زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اقدامات اخیر در راستای گفتگوهای صلح، موانع تامین صلح است”

“اقدامات اخیر در راستای گفتگوهای صلح، موانع تامین صلح است”

author avatar
18 Apr 2019 - 15:08
“اقدامات اخیر در راستای گفتگوهای صلح، موانع تامین صلح است”
author avatar
18 Apr 2019 - 15:08

کابل (پژواک، ۲۹ حمل ۹۸): سازمان صلح و توسعه می گوید که اقدامات اخیر در راستای گفتگوهای صلح، موانع تامین صلح بوده و کسانی در هر دو طرف درگیر جنگ هستند که ادامۀ جنگ در کشور را می خواهند.

زمان گل دهاتی رئیس سازمان صلح و توسعه، امروز در کنفرانس خبری در کابل گفت که در مدت ١٨ سال گذشته، طرف های درگیر جنگ و کشورهای ذیدخل در مساله افغانستان، راه حل نظامی را پیش برده اند که اين، يک مشکل اساسی در تامین صلح پنداشته می شود.

وی افزود که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی، افغانستان در موجودیت نیروهای بزرگ سیاسی و اقتصادی بین المللی و با کمک میلیون ها دالر، فرصت های بی سابقه در طول تاریخ برای تامین صلح داشت که متاسفانه در نتیجه بی کفایتی حکومت حامد کرزی رئیس جمهور وقت، این فرصت ها از دست رفته و جنگ در کشور گرم شد.

موصوف با اشاره به انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ و شکل گیری حکومت وحدت ملی گفت که با روی کار آمدن این حکومت، انتظارها این بود که تا کارهای انجام ناشده حکومت گذشته به سر برسد؛ اما متاسفانه تشنگی قدرت رهبران حکومت وحدت ملی و درگیری درونی این دو رهبر، باعث تشکیل و فعال شدن نیروهای بحران زا، جنگ طلب و ظالم که از قدرت برکنار شده و مانع پیشرفت و تطبیق قانون در کشور اند، گرديده است.

به باور دهاتی، نیرومند شدن گروه طالب، مداخلات کشورهای خارجی و به حاشیه کشاندن حکومت در گفتگوهای صلح، از بی کفایتی های حکومت های ۱۸ سال گذشته در کشور بوده و مخصوصا سیاست حکومت حامد کرزی از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴، آب را به آسیاب کشور پاکستان ریخته است.

نامبرده، با اشاره به اقدامات اخیر در روند صلح، گفتگوهای صلح در مسکو، ایجاد بورد مصالحه، ایجاد کمیته تعیین کننده خطوط سرخ در گفتگوهای صلح و تشکیل هئیت ۲۵۰ نفری مذاکره کنندۀ دوحه را اقدامات بر ضد تامین صلح در کشور عنوان کرده، گفت که در هردو طرف درگیر جنگ، کسانی هستند که خواهان ادامه جنگ در کشور اند.

رئیس سازمان صلح و توسعه، بورد مصالحه را یک شورای انحصاری حکومت خوانده، افزود که این شورا، از تمام مردم کشور نمایندگی کرده نمی تواند.

به باور وی، تعیین خطوط سرخ در گفتگوهای صلح، خود یک مانع بزرگ در راه تامین صلح است و هئیت تشکیل شده ۲۵۰ نفری گفتگو کننده نشست دوحه، یک هئیت فرمایشی و مهندسی شده است که به فرمایش رهبران حکومت وحدت ملی تشکیل يافته است.

موصوف، قانون اساسی، دیموکراسی مخصوصا انتخابات و آزادی بیان را از جمله دستاوردهای بزرگ مردم در طول ۱۸ سال گذشته عنوان کرده، با اشاره به نقض قانون اساسی، انتخابات های پر چالش گذشته و عدم دسترسی به اطلاعات، گفت که به بیشتر این دستاوردها از سوی حکومت بی احترامی شده است.

وی از طرف های درگیر خواست که با تفاهم بر سر حکومت موقت، سرپرست و هم تحت هر نام دیگر، توافق نموده و پروسه ملی صلح را نهایی کرده تا صلح سراسری در کشور تامین گردد.

سازمان صلح و توسعه، حرکت را با اشتراک چندین نهاد تحت نام "جبهه صلح افغانستان" راه اندازی کرده که در کنفرانس امروز، در چوکات یک قطعنامه با در نظرداشت مشکلات موجود در سر راه تامین صلح در کشور، پیشنهاداتى را ارائه نموده است.

اعلام هرچه زودتر آتش بس، اجتناب از تعیین پیش شرط ها و خطوط سرخ در گفتگوهای صلح، صداقت و راستی در امر تامین صلح از سوی طرف های درگیر جنگ در کشور، نهایی شدن پروسه صلح از سوی امریکا و گروه طالبان، هماهنگ سازی فعالیت کشورهای پاکستان، روسیه و ایران با ایالات متحده امریکا و خواهان همکاری از سازمان ملل متحد و کنفرانس کشورهای اسلامی در راستای تامین صلح در افغانستان، از جمله پیشنهادات این جریان می باشد. 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر