زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“مصارف صحی نسبت به سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد”

“مصارف صحی نسبت به سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد”

author avatar
16 Apr 2019 - 17:51
“مصارف صحی نسبت به سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد”
author avatar
16 Apr 2019 - 17:51

کابل (پژواک، ۲۷ حمل ۹۸): وزارت صحت عامه می گوید که مصارف صحی در سال گذشته، ۲.5 ميلیارد دالر امریکایی تخمین گردیده، که نسبت به سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز در نشست چهارمین دوره نتایج حسابات ملی صحت گفت که از مجموع ۲.5 ملیارد دالر امریکایی سال گذشته، ۱۲۳ میلیون دالر از سوی دولت افغانستان، ۴۷۰ ملیون دالر را شرکای صحی و متباقی از سوی مردم پرداخت گرديده است .

 وی افزود که  حسابات ملی صحت، یک عمل‌کرد مهم برای شناسایی وضعیت تمویل صحی یک کشور می‌باشد و چارچوبی را برای اندازه گیری مجموع مصارف صحت به شمول مصارف شرکای عمده صحی چون حکومت، تمویل کننده‌گان صحت و مردم را در یک زمان مشخص تعیین می‌کند.

داکتر فیروز، ارایه این گزارش را در جهت شناسایی چگونه‌گی مصرف بودجه مهم عنوان نمود و گفت: "این گزارش به ما کمک می‌کند تا بدانیم پول، در کدام بخش‌ها به مصرف می‌رسد و هزینۀ صحی بیشتر از سوی کی‌ها پرداخت می‌شود."

وزیر صحت عامه  افزود با توجه به اینکه بیشترین هزینه را مردم در خرید دوا می پردازند، وزارت صحت عامه در تلاش است تا از وارد نمودن ادویۀ بی کیفیت جلوگیری نموده و ادویه هايی که مردم توان خرید آن را ندارند را ممنوع اعلان کند.

فیروز تأکید نمود که با افزایش مراکز صحی و فراهم شدن زمینۀ تداوی بیماری‌ها‌ی مغلق در داخل کشور، نزدیک به ۸۰ ملیون دالر در یک سال در مصرف بودجه‌ ای که از سوی مردم برای تداوی در بیرون از کشور به مصرف می‌رسید، کاهش آمده است.

وی افزایش نفوس، جنگ و امراض غیر ساری را از جمله عوامل عمده افزایش مصارف صحت در کشور عنوان کرد و افزود که وزارت صحت عامه، می کوشد تا از افزایش نفوس و امراض ساری از طریق برنامه آگاهی دهی تنظیم خانواده توسط نهاد های ذیدخل مخصوصا علما ومردم و با ازدیاد مالیات بر مواد های مضره بالای صحت مردم، جلوگیری کند.

در همین حال، داکتر ریچارد پیپرکورن نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان، از ارایۀ گزارش نتایج چهارمین دور حسابات ملی استقبال نمود و تاکید کرد که ارایۀ این گزارش، نه تنها شفافیت را به وجود می‌آورد؛ بلکه حکومت و نهادهای تمویل کننده را در زمینۀ مصرف بودجه نیز قناعت می‌دهد.

از سويی هم در این گزارش آمده است که با توجه به ازدیاد نفوس در کشور، افزایش مراکز صحی خصوصی، نرفتن مردم برای تداوی به بیرون از کشور و افزایش بیماری‌های غیر ساری، حدود ۷۵ درصد از هزینه ياد شده از سوی مردم در بخش‌های گوناگون صحی به ویژه خریداری ادویه پرداخت می‌گردد.

 اين درحاليست که نخستین دور گزارش نتایج حسابات ملی صحت، در سال ۲۰۰۹ ارایه شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر