زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۳۱ شبکه آبیاری در ۸ ولایت کشور ساخته می شود

۳۱ شبکه آبیاری در ۸ ولایت کشور ساخته می شود

author avatar
16 Apr 2019 - 18:05
۳۱ شبکه آبیاری در ۸ ولایت کشور ساخته می شود
author avatar
16 Apr 2019 - 18:05

کابل (پژواک، ٢٧ حمل ٩٨): وزارت زراعت می گوید از ۳۱ شبکۀ آبیاری که به ارزش بيش از ۴۷۱ میلیون افغانی در ۸ ولایت کشور ساخته می شود، نزديک به ٩ هزار خانواده مستفيد ميگردند.

نصيراحمد درانى وزيرزراعت، آبيارى ومالدارى؛ پس ازامضاى قرارداد هاى ساخت اين شبکه ها با شرکت هاى ساختمانى، گفت  که اين شبکه ها در ولایت هاى کابل، ننگرهار، کنر، هرات، بلخ، بغلان، پروان و لوگرساخته می‌شود.

برپايۀ معلومات وزير، این شبکه‌های آبیاری، ۱۱ هزار و ۴۵۴ هکتار زمین را آبیاری می‌کند و از آبیاری این شبکه‌ها، هشت هزار و ۶۸۵ خانواده‌ی دهقان و باغدار بهره می‌برند.

افزون برآن به گفته منبع، ساخت این شبکه‌های آبیاری، هم‌چنانی که باعث مدیریت بهتر و کاهش ضایعات آب می‌شود، باعث می‌گردد که حاصلات زراعتی بیش‌تر و خوش‌کیفیت‌تر تولید شود و در نهایت وضعيت صادرات درکشور بهترگردد.

وزيرزراعت درادامه گفت که با تطبیق این پروژه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد از ضایعات آب جلوگیری می‌شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد حاصلات زراعتی زمین‌های تحت پوشش، افزایش می‌یابد.

هم‌چنان بازسازی این شبکه‌های آبیاری، ۲۳۵ هزار و ۵۶۲ روز برای کارگران فنی مانند گلکار، نجار و دیگر کارگران غیر فنی یا روزمزد، فرصت شغلی مهیا می‌کند.

اين مقام بلند پايۀ وزارت زراعت افزود که این شبکه‌ها، از طریق دو برنامۀ وزارت زراعت یعنی «CLAP و SNaPP-2» تطبیق و از سوی صندوق بین‌المللی کمک برای انکشاف زراعت یا «IFAD» تمویل می‌شود.

موصوف، هدف از تطبیق این پروژه‌ها را، بهبود مصئونیت غذایی و کاهش فقر در ولایت‌ها خواند و گفت که این شبکه‌های آبیاری، تا آخر سال روان ساخته می‌شوند.

به اساس معلومات وزير، از میان همه، دو شبکه‌ آبیاری در ولسوالی‌های سروبی و خاک جبار ولایت کابل، دو شبکه در ولسوالی‌های شینواری و بگرام ولایت پروان، یک شبکه آبیاری در ولسوالی محمدآغه‌ ولایت لوگر، شش شبکه‌ آن در ولسوالی‌های دره نور، شیوه، کامه، بهسود و کوزکنر ولایت ننگرهار، هشت شبکه آن در ولسوالی های دهدادی، نهرشاهی، چهاربولک و بلخ ولایت بلخ، ۱۰ شبکه آن در ولسوالی‌های زنده جان، کرخ و انجیل ولایت هرات، دو شبکه آن در ولسوالی های ده صلاح و اندراب ولایت بغلان اعمار می‌گردد.

اين درحاليست که وزارت زراعت، از سال گذشته به این‌سو، ترویج و روی کار آوردن روش‌های تازه  آبیاری را روی دست دارد؛ تا بتواند آب را بدون ضایعات و در موقع معیّن در اختیار دهقانان بگذارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر