زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

افغان هاى مقيم تورنتو بر حفظ دستاوردها در روند صلح تاکيد کردند

افغان هاى مقيم تورنتو بر حفظ دستاوردها در روند صلح تاکيد کردند

author avatar
15 Apr 2019 - 11:41
افغان هاى مقيم تورنتو بر حفظ دستاوردها در روند صلح تاکيد کردند
author avatar
15 Apr 2019 - 11:41

تورنتو (پژواک،٢٦حمل ٩٨): شماری از افغان های مقیم شهر تورنتوی کانادا، در حمایت از نظام فعلی افغانستان، با ابراز نگرانی از پس منظر مذاکرات امریکا و طالبان، خواستار حفظ دستاوردهای حدود دو دهۀ اخیر گردیدند.

این کنفرانس از سوی شماری از نهادهای سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی، با اشتراک دها تن از شخصیت های سیاسی، نخبگان، ژورنالیستان و فعالین مدنی، ديروز در یکی از مراکز اجتماعی شهر تورنتو برگزار گردید.

اين درحالى است که نماينده گان طالبان و ايالات متحده امريکا، تا حال پنج بار گفتگوهاى صلح داشته؛ اما تا حال به نتايج نهايى دست نيافته اند. در کنارآن، قرار است به ادامۀ نشست صلح ميان طالبان و سياسيون افغان در مسکو، همچو نشستى در قطر نيز تدوير شود.

برخى نهادها و افراد تاکيد دارند که در گفتگوهاى صلح، بايد دستاوردهاى حدود ١٨ سال اخير افغانستان حفظ شود.

محمود احمدزی یک تن از برگزارکننده گان کنفرانس يادشده تورنتو، در اشاره به نگرانی ها از پروسه صلح و مذاکرات طالبان با امریکا گفت که نظام فعلی افغانستان که مبتنی بر ارزش های دموکراسی است، نباید قربانی معاملات سیاسی شود.

وی افزود: «وقتی که ما نظام می گویيم، هدف حکومت و یا شخص نیست، بلکه تمامی سیستمى که در برگیرنده هر چهار قوه (مقننه، قضائيه، اجرائيه و مطبوعات) در کشور می باشد، ارزش های ملی و دموکراتیک می باشند.»

احمدزی اضافه کرد که پیشرفت های هجده سال اخیر که به قیمت خون زن، مرد، کودک و سرباز افغان تمام شده، نباید در معادلات سیاسی نادیده گرفته شود.

برخى اشتراک کنندۀ ديگر اين نشست نيز سخنان مشابه داشتند.

داکترشاه ولی شریفی، اشتراک کنندۀ ديگر اين کنفرانس، با اظهار خرسندی از تدویر این نشست گفت که سخنرانان، توضیحات واضح در خصوص نگرانى ها در مورد حفظ نظام موجوده و دستاوردهاى ارايه کردند.

شریفی افزود: «من منحیث یک فرد آزاد جامعه، ضرورت همچو کنفرانس ها را در این مقطع حساس تاریخی نهایت مبرم میبینم.»

در پایان این نشست، قطعنامه اى صادر شد.

در قطعنامه آمده است که تلاش ها براى ايجاد حکومت موقت و يا انتقالى بر جاى حکومت کنونى، نه تنها اینکه صلح را تامین نمی کند، بل آغازگر جنگ جدید، بربادی جدید و تراژیدی جدید شده مى تواند.

منبع نوشته است: «ما اشتراک کننده گان کنفرانس، مخالف این گونه طرح نامناسب هستیم و هر گونه معامله در قبال مردم افغانستان را جفا و خیانت آشکار می پنداریم.»

Views: 5

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر