زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«نبايد ارزش سکتور خصوصی در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود»

«نبايد ارزش سکتور خصوصی در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود»

author avatar
17 Apr 2019 - 16:56
«نبايد ارزش سکتور خصوصی در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود»
author avatar
17 Apr 2019 - 16:56

کابل (پژواک، ۲۸حمل ۹۸): اتاق تجارت و صنایع، ضمن نگرانى از چگونگى آينده سرمايه گذارى هاى سکتور خصوصى در کشور، مى گويد که ارزش سکتور خصوصی نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود.

خان جان الکوزی معاون اول اتاق تجارت و صنایع که امروز در نشست تحت عنوان "گفتمان ملی پیرامون دسترسی به قرضه» در کابل سخنرانی می کرد، گفت که تحولات بزرگ سیاسی در کشور روان است و امیدواری برای تامین صلح و ختم جنگ در کشور وجود دارد.

وی افزود که سکتورخصوصی از ۱۷سال بدینسو مطابق به قانون اساسی واقتصاد بازارمیلیاردها دالر سرمایه گذاری کرده اند، اما از آینده شان نگران کنند و از دولت می خواهند تا در گفتگوهای صلح سکتور خصوصی را فراموش نکند.

او گفت:"نباید در مذاکرات صلح نقش و ارزش سکتور خصوصی نادیده گرفته شود، من باورمند استم اگر نقش سکتور خصوصی نادیده گرفته شود، هر نظامی که به وجود آید از هم می پاشد."

به گفته وی، دستاورد سکتور خصوصی و سرمایه گذاری های موجود باید همانند قانون اساسی و جمهوری اسلامی افغانستان منحیث خط سرخ درمذاکرات صلح مطرح شود.

وی تصریح کرد: "ما به این نگران استیم که در مذاکرات صلح چگونه نظام می آید، چگونه دولت ایجاد می شود، گرایش دولت آینده به بخش سرمایه گذاری چگونه خواهد بود، ما صلحی را نمی خواهیم که سرمایه گذاری از بین برود، بل ما صلحی می خواهیم که سرمایه گذاری با همان قوت اش حمایت شود."

به باور وی، سکتور خصوصی میلیاردها دالر در بخش استخراج معادن، فابریکه های تولیدی، واردات، صادارت و ده ها مورد دیگر سرمایه گذاری کرده اند و حق دارند تا در مورد سرنوشت شان نگرانی باشند.

 موصوف گفت: "همه روزه ده ها سرمایه گذار و فابریکه دار روزانه تماس می گیرد و می پرسند که جایگاه سکتور خصوصی در نظام آینده چگونه می باشد، آیا همه سرمایه گذاری ما همانند جنگ های داخلی برباد می شود، دوباره به بیت المال تسلیم می کنیم، اقتصاد مرکزی بند به وجود می آید، دوباره خانه جنگی شروع می شود و ..."

معاون اتاق تجارت و صنایع در نشست امروز گفت که دسترسی متشبثین به قرضه های کوچک و متوسط در رشد صنعت و تولیدات داخلی مهم مى باشد.

او گفت که قرضه های سهل برای سکتور خصوصی و تشبث از حمایت خاص برخوردار است و این کار براى تشبثات کوچک و متوسط فرصت ها را مساعد می سازد تا به تجارت و فعالیت شان ادامه بدهند.

وی یاد آور شد که در حال حاضر بیش از ۲۷۰ میلیارد افغانی در بانک هاى افغانستان وجود دارد اما فقط ۴۲ میلیارد آن قرضه داده شده و متباقی به شکل راکد در بانک ها متوقف است.

قرضه ها You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر