زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى مردم می گویند که اختلافات در مورد صلح برای منافع شخصی صورت می گیرد

برخى مردم می گویند که اختلافات در مورد صلح برای منافع شخصی صورت می گیرد

author avatar
17 Apr 2019 - 11:07
برخى مردم می گویند که اختلافات در مورد صلح برای منافع شخصی صورت می گیرد
author avatar
17 Apr 2019 - 11:07

کابل (پژواک، ۲۸حمل ۹۸): نظرخواهی آنلاین پژواک نشان میدهد که از جمع هر ١٠ تن، هشت تن بر صلح پافشاری دارند و اذعان می کنند که اختلافات میان سیاسیون و حکومت، براساس منافع شخصی صورت می گیرد.

از اینکه طالبان و نمایندگان امریکا، تاکنون پنج بار گفتگوهای صلح را انجام داده و این روند ادامه دارد، به تاریخ ۱۶ دلو سال پار میان طالبان و سیاسیون افغان در مسکو نشستى برگزار شد و قرار است که نشست سه روزه با اشتراک سیاسیون افغان، مسئولین حکومتی و طالبان، روز جمعۀ آینده در قطر تدویر شود؛ همچنان قرار است که به تاریخ ۹ ثور سال روان، لویه جرگه مشورتی در کابل برگزار گردد.

افزون براین، برخی سران حکومت و سیاسیون؛ بر مذاکرات میان طالبان و امریکا و نشست مسکو انتقاداتى وارد میکنند. همچنان سیاسیون در خصوص گروه مذاکراتی صلح حکومت و بورد مشورتی عالی صلح، مخالفت ها و انتقادهای شان را ابراز میکنند.

همچنان براساس گزارشات، سران هفت تکت انتخاباتی ریاست جمهوری(عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، رحمت الله نبیل، احمدولی مسعود، فرامرز تمنا و نورالحق علومی)  لویه جرگه مشورتی را تحریم نموده اند.

همچنان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اذعان نموده که اگر در انتخاب نوعیت اعضای جرگه تغییر رونما نگردد و صلاحیت فیصله به جرگه واگذار نشود، این جرگه را تحریم می نماید.

درعین حال، دیروزعطامحمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، فهرست ترتیب شده ۲۵۰ نفری از سوی حکومت برای اشتراک در نشست قطر را فرمایشی عنوان نموده و گفته است که وی در آن اشتراک نمی ورزد، امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی اشرف غنی نیز اذعان نموده که روی برخی ملحوظات، در نشست قطر اشتراک نمی کند.

آژانس خبری پژواک، از طریق صفحۀ فیسبوکش در این رابطه نظرخواهی کرده است.

از مردم پرسیده شده که دراین اواخر؛ راجع به صلح، اختلافات میان حکومت و سیاسیون افغان بالا گرفته، به نظر شما برای منافع شخصی است یا برای منافع ملی؟ شما از حکومت و سیاسیون چه مطالبه دارید؟

در این رابطه در ۲۴ ساعت، ۵۶۰۰ تن رای داده و ۱۳۸ تن نظریات شان را نیز ابراز نموده اند.

۸۲ درصد افراد شامل این نظرخواهی؛ بر مخالفت های موجود در برابر صلح انتقاد نموده اند.

حکمت الله نوری اشتراک کننده نظرخواهی نگاشته است: “دراین کشور، هیچ کس به منافع ملی توجه مبذول نکرده و از رئیس جمهور اشرف غنی گرفته تا فرد عادی چون من.” اگر هرکس میگوید که منافع ملی برایش محترم است، صرف شعار و دروغ است.

زلمی واحدی گفت: “این سیاسیون، یکبار آزمایش شده و به اثبات رسانیده که منافع ملی برای شان ارزش ندارد، هیچ تقاضا از آنها نداریم، بلکه ما مخالفت همۀ آنان را محکوم میکنیم.”

نامبرده از حکومت خواست تا برای صلح پایدار کار نماید و گام های مدبرانه را بر دارد.

داکترعبدالله سروری اشتراک کننده دیگر نظرخواهی، تحریر نموده است: “منافع ملی برای دولت حایز اهمیت است، برای این مخالفین پوچ مغز، منافع شخصی شان مهم است؛ بنا براین با مذاکرات جاری صلح در کشور مخالفت می ورزند.”

عبدالحنان نگاشته است: “برای تامین صلح، میلیون ها دالر را صرف کردند و هزاران ملکی، نظامی و رهبران وطندوست قربانی شدند و اکنون مخالفت می ورزند که ما این صلح را نمی پذیریم؛ دلهره دارند که مبادا منافع شخصی شان با خطر مواجه شود.”

نامبرده گفته است کسانیکه که با صلح مخالفت میورزند، دشمنان مردم افغانستان اند و افغان هاى بیچاره صلح می خواهند.

احمدضیا رسولی نگاشته است: “ما به سیاسیون نیاز نداریم، این همان چهره های منفور گذشته اند که عاملین جنگ های ۴۰ ساله افغانستان میباشند، ضرورت نیست تا در مورد آنان نگران باشیم.”

وی افزوده است که حامی رییس جمهور میباشد؛ زیرا به قول وی، رئیس جمهور واقعاً خواستار تامین صلح پایدار درکشور است.

به نام محمد رسول یکتن دیگر گفته است که در پی اظهار مخالفت های متذکره، نفرت مردم در برابر سیاست مداران یادشده، افزایش می یابد و در جامعه شرمنده خواهند شد.

هیوادجان همت نگاشته است: “همه این اختلافات به سبب منافع شخصی صورت میگیرد، اگر سیاسیون متذکره، منافع ملی افغانستان را در نظر میگرفتند، اکنون ما چون جاپان شاهد کشور پیشرفته میبودیم؛ زیرا هر دو کشور همزمان استقلال شان را استرداد نموده اند.”

همت گفته است که تامین صلح، فرصت خوب برای افغان ها است،  باید این فرصت ضایع نشود و در صورت از دست رفتن، زیاد پیشمان خواهند شد.

اما هیچ اشتراک کنندگان سروی، تبصره نکرده که گویا مخالفت های متذکره، برای تامین منافع ملی صورت گرفته است.

صرف، حامد قیام زاده نگاشته است: “این بار کسانی در نشست قطر اشتراک می ورزند که صلح را به آتش مبدل خواهند کرد.”

 

Views: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر