زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طالبان مسلح دو مرکز صحی را در فاریاب بسته اند

طالبان مسلح دو مرکز صحی را در فاریاب بسته اند

author avatar
17 Apr 2019 - 17:33
طالبان مسلح دو مرکز صحی را در فاریاب بسته اند
author avatar
17 Apr 2019 - 17:33

میمنه(پژواک، ۲۸ حمل ۹۸): منابع محلی در فاریاب می گویند که دو کلینیک صحی در ولسوالی های کوهستان و المار این ولایت، از سوی مخالفان مسلح دولت مسدود شده است و مردم با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

داکتر محمد نعیم مصمم رئیس صحت عامه فاریاب به آژانس خبری پژواک گفت که طالبان کارمندان صحی کلینیک مرکزی منطقه «لولاش» ولسوالی کوهستان را مجبور به ترک وظیفه کرده اند و قبل از آن تمام تجهیزات و لوازم طبی کلنیک صحی منطقه «قره کول» ولسوالی المار با خود بردند و کارکنان آن را رخصت کرده اند.

موصوف علاوه کرد که تلاش ها جریان دارد تا با وساطت بزرگان قومی کلنیک ها دوباره باز شوند و عرضه خدمات صحی از سر گرفته شود.

بهروز حکیمی مسئول ولایتی دفتر انکشافی سنایی تطبیق کننده پروژه صحتمندی در فاریاب می گوید: «پس از آن که طالبان به کارکنان صحی کلنیک کوهستان هشدار دادند، ۱۴ تن از پرسونل آن کلينیک به شهر میمنه فرا خوانده شدند و تا زمانی که اجازه ندهند؛ منتظر می باشند.»

وی افزود که کلینیک صحی منطقه لولاش در ولسوالی کوهستان در ساحه دولت؛ اما در تیررس طالبان مسلح قرار دارد و به خاطری که نیروهای دولتی زخمی های شان را در آن جا تداوی نکرده باشند، آن ها خواستند کلينیک را بسته کنند.

اما یک مسئول دولتی که خواست نامش گرفته نشود در مورد کلينیک قره کول ولسوالی المار گفت:«دلیلی که طالبان مسلح وسایل و لوازم طبی کلينیک را با خود برده و پرسونل را رخصت کردند این است که در آن جا عرضه خدمات درست صورت نمی گرفت، داکتر وجود نداشت و پرسونل در وظیفه حاضر نمی بودند.»

از سوی دیگر محمد ناصر قوماندان امنیه کوهستان گفت که با بسته شدن کلينیک، مردم به مشکلات زیادی مواجه شده اند و هیچ کارمند صحی وجود ندارد و دوا نیز پیدا نمی شود.

یک مسئول طالبان در ولسوالی کوهستان می گوید که از تمام ولسوالی سه قریه در کنترول دولت است و متباقی آن در اختیار طالبان قرار دارد و آن ها از کارمندان کلنیک صحی خواسته بودند که باید فعالیت صحی شان را در ساحه آن ها انجام دهند از هر لحاظ تامین امنیت می کنند.

وی تصریح کرد که کارمندان کلنیک صحی وعده سپرده اند با مسئولین شان مشوره می کنند و جواب می دهند تاحال پاسخ ندادند.

عبدالرحیم یکی از باشنده گان ولسوالی کوهستان گفت:«دو روز پیش یک جوان از اثر فیر طالبان زخمی شد، داکتر نبود که وی را پانسمان کند به وسیله مرکب به سوی شهر میمنه انتقال دادند؛ اما به دلیل برف زیاد در ساحه زیر تیربند ترکستان گیر ماندند و در وضعیت بدی قرار دارند.»

ولسوالی کوهستان در فاصله یک صد کیلومتری جنوب شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب موقعیت دارد به دلیل داشتن راه های صعب العبور در فصل سرما و اوایل بهار مسدود می باشد.

ولسوالی یاد شده از سه سال بدین سو در محاصره نظامی و اقتصادی طالبان مسلح قرار دارد و به گفته باشنده گان محل هم اکنون یک بوری آرد ۵۰ کیلویی ۲۷۰۰ افغانی، یک کیلو شکر ۹۰ افغانی و یک کیلو گاز ۱۳۰ افغانی به فروش می رسد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر