان عالیرتبه، حضور می داشته باشند.

هممچنان جامعه مدنی کمپاین های آگاهی دهی عامه را که روی اهمیت مشارکت سیاسی زنان به عنوان رهبران منتخب تمرکز داشته باشند، برگزار نمایند."

در این تحقیق، از احزاب سیاسی خواسته شده است که در تدوین و اعمال قواعد و مقررات و پلان های کاری برای احزاب سیاسی که در برگیرنده یک تعهد واقعی در راستای ارج گذاری به حقوق زنان درعرصه دستیابی به یک محیط مصئون و امن سیاسی، پالیسی عدم تحمل در برابر آزار و اذیت جنسی و مردود شمردن نفرت پراگنی مبتنی بر جندر و سایر انواع خشونت علیه زنان بوده باشد.

روبینا همدرد مسئول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان، امروز حین ارایه گزارش فوق در کابل گفت که این تحقیق، به هدف دریافت ارزیابی های ساحوی از زنان افغان در جریان انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان سال پار که با چه نوع خشونت ها روبه رو بوده اند و عوامل کلیدی که مانع مشارکت گسترده زنان انتخابات شده است، انجام شد.

موصوف افزود: «یافته های این ارزیابی نشان می دهد که حریفان سیاسی، عمدتاً با استفاده از ساختارهای اجتماعی به گونۀ گسترده به شخصیت کشی ادامه داده و بدین وسیله تلاش می ورزند تا به حیثیت و وقار نامزدان اناث صدمه بزنند، آن ها را تهدید نمایند و یا به صورت مستقیم، از نامزد شدن شان در پست های سیاسی جلوگیری نمایند.

به گفته وی، یک حربۀ فشار دیگر این بوده است که رقبای سیاسی، با نشر برخی تصاویر آزاد زنان در صفحات اجتماعی، خواسته اند تا ذهنیت مردم را نسبت به آن ها تغییر دهند و با شایعه افگنی غیر اخلاقی و نادرست، مانعی در برابر مبارزات انتخاباتی نامزدان بوده باشند.

وی خاطر نشان کرد که میزان بلند آزار و اذیت جنسی در برابر زنان درعرصه سیاسی، سبب شده است تا برداشت های نادرست شکل بگیرد که گویا زنانی که در سیاست شرکت می ورزند، از اخلاق مناسب برخوردار نیستند.

او گفت که نامزدان اناث مکرراً از منسوبین پولیس، کارمندان انتخابات، رهبران احزاب سیاسی و ادارات انتخاباتی یادآوری نموده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر